Is de productiedatum van een band relevant? Dat is een vraag die automobilisten vaak stellen bij het kopen van een nieuwe set. In dit artikel lees je wat de DOT precies is, waar je deze kunt vinden en hoe je de productiedatum en -plaats kunt aflezen.

De aanduiding DOT op de bandDe aanduiding DOT op de band.

Wat betekent het symbool DOT op een band?

DOT is een afkorting van Department of Transportation (Transportdepartement), die op de zijkant van elke band te vinden is. De aanduiding DOT en de erop zichtbare cijfers en letters geven aan waar en wanneer een band geproduceerd is.

Het productiejaar, oftewel hoe check je de leeftijd van een band?

Achter de afkorting DOT staat een reeks tekens die achtereenvolgens de fabriekscode en het productiejaar van de band aanduiden. Laten we beginnen met het laatste, dat wordt aangegeven door de vier laatste cijfers van de code.

De eerste twee geven de week aan en de laatste twee het jaar waarin de band van de band gerold is. Het getal 1823 betekent bijvoorbeeld dat het exemplaar is geproduceerd in week 18 van 2023.

De viercijferige DOT op de bandVoorbeeld: 2310 betekent de 23e week van 2010.

Hier staan enkele voorbeelden van het productiejaar van de autoband met maanden die bij de weken horen:

Aanduiding van de weekBetreffende maandJaarcodeJaar
01 tot 05Januari052005
06 tot 09Februari062006
10 tot 14Maart072007
15 tot 18April082008
19 tot 23Mei102010
24 tot 27Juni112011
28 tot 31Juli122012
32 tot 36Augustus132013
37 tot 40September202020
41 tot 45Oktober212021
46 tot 49November222022
50 tot 53December232023

Productieplaats, oftewel fabriekscode van de band

Nu weet je hoe je het productiejaar van een band moet aflezen. Aan de DOT kun je echter ook zien in welke fabriek de betreffende band vervaardigd is.

Deze aanduiding is een intern gegeven dat verschilt per fabrikant. Er is dus geen algemeen systeem. Meestal wordt er een reeks cijfers en letters gebruikt, hoewel je ook wel codes tegenkomt die uit alleen letters of alleen cijfers bestaan.

Voorbeelden van fabriekscodes van banden: 

  • A5 – fabriek TC Dębica S.A. in Dębica, Polen
  • 3Y – fabriek van Firestone in Poznań, Polen
  • B5 – fabriek van Michelin in Olsztyn, Polen
  • J3 – fabriek van Matador A.S. in Puchov, Slowakije
  • HW – fabriek van Barum Continental in Otrokovice, Tsjechië
  • 23 – fabriek van Vredestein in Gyöngyöshalász, Hongarije
  • CP – fabriek van Continental in Korbach, Duitsland

De aanduiding van twee karakters is langzaam aan het verdwijnen. Dat heeft ermee te maken dat er teveel fabrieken in de wereld zijn en de oude codes niet meer toereikend zijn.

In de plaats wordt er een aanduiding van drie cijfers of letters gebruikt, waarbij het nieuwe teken wordt toegevoegd als prefix voor de oude tekens. Zo krijgt de Michelinfabriek in Olsztyn de afkorting 1B5 (voorheen B5), de fabriek van Vredestein in Gyöngyöshalász 023 (i.p.v. 23) en de fabriek in Dębica 1A5 (voorheen A5).


De productie van een autoband is een complex proces. Als je wilt weten hoe een band stap voor stap ontstaat, lees dan ons artikel.


Leeftijd van de band en gebruik

Bestaat er zoiets als de houdbaarheidsdatum van een band? Wanneer kan een band als oud worden beschouwd? Laten we hier eens dieper op ingaan.

Er is een zekere veiligheidsdrempel voor het gebruik van banden. Bij hoeveel jaren deze drempel ligt? Dat is lastig te zeggen omdat deze grens conventioneel is en afhangt van vele factoren. Wanneer banden goed worden bewaard en onderhouden, blijven ze tot ongeveer 10 jaar na de productiedatum goed.

Wel raden wij aan om de banden vanaf 5 jaar na de aankoop elk jaar te laten nakijken. Oude banden kunnen namelijk gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken.

Banden laten nakijken in de garageDe leeftijd van een band is slechts een aanduiding. Het beste is om de band regelmatig te laten controleren door een specialist.

Is de leeftijd van een band belangrijk?

Een band met een leeftijd tot 3 jaar sinds de productiedatum, kan mits goed bewaard als nieuw worden beschouwd. Veroudering tijdens opslag wordt veroorzaakt door verschillende factoren, zoals:

Licht – direct en continu zonlicht moet worden vermeden. Geen licht is het allerbeste.

Positionering – banden moeten zonder spanning en verticaal worden bewaard. Hiervoor kun je een speciale standaard gebruiken die vervormingen voorkomt.

Temperatuur – bij voorkeur een stabiele kamertemperatuur zonder schommelingen.

Vocht – banden moeten worden bewaard in een geventileerde ruimte of een plek met airco.

Onthoud dat de technische staat en eigenschappen (zoals de diepte van het loopvlak) altijd belangrijker blijven dan de leeftijd.

Nu je weet hoe je de DOT moet aflezen, kun je ook het productiejaar van de reserveband nakijken. Automobilisten vergeten vaak hun reserveband, die ook veroudert. In noodgevallen is het wel zo fijn om zeker te weten dat je veilig naar huis kunt terugkeren of de dichtstbijzijnde garage kunt halen.

Weet je niet wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je banden hun goede eigenschappen niet verliezen? Lees dan het artikel over het bewaren van banden. Onthoud dat opslag van een complete set de levensduur verlengt en zorgt dat de oorspronkelijke eigenschappen jarenlang behouden blijven.