De snelheidsindex van een band is een waarde die lichte onrust veroorzaakt bij veel mensen. Deze is echter buitengewoon belangrijk en moet altijd in beschouwing worden genomen bij het nemen van een besluit over een nieuwe set banden. In dit artikel lees je waar deze index door wordt bepaald, wat de betekenis is en wat de risico’s zijn van rijden op banden met de verkeerde index.
Voordat je nieuwe banden koopt moet je zeker weten dat ze de juiste snelheidsindex hebben.
Veel automobilisten kijken wanneer ze banden kopen vooral naar de bandenmaat. Natuurlijk is die essentieel omdat deze bepaalt of de band überhaupt rond de velgen past. Een ander buitengewoon belangrijk aspect als het gaat om de veiligheid, is de snelheidsindex. De band moet zo worden gekozen dat deze niet alleen eenvoudig kan worden gemonteerd maar ook alle uitdagingen het hoofd kan bieden.
Op zoek naar nieuwe autobanden? Bekijk ons aanbod:
Autobanden
Wat is de snelheidsindex?
Bij het bekijken van de aanduiding van een band is de snelheidsindex een van de eerste dingen die je tegenkomt. Deze eigenschap bepaalt de maximale toegestane snelheid waarmee een auto met die banden mag rijden. Het is goed om te weten dat deze waarde uitgaat van een auto met maximale belasting, die wordt aangeduid in een aparte belastingsindex. De belastings- en snelheidsindex houden dus nauw verband met elkaar en moeten dan ook allebei in ogenschouw worden genomen.
Meer over die andere index lees je in het artikel:
De belastingsindex van de band – wat is dit en hoe bepaal je de juiste index?
Alle aanduidingen van een band zijn te vinden op de zijwand. De snelheidsindex en belastingsindex staand direct naast de maat. De waarde wordt uitgedrukt met speciale codes die bestaan uit letters, al dan niet met een cijfer. Elke staat voor een andere maximumsnelheid. Snelheidsindex H in de code 225/50 R16 96H staat bijvoorbeeld voor een maximale toegestane snelheid van 210 km/h.
Alle informatie over symbolen op banden lees je in de tekst:
Aanduiding van autobanden – de complete gids
Als je je afvraagt welke snelheidsindex je moet kiezen, onthoud dan dat je voorafgaand aan een bandenwissel altijd moet kijken naar de informatie van de autofabrikant, bijv. in de gebruiksaanwijzing of op het typeplaatje bij de benzineklep of in de deurstijl. Banden moeten voldoen aan alle daar genoemde vereisten. Dat geldt ook voor de gehomologeerde snelheidsindex. Deze is van groot belang omdat hierbij rekening is gehouden met vele belangrijke factoren zoals het vermogen van de auto, de massa en andere essentiële aspecten op het gebied van de veiligheid en het rijcomfort.
Onthoud!
Volgens de voorschriften is het verboden om banden met verschillende snelheidsindex aan te brengen op dezelfde as. Als je op de linker achterste velg een band met snelheidsindex T hebt (max. 190 km/h), moet er ook rechts een T-band om het wiel zitten.
Verschilt de snelheidsindex van een motorband van die van een autoband?
De snelheidsindex van een auto- en vrachtwagenband verschilt niet van die voor motoren. De letters duiden exact dezelfde snelheden aan. Voor alle soorten banden geldt bijvoorbeeld dat snelheid V een maximum van 240 km/h voorziet. Wel is het goed om te weten dat bij racebanden voor circuits, die geen homologatie voor de weg hebben, er mogelijk helemaal geen snelheidsindex geldt.
Als je je afvraagt welke motorbanden je moet kiezen, onthoud dan dat niet alleen de maat en de snelheids- en belastingsindex van belang zijn maar ook het afstemmen van het juiste model op het type motorfiets. Er zijn verschillende motorbanden voor circuits, off road of dagelijkse ritten door de stad. Het kiezen van de juiste band garandeert veiligheid en rijcomfort.
