De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een verplichte keuring voor auto’s en bestelbussen waarbij de veiligheid en de milieubelasting gecontroleerd wordt. Maar wanneer moet je de APK keuring doen? En waar? De APK is verplicht voor auto’s die ouder zijn dan 4 jaar (voor diesel is dat 3 jaar). De keuring is voor diesels jaarlijks, voor benzineauto’s jonger dan 8 jaar om het jaar. De APK keuring kosten liggen typische tussen de €25 en €50 en de garage moet door het RDW erkend zijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de auto kan voorbereiden op de APK keuring door het gedrag van je auto systematisch na te lopen.

Wielen: banden en remmen

een autoband met chromen velgen
De APK keurt de kwaliteit van je autobanden omdat dit de controle over de auto en een minimaal brandstofverbruik garandeert. Het gaat dan vooral over slijtage, maar ook iets eenvoudigs als de bandenspanning wordt vaak over het hoofd gezien.

Behalve op de profieldiepte van 1,6 mm wordt de band ook gecontroleerd op beschadigingen, meestal in de wang van de band waar scheuren ontstaan. Als je vaak met een veel te lage bandenspanning rijdt zal er slijtage midden op het loopvlak van de band ontstaan- het deel dat het minst ondersteund en het dunst is. De juiste bandenspanning staat in de handleiding van de auto, op een sticker in het portier of onder de tankdop. Alle nieuwe auto’s vanaf 2014 moeten het TPMS “Tyre Pressure Monitoring System” systeem hebben, en de APK keurmeester controleert dit ook. TPMS is een elektronisch systeem dat is ontworpen om de luchtdruk in autobanden te controleren. Een andere beschadiging aan banden zijn uitstulpingen, als gevolg van te hard door een gat in de weg rijden of permanent met een te zacht opgepompte band doorrijden. Uitstulpingen kun je eenvoudig zien door de auto op te krikken en het wiel rond te draaien.

Versleten remblokken kunnen de remschijven aantasten, waardoor de levensduur van goede onderdelen wordt verkort als gevolg van het schuren van metaal op metaal. Als de hele auto schudt, dan zijn het waarschijnlijk de achterremmen. Als het de voorremmen zijn dan voel je dat vooral aan het stuur, het schudden kan komen doordat de schijven krom zijn, en dan moeten ze vervangen worden. Als je het gevoel hebt dat het rempedaal te weinig weerstand geeft en blijft zakken als je niet pompt, controleer dan of het niveau van remvloeistof voldoende is, als er een lekkage is dan moeten leidingen en/ of het vloeistofreservoir vervangen worden.

Verlichting

een silhouet van een auto met de lichten aan

Weinig situaties zijn zo gevaarlijk als ’s-avonds laat een bocht uitkomen en totaal verblind worden door een tegenligger. Soms ligt dit aan teveel lading in de kofferbak, maar meestal is dit te wijten aan verkeerde lampen en/ of verkeerd afgestelde koplampen. Dit los je zelf op door de auto op 10 meter van een muur te parkeren en een papier op 80 centimeter hoogte te plakken. Schakel de dimlichten in en pas de lampen aan totdat ze op het papier schijnen. Als je ziet dat een koplamp sterk naar links afwijkt moet je ook de horizontale afstelling wijzigen. Controleer ook of je niet per ongeluk halogeen lampen in een verkeerde koplamp hebt gemonteerd, want de reflector is daar niet voor gemaakt en de resulterende verlichting zal worden afgekeurd.

Autolampen zijn duurzaam, maar uiteindelijk kunnen ze doorbranden of beschadigen. Controleer je stadslicht, grootlicht, dimlicht, mistlampen, remlicht (inclusief derde remlicht), richtingsaanwijzers, kentekenverlichting en het achteruitrijlicht. Als meerdere lichten niet werken dan begin je met het controleren van de schakelaar en de stoppenkast. In de handleiding staat welke stoppen welke lampen beveiligen, check of ze gebroken zijn. Als je het probleem hebt geïsoleerd tot één lamp, inspecteer je eerst de fitting van de lamp op problemen met de bevestiging en/ of corrosie. Vervolgens haal je de lamp uit de fitting. Als deze eenvoudige inspectie niet werkt, dan kan er een probleem in de kabelboom zijn, en het is specialisten werk om die door te meten.

Vering

De vering van een auto bestaat uit veren en schokdempers, en hoewel dezen lang meegaan, kan door slecht wegdek of rijgedrag de levensduur verkort worden. Als je lawaai hoort wanneer je over drempels, spoorwegen of gaten rijdt dan kan dat betekent dat je vering beschadigd is, want die vangt de schokken op. De veren zijn een belangrijk onderdeel van de ophanging omdat ze de auto als het ware op de weg drukken; als je in een bocht voelt dat de auto zich slecht gedraagt dan kun je al weten welke vering aan vervanging toe is. Als de auto vlak staat kun je ook meten in welke hoek hij wat lager staat, dat is ook een teken van een beschadigde veer. De scharnierpunten van de ophanging aan de wielen zijn versleten als ze beginnen te rammelen of piepen.

De schokdempers dempen de vering en als deze versleten zijn kunnen ze zichtbaar gaan lekken, of de auto deint enkele malen na als je hem naar beneden duwt. Schokdempers moeten per set (links of rechts) vervangen worden.

Uitlaat


De uitlaat is in de APK opgenomen omdat dit onderdeel de milieuoverlast van een auto vermindert. Aangezien het een onderdeel is van de auto dat niet zo zichtbaar is moet je vooral luisteren naar tekenen van een probleem.

uitlaatgassen komen uit een auto uitlaat

De einddemper is het deel van de uitlaat dat meestal problemen heeft omdat het ver van de motor verwijderd is relatief koud blijft, waardoor uitlaatgassen condenseren waardoor een corrosief zuur in de demper ophoopt. De uitlaat maakt dan erg veel lawaai. Andere geluiden zijn onder meer een sissend geluid, dat een scheur in het uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp of een lekkende pakking aangeeft. Als je onder de auto iets hoort rammelen, kan dit betekenen dat het iets van het uitlaatsysteem niet goed vastzit. Als je zelf onder de auto past, kun je de hele uitlaat nalopen en met speciale kit lekkages bij naden afdichten. Maar als er stukken doorgeroest zijn dan moeten ze door de vakman vervangen worden, gelukkig zijn de kosten meestal niet zo hoog.

Tot slot

Met deze kleine checklist kun je zelf je auto nalopen op de meest voorkomende problemen. Door zelf onderdelen te vervangen, of online te kopen, kun je de APK keuring inplannen. Rijdt in ieder geval niet door met een afgekeurde auto want de boete is maar liefst €140, en bij een ongeval kan de verzekeringsmaatschappij besluiten om niet uit te keren!