De elektrische auto wordt de laatste jaren steeds populairder. Duiken we in het verleden, dan zien dat er op 1 januari 2014 ruim 4.600 volledig elektrische auto’s in Nederland rond reden. In 2019, dus 5 jaar later, is dat aantal elektrische auto’s bijna vertienvoudigd tot 44.700. De sterkste stijging in het aantal EV’s vond vooral plaats tussen 1 januari 2018 en 1 januari 2019. In dat jaar kwamen er bijna 23.000 volledig elektrische auto’s op de weg bij. In januari 2019 is bijna 1 op de 3 stekkerauto’s een volledig elektrische auto. De rest zijn hybrides.
De meest populaire EV’s
De meest populaire EV’s in 2019 waren de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf en de Tesla Model X. Dit zijn niet de goedkoopste modellen. Zo kost de model S vanaf € 87.800 en de Jaguar I-Pace heeft een prijskaartje wat begint bij €72.500. De Nissan Leaf is met € 33.990 voor de basisversie nog de meest betaalbare van deze top 4. Op dit moment zijn elektrische auto’s dus nog behoorlijk duur in vergelijking met brandstofauto’s. Voor veel mensen is dit een reden om (nog) geen elektrische auto te kopen.
Gelukkig blijft dat niet voor altijd zo. Elektrische auto’s kosten nu meer omdat de batterijen die erin zitten duur zijn. In de toekomst worden batterijen echter goedkoper, lichter en krachtiger. Experts verwachten dat in 2025 elektrische auto’s in aanschaf net zo duur zullen zijn als auto’s met verbrandingsmotoren. En wellicht worden ze daarna zelfs goedkoper.
De 5 goedkoopste EV’s van Nederland
Wil je niet zo lang wachten, dan zijn er ook nu al betaalbare nieuwe elektrische auto’s te koop voor nog geen €25.000. In deze categorie vinden we vooral compacte stadsauto’s met een bereik tot ongeveer 200 kilometer. De auto’s verschillen onderling wel iets van elkaar, maar vaak zijn het modellen die al bestaan en die nu worden geleverd met een elektromotor. We zetten hier de 5 goedkoopste elektrische auto’s van Nederland op een rij.
1. e.GO - €21.900
De e.Go is een kleine stadsauto die wordt gebouwd door het Duitse e.Go Mobile uit Aken. Het is op dit moment de goedkoopste EV van Nederland, met een vraagprijs van €21.900. Daarvoor krijg je een compacte stadsauto met een elektromotor van 29 kW en een accupakket van 21,5 kWh. De auto heeft een actieradius van 139 km en een topsnelheid van 130 km/u. Helaas verloopt de levering op dit moment moeizaam.
2. Renault Twingo Z.E. €22.000
Op de tweede plaats zien we de bekende Renault Twingo, maar dan met een elektromotor. De ZE heeft een elektromotor van 60 kW (82 pk) die gevoed wordt door een accu van 22 kWh. De Twingo Z.E. bereikt in 4,2 seconden de 50 kilometer per uur. De auto heeft een actieradius van 180 km en haalt een topsnelheid van 135 kilometer per uur. Daarmee heeft de auto meer kW’s en een iets groter bereik dan de goedkopere e.GO.
3. Peugeot iON €22.360
Peugeot liep met de iOn voorop bij de introductie van betaalbare elektrische auto’s. Het model kwam namelijk in 2010 al op de markt. Deze compacte 5-deurs auto met een vermogen van 47 kW is minder krachtig dan de Twingo, maar wel krachtiger dan de e.Go. Deze auto haalt maximaal 130 km/u, heeft een actieradius van 150 km en is daarmee en prima stadsauto.
4. Citroën C-ZERO €22.360
Op de 4e plaats staat wederom een Franse auto. Dit is ook weer een 5-deurs stadsauto. De C-ZERO wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 49 kW (67 pk) en is daarmee vergelijkbaar met de Peugeot iON. De lithium-ion-batterij heeft een capaciteit van 16 kWh en de auto haalt een topsnelheid van 130 km/u. De actieradius is 150 km en dat is ruim voldoende voor de kortere dagelijkse ritten.
5. ŠKODA CITIGOe iV €23.290
De laatste in dit rijtje is de elektrische versie van de CITIGO. De accu heeft een capaciteit van 16,2 kWh, iets kleiner dan bij de Twingo, maar vergelijkbaar met de andere modellen uit dit rijtje. De motor levert een vermogen van 61 kW (83 pk) en is daarmee een van de krachtigste in deze vergelijking. De actieradius van 200 km is ook een van de hoogste, dus met deze auto kom je aardig ver.
De goedkope auto’s zijn vooral de compacte auto’s
Uit onze top 5 blijkt dat de goedkoopste elektrische auto’s van Nederland vooral compacte stadsauto’s zijn. Voor wie een gezinsauto zoekt, zijn deze auto’s helaas vaak te klein. Op dit moment zijn er niet echt veel betaalbare stationwagens die elektrisch rijden, waardoor je al snel moet overstappen op een SUV-achtige auto van rond de € 30.000 euro. Mogelijk gaat dat in de toekomst nog veranderen.
Hoewel EV’s nu nog best duur in aanschaf zijn, bespaar je tijdens het rijden wel flink op brandstofkosten, motorrijtuigenbelastiing en onderhoudskosten. Dat onderhoud bestaat uitde bandenspanning controleren, af en toe nieuwe autobanden en een kleine jaarlijkse onderhoudsbeurt. Na aankoop van de auto komen er dus weinig kosten meer bij en dat is bij een auto met verbrandingsmotor een heel ander verhaal. Een EV vraagt dus even om een andere manier van denken en omgaan met je auto, maar dat is gewoon een kwestie van wennen.