Elektrische auto’s werden geïntroduceerd als iets softs, groens, dat niets en niemand kwaad kon doen. Ze suizen gewoon voorbij alsof ze er niet echt zijn. Het tegenovergestelde van het agressieve gegrom van een benzine auto met 8 cilinders. Niet alleen dat, maar de meeste elektrische auto's zijn behoorlijk saai. De Nissan Leaf, de Peugeot Ion, de Renault Zoe….ze zien er allemaal minder mooi uit, hebben veel storingen en zijn niet erg snel. Deze vergelijking van het zielloze stekker-autootje met de brutale turbo werd door de komst van Tesla teniet gedaan. Deze Amerikaanse bravoure en know-how van Musk werd door alle autofabrikanten opgepikt en momenteel worden de beste -en duurste- auto’s aangedreven door een elektrische motor. Ontdek hieronder de prijzige opties die momenteel om de aandacht van de consument vechten.
De Tesla Model S: bewezen kwaliteit en prestatie
De recente ontwikkeling van elektrische superauto’s begon allemaal met Tesla. De Tesla was een statement dat elektrische auto's toch leuk kunnen zijn om in te rijden, en een krachtige acceleratie en state-of-the-art technology zette het bedrijf van Elon Musk op de kaart. Zo belooft Musk bijvoorbeeld dat de Roadster die volgend jaar op de markt komt de snelste auto aller tijden zal zijn. Maar momenteel zal de Tesla Model S meer bekend voorkomen. En terecht. De elektrische sedan biedt comfortabel plaats aan 5 passagiers, en werd in 2012 in massaproductie genomen.
In zo’n dynamische markt is dat inderdaad heel lang geleden, maar op de een of andere manier gaat de Model S nog steeds mee. De Model S heeft ook veel roem behaald op Youtube, waar in duizenden video’s de Model S tal van modellen Lamborghini’s, Ferrari ’s, McLarens en Porsches onttroont. De snelste model S, de P100D, accelereert in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/h. Autopilot is Tesla’s beroemde, of beruchte, semi-autonome rijhulptechnologie. Het is een dure optie, maar waarschijnlijk de moeite waard als je veel op snelwegen rijdt. Weerom YouTube toont video's waarin dit op een verkeerde manier wordt gebruikt in hilarische video’s.
Het interieur van de Tesla wordt gedomineerd door het enorme 17-inch touchscreen op het dashboard dat bijna alle fysieke knoppen vervangt. Het regelt alles, van de airco, audio, navigatie en de handsfree telefoon tot zaken als de koplampen en het schuifdak. De Model S heeft voortdurend updates ontvangen en de beste keuze is momenteel de P100D met een adviesprijs van € 151.020
Porsche Taycan: de nieuwkomer en underdog
Het duurde tot maar liefst 2019 dat de roemruchte fabrikant van sportauto’s met een antwoord kwam, maar de Porsche Taycan bewijst dat Duitsers net zo goed in staat zijn om een hightech elektrische auto te ontwikkelen. Tesla-fanaten hebben sinds de Taycan onthuld werd iedere 16 seconden herhaald dat acceleratie en bereik achterblijven bij die van de Model S P100D. Ook de bedieningsschermen zullen het niet halen bij de Amerikaanse concurrent, aldus de meeste gebruikers, noch het ontbreken van draadloze technologie. Dat kan wel zo zijn, maar de Taycan brengt wel de ervaring van Porsche qua wegligging met zich mee.
Zoveel mogelijk van het extra batterijgewicht is laag in de auto geplaatst en de Taycan voelt daardoor opmerkelijk wendbaar aan. Zelfs zonder de optionele actieve stabilisatorstangen (Dynamic Chassis Control Sport), is de Taycan een klasse beter dan alle voorgaanden elektrische auto’s. De besturing van de Taycan is net zo indrukwekkend; het geeft je een veel beter gevoel van connectie met de voorwielen dan in andere auto’s. Dat komt deels door hoe mooi de tegendruk wordt opgebouwd als je aan het stuur draait, maar ook door de nauwkeurigheid: elke beweging heeft een subtiele invloed op de koers van de auto en dit straalt controle en vertrouwen uit.
Wat de Taycan ook onderscheidt van de voorgangers is de 800V-architectuur. Dit is het dubbele van wat er gebruikelijk is, en deze hogere spanning betekent dat de temperatuur minder oploopt en dat de bedrading dunner gemaakt kon worden. Deze tractiebatterij levert een bereik van 450 kilometer. Al met al is de Porsche Taycan een échte Porsche en een serieuze concurrent voor Tesla. De goedkoopste versie heeft een instapprijs van €110.533 maar de Turbo S versie kost haast het dubbele: €191.745. Echt zorgen over de snelheid of acceleratie hoef je je niet te maken, er zijn genoeg andere elektrische auto’s die nóg sneller zijn, zoals de volgende auto…
Aspark Owl: de elektrische hypercar
En dan de absolute klapper: de Aspark Owl. Dit is werkelijk de elektrische vervanger van de Koenigsegg of de Veyron en kan sinds maart op de wegen aangetroffen worden. Deze hypercar accelereert van 0 tot 100 km/h in de wereldrecordtijd van 1.9 seconden, blaast door naar 299 km/h in nog eens 8,7 seconden en heeft een topsnelheid van 400 km/h. Dit is mogelijk dankzij vier elektromotoren die in totaal 1.985 pk (1.480 kilowatt) en 2.000 Newton-meter koppel produceren. De machine heeft een lithium-ionbatterij van 64 kilowattuur met een bereik van 450 kilometer.
Maar is Aspark wel een serieuze speler? Nou en of! Aspark werd in oktober 2005 opgericht door Masanori Yoshida. Het bedrijf heeft meer dan 25 kantoren wereldwijd waar meer dan 3.300 medewerkers € 140 miljoen omzetten. De productieversie van de Owl is beperkt tot slechts 50 auto’s wereldwijd en wordt in Turijn in samenwerking met Manifattura Automobili Torino geproduceerd. Je kunt je aanmelden voor de basisversie voor € 2.900.000. En vadertje staat zal tandenknarsend moeten toezien dat de BPM € 0 bedraagt! Dit in vergelijking met de BPM voor de genoemde Bugatti Veyron (benzine, 8 liter V16) die maar liefst € 451.000 aan de schatkist bijdraagt. Het was natuurlijk nooit verwacht dat er zo snel zo veel modellen elektrische bolides zouden verschijnen.
Tot slot
Een veelgehoorde klacht van elektrische auto’s is de lange laadtijd voor de tractiebatterij. Die is al spectaculair teruggelopen in de laatste jaren, maar met een nieuwe generatie nóg snellere laders van het consortium van Europese autofabrikanten genaamd Ionity wordt laden met 350kW geïntroduceerd waarmee een auto in ca. 10 minuten opgeladen kan worden
Toegegeven, we zullen het terugschakelen naar de derde versnelling in een tunnel missen, maar benzine is niet oneindig en deze auto’s bewijzen dat elektrisch rijden een spectaculaire ervaring kan zijn!