Nu de zomer tot een einde komt, is het weer tijd om te denken aan de winterbanden. Wist jij dat het echt niet hoeft te sneeuwen of ijzelen voordat je winterbanden pas nut hebben? Winterbanden spelen namelijk vooral in op het temperatuurverschil tussen zomer en winter. En het wordt in Nederland altijd al vroeg kouder. Tijd om actie te ondernemen, dus!
Wat zijn winterbanden?
’s Winters verhardt door de kou het rubber van je autobanden. En door deze verharding heb je minder grip op het wegdek. Winterbanden hebben een andere samenstelling qua materiaal én een ander profiel (meer groeven of ‘lamellen’). Daarom zorgen winterbanden bij kou, maar ook bij (natte) sneeuw en ijzel voor meer veiligheid.
Winterbanden zijn een stuk zachter dan zomerbanden, om ervoor te zorgen dat ze bij kou dus niet te hard worden. De band moet flexibel blijven op het wegdek om optimale grip te behouden. Ze moeten in Nederland minimaal 1,6mm profieldiepte hebben. Echter, als we het hebben over winterbanden is dit niet genoeg. Ga daarom ‘s winters voor banden met minimaal 4mm of meer, dit is zelfs al verplicht in sommige landen.
Waarom moet ik winterbanden gebruiken?
Laten we eerst eens beginnen met uit te leggen waarom het in Nederland, waar de winters misschien wel snel fris, maar tegenwoordig echt niet zo streng meer zijn, tóch enorm belangrijk is om je zomerbanden voor winterbanden in te ruilen. Zoals we al eerder vermelden, geven winterbanden je een betere grip bij lage temperaturen. En grip is juist zo belangrijk bij het voorkomen van ongelukken.
Winterbanden geven je betere grip als de temperatuur 7 graden boven nul of lager is. Het geeft je betere grip op sneeuw, maar ook op een nat wegdek. Dus ook op sneeuwmodder kun je beter winterbanden gebruiken. Dat komt doordat het profiel van de banden dieper is en het water dus gemakkelijker weg kan lopen. Winterbanden zorgen ervoor dat je bij regen en sneeuw(modder) een kortere remweg hebt.
Vierseizoenenbanden
Naast zomer- en winterbanden zijn er ook vierseizoenenbanden, ook wel all season banden genoemd. Dit is als het ware een combinatie van een zomerband en een winterband. Deze worden in tests doorgaans ’s zomers vergeleken met zomerbanden en ’s winters met winterbanden. Uit deze tests blijkt vaak dat deze niet zo goed presteren zoals een zomerband in de zomer zou doen en een winterband in de winter.
Omdat het in Nederland vaak ’s winters niet zo heel erg koud is, het niet veel sneeuwt en het ’s zomers nog flink nat kan zijn, kan het op zich prima zijn om deze in eigen land te gebruiken. Echter, mocht het weer flink koud worden of het flink gaan sneeuwen, dan is een vierseizoenenband niet genoeg. Wees dus altijd voorbereid. En als je op wintersportvakantie gaat is het sterk af te raden om je all season banden te laten zitten. Overigens moeten we opmerken dat veel vierseizoenenbanden niet goed om kunnen gaan met aquaplaning.
Kun je winterbanden in de zomer gebruiken?
Op je winterbanden blijven rijden in de zomer is sterk af te raden. Dat komt door de andere samenstelling van het rubber van de banden, waar we het eerder in dit artikel al even over hadden. Je winterbanden zijn te zacht om er bij hoge temperaturen mee te rijden. Doordat het rubber te zacht wordt, heb je minder grip en heb je een te lange remweg. Daarnaast kan dit een duur grapje zijn, want je winterband slijt ’s zomers een stuk sneller! Normaal gesproken gaat een winterband maximaal 6 jaar mee. Daarna wordt sterk aangeraden de banden te vervangen.
Hoe kies ik de juiste winterbanden?
Het kiezen van de juiste winterbanden hoeft niet moeilijk te zijn. De garage kan je hier goed over adviseren, maar mocht je het heft in eigen handen willen nemen, dan is het altijd verstandig om de voorgeschreven maten aan te houden. De standaard bandenmaat is altijd de beste keuze. Mocht je twijfelen over de maat van je banden of normaal gesproken erg brede banden hebben, ga dan altijd voor de kleinste maat aangezien je tijdens gladheid juist zo weinig contact met de weg wilt hebben.
Hoewel brede banden veel voordelen hebben, zijn ze ’s winters niet de beste keuze. Bij normaal weer heb je er betere grip mee, is je remweg korter en kun je sneller accelereren. Maar die grip en daarmee ook de andere voordelen gaan compleet verloren wanneer het regent. Brede banden hebben namelijk weinig profiel en een grote oppervlak, waardoor je meer kans hebt op aquaplaning. Kleinere banden zijn dus een stuk praktischer.
Zoek gerust je banden online op zodat je zeker weet welke band bij jouw auto past.
Het M+S-logo
Op alle winterbanden staat het M+S-logo op de zijkant. Ook staat deze op alle vierseizoenenbanden en soms zelfs ook op zomerbanden. Dit is dus geen teken dat een band een winterband is. M+S staat voor ‘Modder+Sneeuw’, wat aanduidt dat het om een band gaat waarmee je goed op terrein en over sneeuw kan rijden. Fabrikanten mogen zelf beslissen wanneer zij het M+S-logo op een band plaatsen.
Hoe herken ik winterbanden?
Wat er wél alleen op winterbanden staat, is het symbool van een sneeuwvlokje. Dit betekent namelijk dat de band getest is op sneeuw en de band de juiste eigenschappen heeft om er in de winter veilig mee te kunnen rijden. Bij deze test wordt alleen op de meest basic vereisten gelet.
Maximumsnelheid van winterbanden
Let bij het verwisselen van je winterbanden altijd op de maximumsnelheid daarvan, aangezien dat nog al eens kan variëren. Ook is het vaak anders dan de maximumsnelheid die in de gebruiksaanwijzing van je auto staat. Mocht je op de Duitse Autobahn even je snelheid willen testen, hou je dan in als je banden minder snelheid aankunnen dan je auto zelf. Daarvoor kun je de snelheidscodering van je banden checken: T (190 km/u), H (210 km/u), V (240km/u) of W (270 km/u). ’s Winters is altijd een lagere maximumsnelheid aan te raden.
Winterbanden in het buitenland
Als je naar het buitenland gaat, en dan met name naar landen waar het ’s winters flink sneeuwt, is het altijd belangrijk om te kijken wat daar de regelgeving is. Op die manier voorkom je boetes en misschien zelfs ongelukken. Check dit altijd als je naar landen zoals Finland, Zwitserland of Tsjechië gaat, maar ook voor buurlanden zoals België of het Verenigd Koninkrijk, die soortgelijke winters hebben als wij.