Auto onderhoud is een klus waar de meeste automobilisten weinig lol aan beleven. Meestal heb je te lang gewacht waardoor de reparaties opgestapeld lijken te worden. Toch is het leeuwendeel van onderhoud aan je auto makkelijk bij te houden, en we leggen hier uit waar en wanneer je moet checken voor onderhoud.
Wielen: autobanden en remmen
De auto behoudt contact met de weg via de banden. Als je zorgvuldig rijdt, dus niet te hard optrekken, remmen en zo min mogelijk stoepranden pakt scheelt dat al een pak voor de levensduur van de banden. Controleer de banden op tekenen van ongewone slijtage of beschadiging. Let op uitstulpingen, insnijdingen of voorwerpen in de banden, want deze moeten wellicht grondiger worden onderzocht door een monteur om er zeker van te zijn dat de banden nog veilig zijn en wellicht zijn ze nog te repareren als je dit tijdig ontdekt. Als je toch vaak een stoeprand pakt zullen de wielen wellicht hun uitlijning verliezen wat ongelijkmatige bandenslijtage veroorzaakt. Als je voelt dat de auto naar één kant trekt dan is de uitlijning erg slecht en om ongelijkmatige slijtage te voorkomen moet je de wielen zo snel mogelijk laten uitlijnen.
Om de slijtage gelijkmatig te laten verlopen, kan het een goed idee zijn om de banden te roteren. Meestal slijten voorbanden sneller dan achterbanden, dus door ze te roteren kan de levensduur verlengd worden. Ter herinnering: 1,6 mm is de minimale profieldiepte die je band mag hebben. Verder is het erg belangrijk om de bandenspanning maandelijks te controleren. Te lage of te hoge bandenspanning kan van invloed zijn op de manier waarop de auto stuurt, schakelt en remt, en kan leiden tot meer slijtage en zelfs een klapband. Let er ook op dat je de auto niet zwaarder belaadt dan de loadindex van de banden toelaat.
Gebruik ook de juiste banden voor de omstandigheden. In Nederland gebruiken de meeste mensen nu all-season banden omdat die het hele jaar door goede prestaties leveren. Zomerbanden zijn speciaal ontworpen om boven 7°C optimaal te presteren, terwijl winterbanden beter werken onder 7°C. Gebruik dus geen winterbanden in de zomer want die zullen heel snel slijten.
Een ander belangrijk onderdeel dat je in het wiel vindt zijn de remschijven en –blokken. De remblokken en schijven zijn het contactpunt tussen het remsysteem en de wielen. Wrijving tussen de wielen en de remblokken veroorzaakt warmte, en deze warmte doet het remblok slijten. Het is belangrijk de staat van de remblokken te controleren om er zeker van te zijn dat er voldoende weerstand is. Als je het rempedaal verder moet intrappen of een brandlucht ruikt, of als de afstand die je nodig hebt om te stoppen drastisch toeneemt, is het tijd om de remblokken en/ of -schijven te controleren en te vervangen. Daarvoor hoef je alleen het wiel eraf te halen. Als je slijtage of schade vaststelt laat ze dan meteen vervangen. Remvloeistof moet rond de 40.000 km worden gecontroleerd of als deze troebel is. Verder zullen de remmen sneller verslechteren als je vaak zwaar beladen bent, en natuurlijk als je vaak hard remt.
Verlichting: zien en gezien worden
Er zijn veel leuke dingen te doen 's nachts, maar rijden in het donker brengt ook gevaren met zich mee. De koplampen van je auto zijn van onschatbare waarde wanneer de zon onder de horizon zakt en zorgen voor de verlichting die je nodig hebt om veilig te reizen. Koplampen hebben de juiste zorg en onderhoud nodig hebben om effectief te functioneren. Gebruik een vochtige doek om de koplampen van je auto elke week schoon te vegen. Zo weet je zeker dat stof en vuil de verlichting van je koplampen niet verhinderen.
Koplampen die vergeeld of dof zijn, geven minder licht af. Zonlicht is een van de factoren die vergeling veroorzaken en het plastic in de koplampstructuur kan erdoor verslijten, waardoor het dof wordt. Smog en chemicaliën uit de motor van uw auto kunnen koplampen ook verweren. Als je er op tijd bij bent kun je een verweerde koplamp met een speciale polijst set nog herstellen.
De meeste mensen weten dat verkeerd uitgelijnde wielen problemen kunnen veroorzaken bij het besturen van een auto. Maar dat de uitlijning van koplampen ook kan verschuiven weten de meeste autobezitters niet. Koplampen zijn gebouwd om met hun lichtbundels in dezelfde richting te stralen, maar schokken veroorzaakt door kuilen kan deze uitlijning verstoren.
De uitlijning en afstelling kun je zelf controleren door je auto 10 meter van een muur te parkeren waar je een papier op 80 centimeter hoogte hebt geplakt. Schakel de dimlichten in en stel de koplampen af totdat ze op het papier schijnen.
Controleer vervolgens alle lampen; als er meerdere niet werken dan begin je met het controleren van de stoppendoos. In de handleiding staat welke stoppen welke lampen beveiligen. Als je het probleem hebt geïsoleerd tot één lamp, inspecteer je eerst de fitting van de lamp op problemen met de bevestiging en/ of corrosie. Vervolgens haal je de lamp uit de fitting en vervang deze met een identieke lamp. Soms gaat de ene koplamp eerder kapot dan de andere. In dit soort gevallen is het een goed idee om niet alleen de kapotte, maar ook de werkende lamp te vervangen. Als één lamp het heeft begeven, zal de andere waarschijnlijk snel volgen, dus wees proactief. Als je de lampen op deze manier vervangt, voorkom je dat je met slechts één werkende lamp rijdt.
Tot slot
Je onderhoudt je auto bij voorkeur preventief. Langer doorrijden met beschadigde of versleten onderdelen zal voor hogere kosten voor het onderhoud van je auto zorgen. De belangrijkste hebben we hier behandeld, maar ook voor onderdelen als de uitlaat en de vering geldt dat als ze lawaai maken er iets fout is. Met goed onderhoud rijd je veiliger en goedkoper, en ook de jaarlijkse gang naar de APK keuring wordt iets waar je met kennis en vertrouwen naar toegaat!