Seizoensbanden en de snelheidsindex
Het is goed om te weten dat de snelheidsindex van een winterband af kan wijken van die van een zomerband. Dat komt door de grote constructieverschillen tussen beide versies. Het eerste type is gemaakt van een zacht rubbermengsel terwijl de ander veel harder rubber bevat. Ook hebben ze totaal verschillende loopvlakprofielen, die zijn aangepast aan de omstandigheden op de weg van de afzonderlijke seizoenen. Hoe komt dit tot uiting in de snelheidsindex?
Volgens de voorschriften mag de snelheidsindex van een zomerband niet lager zijn dan is aangegeven door de fabrikant van de auto. Het niet opvolgen van deze verplichting veroorzaakt het risico dat een band van harder rubber scheurt. Bij hoge snelheden is dat zeer gevaarlijk, met mogelijk een ernstig ongeluk tot gevolg. Als we een hogere index nemen, wat toegestaan is, rijdt de auto stabiel, maar gaat dit ten koste van de vering, wat het comfort aantast en de ophanging sneller doet slijten.
De snelheidsindex staat direct naast de belastingsindex. Bij de snelheidsindex van winterbanden is het anders. De regels voor deze eigenschap zijn bepaald door EU-voorschriften. Volgens de geldende norm mag voor dit bandentype wel een lagere snelheidsindex worden gebruikt dan is aanbevolen door de fabrikant, echter mag deze niet lager zijn dan index Q, voor een snelheid van 160 km/h. Als de auto banden heeft met een lagere snelheidsindex, moet er een markering worden toegevoegd die zichtbaar is voor weggebruikers. Bij winterbanden wordt vaak een lagere snelheidsindex gebruikt omdat het rubber zachter moet zijn voor betere grip in de sneeuw.
Hoewel de wet het toestaat om wnterbanden te gebruiken met een andere snelheidsindex dan bepaald is door de autofabrikant, moet deze optie als laatste redmiddel worden beschouwd.
De snelheidsindex – de gevolgen van een verkeerde keuze
Ongeacht of er voor jouw auto snelheidsindex H of V of een andere is voorgeschreven, kan het niet opvolgen van deze waarde vele consequenties hebben. Het gevaarlijkst is het risico op een klapband. Deze gebeurtenis veroorzaakt direct een gevaarlijke situatie op de weg. Ook kan de auto anders reageren op bewegingen van het stuur, wat niet alleen het comfort aantast maar ook de controle over het voertuig vermindert.
Het niet opvolgen van de snelheidsindex kan leiden tot een klapband. Het is goed om te weten dat het niet opvolgen van de richtlijnen voor de snelheidsindex ook vaak formele gevolgen heeft. In geval van een verkeersongeval of soortgelijke gebeurtenis kan de verzekeraar mogelijk weigeren een schadevergoeding uit te betalen vanwege verkeerd gekozen banden. Bovendien leidt het gebruik van een verkeerde bandenset tot het verlies van de garantie van de fabrikant. Ook tijdens een routinecontrole kan het onaangenaam worden. De politie kan namelijk een boete opleggen wegens verkeerd gekozen banden.
Snelheidsindex – tabel
Voorafgaand aan de aankoop van zomer-, winter- of all-season-banden moet je goed naar de snelheidsindex. Deze is niet ingewikkeld en maakt je keuze wel een stuk overzichtelijker. Kennis over de maximale toegestane snelheid van de band is van groot belang en heeft directe invloed op de gebruiksveiligheid. Hieronder vind je een tabel met de aanduidingen en bijbehorende snelheden. Op het eerste gezicht lijkt er sprake van een alfabetische volgorde, maar als je goed kijkt, zijn er toch lichte afwijkingen, let daar goed op.
Aanduiding van de snelheidsindex
| Snelheid |
---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
Aanduiding van de snelheidsindex
| Snelheid |
---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
Aanduiding van de snelheidsindex
| Snelheid |
---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |