Hier vindt u informatie over de regels voor terugzending en vervanging van goederen en voor reclamaties in onze winkel Oponeo.nl:
Retourzendingen
Garantie is ook een psychologisch instrument. Niets overtuigt ons meer van de kwaliteit van het product dan een lange garantieperiode. Geen enkele producent zou immers 5 jaar garantie geven op een product van twijfelachtige kwaliteit. Dit zou aanleiding geven tot vele teruggaven en daardoor ook voor financiële problemen van de firma.
Vergeet niet dat niet elke soort beschadiging van uw band recht geeft op reclamatie.
Wat valt er niet onder de garantie?
Elke garantie bevat een lijst van uitsluitingen van aansprakelijkheid, die aangeeft welke beschadigingen niet onder de garantie vallen:
- beschadigingen als gevolg van een slechte rijtechniek,
- beschadigingen als gevolg van fouten bij de montage of demontage,
- beschadigingen als gevolg van slechte bewaring,
- beschadigingen als gevolg van gebruik in een defecte auto,
- externe mechanische beschadigingen.
Ook een band die op gelijk welke manier is gerepareerd, heeft geen garantie.
Getande slijtage van het loopvlak is meestal het gevolg van ongepast gebruik van de banden of een slechte technische staat van het voertuig. Wanneer is het de moeite om voor banden een reclamatie in te dienen?
Als er om het even welke onregelmatigheden aan de band worden vastgesteld, dient u advies te vragen bij de werknemers van de bandenservice. Zij zijn meestal in staat om fabricagefouten aan de band vast te stellen en de klant inleidend te informeren of er kans bestaat dat de reclamatie zal worden aanvaard.
Personen die reclamaties behandelen, zijn perfect in staat om sporen van slecht gebruik van de banden te herkennen. Rijden met te lage bandenspanning verhoogt het risico op beschadiging bij gebruik (bv. door tegen een stoeprand te stoten). Deze beschadiging zal geleidelijk verergeren en de chauffeur zal de indruk krijgen dat de band een defect heeft.
Vergeet niet dat hoe meer tijd er is verstreken sinds de aankoop van de band, hoe moeilijker het zal zijn om de reclamatie te doen aanvaarden. Garantiegevers behandelen reclamaties bij zulke banden erg terughoudend. Fabricagefouten komen meestal aan het licht in het begin van de gebruiksperiode of bij de eerste montage van de banden.
De bandenproducent zou zonder grote discussie een reclamatie moeten aanvaarden als een nieuwe band tekenen van vervorming vertoont of als een wiel met zo’n band zich niet laat uitlijnen. Als u niet snel beslist om een reclamatie in te dienen, kan de band verder beschadigd raken en wordt de kans op aanvaarding van de reclamatie kleiner.
Er worden heel vaak reclamaties ingediend voor banden die luidruchtig worden als gevolg van zogenaamde getande slijtage van de banden. Volgens de producenten is dit meestal niet het gevolg van een fabricagefout, maar wel van de gebruiksomstandigheden en de technische staat van het voertuig. In de meeste gevallen worden zo’n reclamaties niet aanvaard en is het erg moeilijk om het defect te bewijzen.
Garantieperiode in maanden:
- Vanaf de productiedatum
- Vanaf de aankoopdatum
Garantieperiodes die door de belangrijkste bandenproducenten worden verleend.
Garantieduur
Producent | Garantieperiode |
---|
Toyo | 3 jaar na productiedatum (aanvullende beperking: 2 jaar na aankoopdatum) |
Vredestein | 3 jaar na productiedatum |
Bridgestone | 4 jaar na productiedatum |
Pirelli | 4 jaar na productiedatum (aanvullende beperking: 2 jaar na aankoopdatum) |
Continental, Goodyear-Dunlop, Yokohama | 5 jaar na productiedatum |
Nokian Tyres | 5 jaar na productiedatum (aanvullende beperking: 3 jaar na aankoopdatum) |
Michelin | tot het moment van slijtage van de band tot het TWI-niveau of tot 10 jaar na productiedatum, voor banden die later dan 3 jaar na de productiedatum zijn gekocht geeft het Franse concern geen garantie |
Aziatische merken | 2 jaar na aankoopdatum (in geval van fabricagefouten wordt de reclamatie ingediend bij de verkoper) |
Wat betekent die aanvullende beperking?
Voorbeeld: Een band van het merk Nokian die precies een jaar na de productiedatum is gekocht, heeft geen 4 jaar garantie meer zoals zou blijken uit de regel “5 jaar na productiedatum”. Hij heeft slechts 3 jaar garantie na de aankoopdatum.
Bij garantie op banden is de tijd en lijst van uitsluitingen van aansprakelijkheid van de garantiegever van belang
Let op de productiedatum
Een volwaardige band mag niet ouder zijn dan 36 maanden. Indien u een product koopt, waarvoor deze periode bijna verstreken is, en indien de producent voor deze band 3 jaar garantie na productiedatum geeft, kan het zijn dat u een product zonder garantie koopt. Let bij aankoop op het DOT-nummer van de band. Betrouwbare winkels met een grote goederenrotatie verkopen banden die niet ouder dan 1,5 jaar na productiedatum zijn.