We vragen het ons allemaal wel eens af -wanneer we onze banden laten verwisselen- of en hoe verschillende banden de prestaties van de auto beïnvloeden. Stel je had vorige maand 2 nieuwe banden op laten leggen, maar je had een klapband. Mag je dan 1 band vervangen? Kan je verschillende banden voor en achter, of verschillende banden links rechts op je auto laten plaatsen? Ook verschillende merken banden onder de auto?
Verschillende merken en banden
Autofabrikanten zijn altijd tegen het combineren van verschillende banden en zeggen dat voor optimale veiligheid en prestaties. Ze raden aan om op elke wielpositie van de auto exact dezelfde band te monteren (maat, merk, profielpatroon, belastingsindex en snelheidsindex). En, mocht 1 van de banden toevallig niet meer geproduceerd worden, dan verwissel je toch gewoon alle 4 de banden?
Het is in de eerste plaats aan te raden om geen verschillende merken band op de auto te monteren, aangezien ze afwijkende loopvlakpatronen hebben. Je kunt duidelijk zien dat elk bedrijf banden anders maakt en zelfs als de maat hetzelfde is, zal er veel zichtbaar anders zijn. Er kan een verschil zijn in het loopvlakpatroon, de constructie, de belastingsindex of zelfs de snelheidsindex. In sommige landen is dit ook een wettelijke vereiste, aangezien veel regeringen het verplicht hebben gesteld dat alle vier de banden dezelfde maat, snelheidsclassificatie en belastingsindex hebben.
De volgende banden mag je niet combineren op dezelfde as: banden met een verschillend loopvlakprofiel, banden met verschillende maten, winterbanden en all-season/zomerbanden en banden waarmee je kunt doorrijden na een lek (de zogenaamde Run Flat) met normale banden.
Wat als er geen andere keuze is?
We raden je aan om dezelfde banden voor je auto te gebruiken, maar er zullen altijd omstandigheden zijn waarin je geen keuze heeft. Soms ligt deze beslissing niet in jouw handen en een gebrek aan beschikbaarheid of budgetbeperkingen zullen je dwingen banden en profielen te mixen. Je kunt de schade echter minimaliseren door een paar banden met hetzelfde profiel en hetzelfde merk op dezelfde as te monteren, maar nooit verschillende banden op 1 as. Dat betekent het installeren van een paar identieke banden op de achteras, of een paar identieke banden op de vooras. Het combineren van banden is ook mogelijk met betrekking tot verschillende belastings-en snelheidsindex. Het kan zijn dat de belastings-en snelheidsindex hoger is dan de door de voertuigfabrikant aanbevolen minimumdrempel (extra belading vs. standaard belading). In dergelijke situaties is het raadzaam om banden met een hogere classificatie op de achteras te monteren, maar niet 2 verschillende banden op 1 as.
Banden met verschillende profieldiepte en maat mengen
Maar hoe zit het met de profieldiepte? Stel dat je twee banden van de auto vervangt. Dit zou in wezen betekenen dat twee banden op je auto een diepere profieldiepte hebben in vergelijking met de andere twee. Het combineren van verschillende profieldieptes is geen probleem, vooropgesteld dat je de twee nieuwe banden op achteras monteert voor meer grip en waardoor mogelijke overstuur of verlies van stabiliteit op gladde oppervlakken verminderd wordt. Maar hier is een advies op maat van een specialist op zijn plaats.
Het is ook erg stoer om achter grotere banden te monteren. Maar als dit niet origineel is dan kunnen ongelijke banden de besturing en acceleratie van de auto beïnvloeden. De auto zal trager reageren en langzamer remmen en optrekken. Bij slecht weer wordt de auto nog onstabieler en na langdurig gebruik kunnen ongelijke banden de koppeling van de auto beschadigen.
Er is een eenvoudige manier op de ongelijke slijtage te nivelleren door de banden te rouleren, een beproefde strategie om de levensduur te maximaliseren. Je autofabrikant heeft speciale aanwijzingen voor het optimale rotatiepatroon en de frequentie. Het rotatiepatroon is afhankelijk van of je symmetrische, asymmetrische of directionele banden hebt. Als er geen speciale overwegingen zijn, raden we aan om de wielen regelmatig tussen voor- en achteras te rouleren.
De gelegenheid bij uitstek is de seizoenswisseling tussen zomerbanden en winterbanden. Als alternatief is banden rotatie met kilometerintervallen tussen 5.000 en 10.000 km ook effectief. Als je echter tekenen van ongelijkmatige bandenslijtage opmerkt, overweeg dan om ze nog vaker te rouleren. En vraag je bandendealer om te controleren op een verkeerde uitlijning van de wielen of een ander mechanisch probleem. Zij kunnen de nodige correcties aanbrengen.
Als je reservewiel dezelfde maat en constructie als de andere banden heeft mag deze ook in de rotatie meedraaien. Vergeet echter niet om de bandenspanning te controleren en aan te passen voordat je de reserve gaat gebruiken. Over bandendruk gesproken, je moet deze ook aanpassen volgens de aanbeveling van de autofabrikant voor de nieuwe wielpositie, omdat de specifieke spanning voor de voor- en achterband verschillen. Het roteren van banden kan ook invloed hebben op het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), indien je auto hiermee is uitgerust. Raadpleeg de gebruikershandleiding of een gekwalificeerde onderhoudsprofessional om de juiste aanpassingen te maken en het systeem opnieuw te kalibreren.
Tot slot
Wat je wilt voorkomen zijn 4 verschillende banden onder auto. Er kan een verschil zijn in maat, loopvlakpatroon, constructie, belastingsindex of snelheidsindex. Probeer dergelijke verschillen zoveel mogelijk te vermijden. Slecht passende banden vormen niet alleen een gevaar voor jezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Er zijn zeker mogelijkheden om afwijkende banden per as te gebruiken, maar dat is afhankelijk van het advies van zowel de fabrikant van de auto als van de autoband. Het is altijd het beste om hum specificaties te volgen of een gekwalificeerde bandenspecialist te raadplegen voordat je verschillende banden gaat combineren. Bedenk dat het wettelijk verboden is om twee al te verschillende banden te monteren op één as. De politie kan je kentekenbewijs innemen en de auto komt niet door de APK.