Het oppompen van banden is niet moeilijk en zou elke automobilist in een handomdraai moeten kunnen. Hoewel monteurs het ook voor je kunnen doen, is het zeker niet verkeerd om zelf over deze vaardigheden te beschikken. Als je voelt dat het rijcomfort afneemt en de auto begint te zwemmen en moeilijker bestuurbaar wordt, kijk dan naar de banden en met name naar de spanning. Misschien is deze te laag en geeft je auto duidelijk aan dat het tijd is om ze op te pompen.
De juiste bandenspanning is essentieel voor langdurig en veilig gebruik van de banden. Autobanden oppompen
Zowel mensen die sporadisch autorijden als mensen die dagelijks achter het stuur zitten, moeten eraan denken om hun banden op te pompen. Door het rijden neemt de druk in de band langzaam af door een aantal factoren. Dit zijn o.a. kleine beschadigingen of fouten bij het monteren van de wielen, evenals het op natuurlijke wijze ontsnappen van lucht door de bandenstructuur Een andere mogelijke oorzaak zijn niet-sluitende ventielen. De juiste bandenspanning heeft enorme invloed op de kwaliteit van de reis en met name de veiligheid van onszelf en anderen.
Het luchtniveau kan op enkele manieren worden gecontroleerd, namelijk met een handmatige manometer, bij een benzinepomp of bij de garage. Op het oog is het helaas niet goed te zien. In het vervolg van dit artikel lees je hoe je de banden oppompt.
Aanbevolen wordt om de banden tenminste één keer per maand op te pompen en altijd voorafgaand aan een lange reis. Een klapband is een gevaarlijke situatie waar je liever niet door wilt worden verrast. Regelmatige controle van het spanningsniveau kan je behoeden tegen ernstige ongevallen en kosten.
Lees wat de juiste spanning van winterbanden is.
Waar kan ik mijn banden oppompen?
Normaal gesproken kan dit bij een benzinestation met behulp van een compressor, maar het kan ook thuis als je een draagbaar apparaat hebt, of je kunt het bij de garage laten doen.
Waarmee pomp ik mijn banden op?
Behalve met gewone lucht kunnen banden ook worden opgepompt met zuivere stikstof. Daarvoor kun je terecht bij een plek die hiervoor stikstof aanbiedt. Daar kun je ook de spanning van met stikstof gevulde banden laten controleren Meestal betaal je hier een klein bedragje voor maar het levert voordelen op de lange termijn op.
Hoe werken TPMS=spanningssensors?
Stikstof is minder gevoelig voor veranderingen van stijfheid van de band bij temperatuursschommelingen. Ook is het stabieler op lange routes, wanneer de band heet wordt en de lucht uitzet.
Het juiste stikstofniveau blijft tot wel drie keer langer behouden dan lucht en bovendien is er minder kans op een klapband. De voordelen zijn echter vooral interessant voor mensen die vaak en intensief tijden, zoals beroepschauffeurs.
Weet je nog steeds niet hoe je banden moet oppompen?
Als je je afvraagt wat de spanning van jouw banden moet zijn, raadpleeg dan het onderhoudsboekje of onze spanningstabel. Zo kun je snel de juiste waarde opzoeken. Je hoeft alleen maar basisinformatie over je voertuig op te zoeken.
De banden oppompen bij een benzinestation
Benzinepompen met compressor zijn wijdverbreid en vaak kun je er kosteloos gebruik van maken. Je kunt het spanningsniveau in de banden meten en ze eventueel bijpompen.
Je hoeft alleen maar de juiste waarde in te stellen op de compressor, vervolgens de kabel aan te sluiten op het ventiel van de band en dan te wachten tot je een geluidssignaal hoort dat aangeeft dat de gewenste spanning bereikt is. Het oppompen van banden bij een benzinestation met een compressor is heel eenvoudig. Voor de zekerheid hebben zijn ze in de regel voorzien van een gebruiksaanwijzing.
Het is verstandig om bij het tanken meteen even de banden te checken. Zo zie je regelmatig de spanning en de algehele staat van de banden Als de compressor geen lucht pompt of als je problemen ondervindt, vraag dan hulp aan een pompbediende.
Ontdek wat je juiste bandenspanning van zomerbanden is.
Hoe pomp je autobanden op?
Om zo precies mogelijk te werk te gaan, moet je enkele regels onthouden:
- De banden moeten koud zijn. Tijdens het rijden worden de banden heet en neemt de druk met tot wel 0,3 bar toe. Ga daarom naar de dichtstbijzijnde pomp of wacht even tot de banden zijn afgekoeld. Aanbevolen wordt om ongeveer een half uurtje te wachten. Het kan ook anders.
- Het maakt niet uit aan welke kant van het apparaat je de auto parkeert. Compressoren bij benzinepompen hebben een slang die lang genoeg is (vaak spiraalvormig) om elke band moeiteloos te bereiken.
- Begin met de lucht uit de banden laten. Zo reinig je het ventiel en komt achterblijvend vuil niet in de band terecht.
- Pomp nooit een beschadigde band op! Een band met schade kan zich onvoorspelbaar gedragen, met een verhoogd risico op een klapband. Neem voor de zekerheid altijd even afstand van het voertuig tijdens het oppompen omdat ook onzichtbare defecten een gevaar kunnen vormen.
- Onthoud om aan het eind het ventieldopje weer vast te draaien. Zo kan er minder lucht via het ventiel ontsnappen.
Let op!
Autofabrikanten geven de bandenspanning op in verschillende eenheden. Vaak zijn dit kilopascal (kPa), bar (bar), atmosfeer (at) en pound-force per square inch (psi – een Brits-Amerikaanse eenheid). Hoeveel atmosfeer zit er in de banden? Dit is de formule:
1 kPA = 0.01 bar = 0,01 at = 0,145 psi