De tijd dat autobanden gewoon autobanden waren, die tijd ligt ontzettend ver achter ons. Wie vandaag de dag op zoek gaat naar autobanden, wordt om de oren geslagen met tal van begrippen, eigenschappen en prestaties die stuk voor stuk vergeleken moeten worden om de juiste band te kiezen. Niet alleen is er verschil tussen winterbanden en zomerbanden, er zijn ook andere banden die speciale prestaties en daarmee andere namen hebben. De High Performance (HP) banden zijn daar één van.
Wat zijn High Performance banden?
Wat zijn High Performance banden eigenlijk en wanneer kies je voor deze banden? Banden die in de categorie High Performance banden vallen, zijn banden die ontwikkeld zijn om de snelheidsindexen V tot en met Z aan te kunnen zonder problemen. Dit zijn de snelheden tussen de 240 en 300 kilometer per uur. Het is dan ook niet verrassend dat deze banden ontwikkeld zijn vanuit de racesport, want zulke snelheden zijn op de weg uit den boze.
High Performance banden hebben een aangepast rubbercompound en vaak een aangepast loopvlak. Alles is erop gericht om de beste rijeigenschappen te kunnen bieden bij extreme snelheden. Hieronder vallen een hoge mate van precisie, snelle en adequate reacties, een hoge mate van grip en uiteraard veel stabiliteit in bochtenwerk. De gemiddelde High Performance band presteert goed op nat en op droog wegdek, tenzij uiteraard anders aangegeven is op het bandenlabel van de band zelf.
Hoge kwaliteit – en daar bestaan misverstanden over
Banden met een hoge kwaliteit, dat klinkt als High Performance. De hoge kwaliteit van de band heeft echter uitsluitend betrekking op hoge snelheden. Dit zijn niet de banden die je onder een SUV, elektrische auto of zware gezinsauto wilt hebben. Daar zijn de banden namelijk niet geschikt voor; zij hebben geen kenmerkende eigenschappen die de band geschikt maken voor zwaardere voertuigen.
Daar zijn andere banden voor. Ben je op zoek naar een band die hier geschikt voor is, dan zoek je banden met extra versteviging (‘reinforced’ is de term die je op het label ziet staan) of banden die speciaal ontwikkeld zijn voor meer gewicht (‘extra load’).
Performance en UHP (Ultra High Performance) banden
De autobandenmarkt zou de autobandenmarkt niet zijn als er niet minstens twee aanverwante soorten banden zouden zijn. En gelukkig kunnen we altijd op de autobandenfabrikanten rekenen.
De Performance band is de band die qua eigenschappen direct onder de HP-band zit. Bij deze banden mag je rekenen op betere remprestaties en een verhoogd comfort door de hogere zijwanden. Daarnaast verdragen deze banden meer kracht wanneer je snel optrekt. De Performance banden lijken dus sterk op de High Performance banden, maar hoeven niet noodzakelijk de snelheidsindexen V tot en met Z aan te kunnen. Kunnen zij dit wel en voldoen ze aan de overige eigenschappen, dan vallen de banden overigens ook in de HP-categorie.
En wat is Ultra High Performance (UHP) dan? UHP-banden zijn de overtreffende trap. Dit zijn banden die speciaal ontwikkeld zijn om de meest extreme situaties te doorstaan, maar opnieuw geldt dat dit uitsluitend betrekking heeft op prestaties bij hoge snelheden. UHP-banden zijn niet alleen bestand tegen hoge snelheden, tot boven de 300 kilometer per uur. Zij houden zich ook perfect bij enorme torque, G-krachten, paardenkracht en extreme situaties tijdens remmen. Daar komt nog eens bij dat de banden een speciale rubbercompound hebben waarmee zij ook zeer hoge snelheden prima kunnen doorstaan. Dat mag overigens geen verrassing zijn, want de frictie met het wegdek zorgt er bij 300 kilometer per uur voor dat de temperatuur van de band aardig oploopt.
Welke band heb ik nodig voor gebruik in het dagelijks verkeer?
De band die je naar alle waarschijnlijkheid nooit nodig hebt, is de UHP-band. Deze band is geschikt voor extreme omstandigheden die vooral op het circuit voorkomen. Wanneer deze banden door forenzen gebruikt worden, komen de optimale prestaties nooit tot hun recht. Daarnaast zijn de UHP-banden aanzienlijk duurder dan de gemiddelde autoband en slijten zij veel sneller dan de gemiddelde zomer- of winterband die wél geschikt is voor je auto.
Heb je een sportieve rijstijl, trek je graag snel op of heb je nou eenmaal een auto die sneller wegrijdt, zoals een elektrische auto? Dan is het goed om eens te kijken naar de mogelijkheden en de prijskwaliteitverhoudingen. De gemiddelde Performance band (graag met extra versteviging wanneer je een EV rijdt) biedt veel voordelen tegenover de standaardbanden. De levensduur van deze banden is langer, waardoor de meerprijs zich vaak terugverdient.
High Performance banden zijn nog een stapje hoger op de ladder. Waarschijnlijk ga je deze banden echter niet gebruiken om snelheden boven de 240 kilometer per uur te rijden, tenzij je een coureur bent. Het is echter tegelijkertijd zo dat veel autofabrikanten kiezen voor de HP-banden voor hun nieuwere sportieve auto’s en luxere sedans. En daar hebben ze een heel goede reden voor.
Leg je budgetbanden onder een gemiddelde sportieve auto, dan degradeer je de auto. De sportieve prestaties komen nooit echt tot hun recht. Trek je daarnaast regelmatig stevig op met je auto, dan slijten de banden met de dag verder weg. Budgetbanden zijn niet ontwikkeld om zulke prestaties te leveren. Ook merk je al snel dat het bochtenwerk vervelend en oncomfortabel wordt wanneer je een keer sportiever wilt rijden.
De autofabrikant wil graag dat jij de optimale ervaring hebt tijdens het rijden in je nieuwe auto en dat je de eigenschappen ervaart die de automaker bedacht heeft voor de auto. Vandaar de keuze voor de HP-banden.
Op deze momenten kies je voor High Performance banden:
- Je hebt een sportieve, nieuwere auto die door de fabrikant met HP-banden geleverd werd.
- Je hebt een sportieve auto met budgetbanden en je wilt betere prestaties dan je nu ervaart tijdens het rijden.
- De EV of sportieve auto die je hebt, heeft banden die te snel slijten en weinig grip bieden in de bochten en bij het optrekken.
Kies je voor Performance of High Performance banden voor jouw elektrische auto? Let er dan op dat deze banden óók berekend moeten zijn op het extra gewicht dat je op de banden laat rusten.