Wanneer het gaat om de elektrische auto, dan zijn het vooral de lagere onderhoudskosten die geprezen worden. Verschillende autofabrikanten stellen dat hun elektrische auto’s tussen de 40 en 70 procent goedkoper in onderhoud zijn in vergelijking met auto’s die een verbrandingsmotor hebben. Waarom is het onderhoud bij een elektrische auto lager? Wat heeft een elektrische auto aan onderhoud nodig en wat zijn de kosten die hiermee gepaard gaan? Is het onderhoud aan de elektrische auto dan echt nog steeds zoveel goedkoper dan het onderhoud aan een diesel of benzine? Wij beantwoorden al je vragen hier.
Waarom valt het onderhoud aan de elektrische auto goedkoper uit?
Wanneer we de auto met verbrandingsmotor naast de elektrische auto zetten en we openen de motorkap, dan zien we direct het verschil in het onderhoud. Verbrandingsmotoren hebben tal van verschillende, bewegende onderdelen, die allemaal slijten bij elke meter die gereden wordt. De elektrische auto heeft niet alleen veel minder onderdelen; de auto-onderdelen in de elektrische auto roteren, draaien en bewegen ook vele malen minder. Dat betekent minder slijtage en het betekent ook dat bij de elektrische auto de kosten voor het onderhoud op periodieke basis lager uitvallen.
Om dit verschil te verklaren, hoef je eigenlijk alleen maar te kijken naar de opbouw van de verbrandingsmotor, waarbij feitelijk alle onderdelen moeten kunnen bewegen om zo de auto vooruit of achteruit te kunnen krijgen. Bij de elektrische auto is zelfs geen enkele vonk nodig, geen explosies om zuigers weg te knallen, of riemen die verschillende onderdelen onder de motorkap moeten verbinden.
Smering, bewegende onderdelen, slijtage en vloeistoffen
Heb je een auto met verbrandingsmotor, of kun je je herinneren wanneer je een benzine- of dieselauto op de oprit had staan? Denk dan eens terug aan de laatste bezoeken aan de garage. De kans is groot dat de reparaties, controles of vervanging van onderdelen te maken hadden met de smering (olie-gerelateerd) in de motor, bewegende onderdelen die niet meer wilden bewegen, slijtage of lekkage van verschillende vloeistoffen. Dit is de bron van irritatie voor mensen met een traditionele auto. Hier gaat namelijk steevast meer geld in zitten dan je denkt en wilt.
Bij het onderhoud aan de elektrische auto vallen nagenoeg al deze kosten weg. Uiteraard zijn er nog vloeistoffen zoals de ruitensproeiervloeistof, maar de standaardonderdelen die kapot gaan bij de traditionele auto, die zijn er niet meer. Hiermee vallen de kosten voor het onderhoud lager uit bij een elektrische auto.
Dus de onderhoudskosten bij een elektrische auto zijn lager
Dát is dus niet helemaal waar. Het aantal onderhoudsbeurten bij een EV is lager dan bij een benzine of een diesel. Ook is er veel minder dat kapot kan gaan. Het is echter wel zo dat de onderdelen in de EV veel ingewikkelder en duurder zijn. Heb je een probleem met de elektrische auto en moet een onderdeel vervangen of gerepareerd worden, dan schieten de kosten direct flink omhoog. Denk bijvoorbeeld aan het repareren van bepaalde cellen of delen van de accu in een EV. Hier wordt voor gekozen omdat een nieuw accupakket veel te duur is. De reparaties van de accu’s zijn echter ook niet echt goedkoop.
Dit heeft deels nog te maken met de technologie die in de kinderschoenen staat, een after market die nog niet helemaal op orde is én het probleem met de levering van onderdelen wat alles te maken heeft met corona (en de coronamaatregelen uiteraard). De kosten voor de onderhoudsbeurten aan de EV zullen dus met de tijd lager uitvallen, waarna we met gemak kunnen stellen dat het onderhoud aan de elektrische auto goedkoper is dan het onderhoud aan een traditionele auto.
Een belangrijke kanttekening die vaak vergeten wordt
Veel kranten en magazines hebben geschreven over het kostenvoordeel voor de elektrische auto bij het onderhoud. Er is echter een punt dat vergeten wordt. Het onderhoud aan een benzine- of dieselauto kun je zelf doen wanneer je de technische kennis hebt. Het vervangen van een waterpomp of dynamo kost je wat tijd, maar door het zelf te doen bespaar je fiks op de kosten voor het onderhoud. Bij de elektrische auto kan dit niet. Onderhoud wordt uitgevoerd door de specialist, mede omdat het vergeten van de hoofdschakelaar het laatste kan zijn dat je ooit vergat.
Dit gaat in de toekomst niet veranderen. Onderhoud aan de elektrische auto is secuur werk, waarbij niets verkeerd gedaan mag worden omdat de spanning gevaarlijke situaties op kan leveren. Dit zorgt er niet voor dat het onderhoud aan de verbrandingsmotor goedkoper wordt dan onderhoud aan de elektrische auto, maar het zorgt er wel voor dat het verschil kleiner is dan gedacht wordt wanneer je zelf kunt sleutelen.
En de autobanden?
Wanneer het gaat om punten die vaak vergeten worden bij de kosten voor het onderhoud aan de elektrische auto, dan kunnen we de banden ook in dit rijtje zetten. Onder een traditionele auto worden vaak traditionele banden geplaatst. Logisch, maar wanneer je deze banden ook onder de elektrische auto plaatst, dan gaat het mis. Budgetbanden, of standaardautobanden, zijn niet geschikt voor de elektrische auto. Het gewicht van de EV is namelijk veel hoger en de auto heeft een hogere koppel, waardoor de banden sneller slijten dan bij een benzine- of dieselauto. Concreet betekent dit dat er gekozen moet worden voor sterkere, betere banden die ontwikkeld zijn voor de elektrische auto.
Dit zorgt voor iets hogere onderhoudskosten. Deze speciale banden hebben namelijk een prijskaartje dat iets hoger ligt dan de standaardautobanden, maar bij juist gebruik gaan de banden lang mee.
Het eindoordeel; hoe zit het met de onderhoudskosten voor de elektrische auto?
De elektrische auto heeft veel minder onderhoud nodig, omdat er minder bewegende onderdelen in de motor zitten. Dit zorgt voor een lagere mate van slijtage, waardoor minder onderdelen vervangen moeten worden. Moet er onderhoud verricht worden aan bijvoorbeeld de accu, dan zijn de onderhoudskosten wel fors; deze kosten zullen echter na verloop van tijd lager uitvallen én minder frequent voorkomen.