Autobanden zij wellicht het allerbelangrijkste en meest afgekeurde punt van de Algemene Periodieke Keuring (APK), dus controleer ze voor de jaarlijkse APK zodat je ruim de tijd hebt om een goede deal op het internet af te sluiten- dan scheelt al snel zo’n 30%! Hier zetten we alle vereisten op een rijtje zodat je het zelf na kan lopen.

Conditie en montage van de band

Nieuwe autobanden hebben een profieldiepte van 8-9 mm, maar ze slijten waardoor de profieldiepte verminderd wordt. Zorg ervoor dat de bandenspecialist je autobanden regelmatig inspecteert en deze direct vervangt als ze versleten zijn. Het is onwettig en onveilig om met een auto te rijden met één of meerdere banden waarvan de profieldiepte minder is dan 1,6 mm. Er bestaan ook autobanden die nageprofileerd zijn (zonder slijtage-indicatoren of de profielvorm wijkt af van de originele profielvorm), maar in het onwaarschijnlijke geval dat je je daaraan zou willen wagen: zulke autobanden moeten het opschrift "REGROOVABLE" hebben.

Tijdens de APK wordt de band ook gecontroleerd op beschadigingen. Hierbij wordt gekeken of bijvoorbeeld het karkas (het materiaal onder het rubber) niet zichtbaar is en of er uitstulpingen zichtbaar zijn. Uitstulpingen kun je makkelijk zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien; eventuele bulten zullen je snel opvallen.

Verder moeten de autobanden in de juiste draairichting zijn gemonteerd. Dit kun je zien aan een pijl met de tekst “Rotation” (draairichting). De pijl moet zichtbaar zijn aan de buitenkant van de autoband en de juiste draairichting aangeven- en proberen de discussie te winnen met het argument dat je alleen achteruit rijdt duurt waarschijnlijk langer dan de autobanden wisselen! Deze grap is zelfs zo populair dat de APK norm erop aangepast is: de op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van het wiel in voorwaartse rijrichting van de personenauto.

Deze draairichting is van groter belang bij winterbanden dan bij zomerbanden omdat het profiel in de juiste richting voor meer grip in de sneeuw en een betere waterafvoer zorgt. Overigens moeten behalve de pijl ook de andere teksten aan de buitenkant van de autoband (dus niet binnen in de wielkast) te lezen zijn zoals maat, het Alpine-Symbool (drie toppen met een sneeuwvlokje), M+S (modder en sneeuw) et cetera. Dit omdat de meeste autobanden asymmetrisch zijn: de buitenkant is verantwoordelijk voor de wegligging op droge wegdekken en de binnenkant voert regenwater snel en effectief af op natte wegdekken.

De autobanden moeten geschikt zijn voor de auto die voor APK wordt aangeboden en aan dezelfde as moeten gelijke autobanden (dezelfde maat en karkasstructuur) gemonteerd zijn. De reden hiervoor is dat elke autoband een ander weggedrag kent en onder natte omstandigheden het water op een andere manier en in een afwijkende hoeveelheid afvoert. De APK staat dus niet toe om op 1 as een diagonaalband en een radiaalband te monteren, en ga dus ook niet de keuring in met een “thuiskomertje” als je net een lekke autoband had.

Overigens mogen op de voor- en achteras (bij bijvoorbeeld sportwagens) wel verschillende maten autobanden gemonteerd worden, zoals beschreven in de typegoedkeuring, met de aanwijzing dat de autobanden niet meer dan 3 centimeter buiten het spatbord mogen uitsteken.

Voor de volledigheid, maar niet aanbevolen: indien een autoband goed gerepareerd is met bijvoorbeeld “Vulcanizing compounds” hoeft dat geen probleem te zijn, maar de cosmetische kit die aangebracht is moet verwijderd worden om de beschadiging te beoordelen.

Bandenspanning

Bandenspanning

Volgens de ANWB rijdt 60% van de auto’s met een verkeerde bandenspanning, dus het loont de moeite je autobanden maandelijks op de juiste spanning te controleren. Het is belangrijk om de optimale bandenspanning te handhaven, zoals vermeld in de gebruikershandleiding van je auto; het verbetert de controle over de auto, voorkomt vroegtijdig slijtage en verlengt de levensduur van de autobanden. Autobanden met een te lage bandenspanning vereisen meer energie om de auto voort te bewegen, wat betekent dat ze meer brandstof verbruiken en meer motorslijtage veroorzaken. Maar autobanden met een té hoge bandenspanning kunnen gevaarlijk zijn, tijdens lange ritten, eventueel met hoge snelheid, kunnen ze zo veel opwarmen dat een klapband het gevolg is.

Controleer de bandenspanning als de autobanden koel zijn. Controleer altijd alle vier de autobanden, en vergeet het reservewiel niet. Het reservewiel, de “thuiskomer”, kan een kleiner wiel zijn, die een hogere bandenspanning nodig heeft. Als de druk meer dan 0,3 Bar is gedaald onder het aanbevolen niveau, is het tijd om de autoband op te pompen.

Sinds 2014 moeten alle nieuwe auto’s van een TPMS “Tyre Pressure Monitoring System” voorzien zijn (opgenomen in de APK sinds 2015). Dit is een elektronisch systeem dat is ontworpen om de luchtdruk in pneumatische autobanden te controleren. TPMS rapporteert in realtime informatie over de bandenspanning aan de bestuurder van de auto.

Het doel van TPMS is het vermijden van verkeersongevallen, hoog brandstofverbruik en een verhoogde bandenslijtage door een te lage bandenspanning. Dus even je autobanden oppompen voordat je naar de keuring gaat- het is maar een momentopname, maar het zou wel heel zuur zijn als ze daar op afgekeurd worden. Als je de spanning niet kunt lezen dan is het ventiel waarschijnlijk beschadigd, wat ook een reden voor afkeur is.

De APK keurt de kwaliteit van je autobanden omdat dit de controle over de auto en een optimaal brandstofverbruik garandeert. De prestatie en het comfort van de auto hangen ook nauw samen met de toestand van de autobanden. Weliswaar een verplichte controle, maar door zelf de conditie van je autobanden in de gaten te houden rijdt je niet alleen veiliger maar ook zuiniger!

Let ook altijd goed op als een tweedehands auto hebt gekocht. Het is dan erg belangrijk dat je de banden extra controleert voor je naar een APK gaat.