Twintig jaar geleden waren hybride auto’s een nieuwe, onbewezen technologie. Wat als de batterijen ontploffen, of vervangen moeten worden? Kun je op de snelweg nog wel inhalen, kun je een steile helling wel aan? Sinds de introductie van de Honda Insight in 1999 is er nogal wat verbeterd in de technologie. Maar benzine blijft duur, en het milieu vraagt nog steeds om aandacht, dus de motivatie is hetzelfde gebleven.
Wat is een hybride auto?
Een hybride auto is een voertuig dat een conventionele verbrandingsmotor (meestal benzine) combineert met een elektromotor. De verbrandingsmotor laadt de accu's van de auto op, waarbij de elektromotor meestal start als extra vermogen nodig is, zoals tijdens acceleratie. Aangezien een verbrandingsmotor niet erg efficiënt is bij het optrekken kan de elektrische motor hier veel doen om je brandstofverbruik te beperken, bij stoplichten in de stad of op trajecten waar meestal file staat. Op de meeste modellen worden de batterijen ook opgeladen door verspilde energie te verzamelen. Veel hybrids gebruiken bijvoorbeeld regeneratief remmen om kinetische energie tijdens het remmen op te vangen en de batterijen op te laden (de remmen hebben dan ook een veel langere levensduur!). De motor wordt meestal automatisch uitgeschakeld als dit gebeurt, waardoor brandstof wordt bespaard en emissies worden verminderd. Veel hybride auto's, waaronder de populaire Toyota Prius, kunnen alleen over een zeer korte afstand elektrisch aangedreven worden. Een plug-inhybride is een normale hybride auto met een stekker, hetgeen betekent dat de batterijen kunnen worden opgeladen via een stopcontact, zoals een openbare oplaadpunt of een stopcontact in je garage. Plug-in hybrids kunnen veel verder reizen met hun elektrische motor dan conventionele hybrids, maar niet zo ver als volledig elektrische auto’s. De Mitsubishi Outlander PHEV heeft bijvoorbeeld een reikwijdte op zijn accu’s van 50 km tegenover 350 km van een Tesla. Het gebruik van een hybride voor langere afstanden is niet zo eenvoudig als je denkt, met de traditionele Nederlandse sleurhut op de Route Soleil zal niet gaan omdat het de hybride aan vermogen ontbreekt, en de kleine wielen en autobanden die minder energie verbruiken zijn ook minder comfortabel. De meeste hybrids zijn gebouwd voor zuinigheid en niet voor prestatie. Om gewicht te besparen zijn een heleboel opties geminimaliseerd, denk hierbij aan de vering, velgen, autobanden enzovoorts. De locatie van de accu’s kan in een slechte gewichtsverdeling resulteren, wat de prestatie niet ten goede komt.
Hoe groen is een hybride auto?
Auto’s met een conventionele verbrandingsmotor stoten veel schadelijke verontreinigende stoffen uit zoals stikstofgas, koolstofdioxide en koolmonoxide. Als iedereen een hybride auto zou rijden zou dit uiteindelijk de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Een hybride auto produceert 25 tot 35% minder CO2-uitstoot dan gewone auto's, omdat de hybride een tweede motor heeft die op accu’s werkt en die opgeladen wordt met behulp van de benzinemotor. Deze elektrische motor is een veel energiezuinigere motor voor het optrekken in de stad. Slechts bij hogere snelheden, wordt de kracht van de benzinemotor ingeschakeld (of als de accu leeg is).
Deze dubbele motoren helpen bij een efficiënt energieverbruik tijdens alle rijomstandigheden - wat betekent dat je veel minder hoeft te tanken dan met een gewone auto. Omdat de hybride in staat is om de batterij-aangedreven motor te gebruiken bij het rijden op lagere snelheden of in het stadsverkeer (wanneer onnodig benzine wordt verbrand), is weinig of geen brandstof nodig tijdens deze rijomstandigheden. Bovendien zijn hybride auto's specifiek ontworpen om de brandstofefficiëntie te maximaliseren. De materialen die worden gebruikt voor de carrosserie van het voertuig zijn lichter en het ontwerp is aerodynamisch om de luchtweerstand te verminderen. En de meeste landen zijn hard bezig om het gebruik van de conventionele verbrandingsmotor te ontmoedigen.
Zo mag in Noorwegen vanaf 2025 de conventionele verbrandingsmotor niet meer verkocht worden, gevolgd door Frankrijk in 2040 en het Verenigd Koninkrijk in 2050. In Londen wordt de "extreem lage emissie zone" uitgebreid, waarbij een dagelijkse heffing van £12,50 wordt opgelegd aan auto's die als te vervuilend worden beschouwd. Parijs belooft alle verbrandingsmotorauto's in 2030 te verbieden. Christophe Najdovski, verantwoordelijk voor het vervoersbeleid van Parijs, zei hierover: "Dit gaat over de lange termijn plannen met een strategie die broeikasgassen zal verminderen. Transport is één van de belangrijkste veroorzakers van broeikasgassen ... dus we stoppen in 2030 met het gebruik van fossiele brandstoffen en de verbrandingsmotor."
Ook Nederland heeft zich dit doel gesteld voor 2030, net als Israël en Ierland. Het is een boodschap die de industrie oppikt: Daimler begroot $11,7 miljard voor het bouwen van 10 volledig elektrische en 40 hybride modellen, en weinig fabrikanten projecteren nog een verbrandingsmotor in nieuwe modellen.
De aanschafprijs van een hybride is ongeveer 20% hoger dan hetzelfde model met een verbrandingsmotor. En het “halftarief” van de wegenbelasting wordt de komende jaren afgebouwd (bij elektrische auto’s niet) dus de hogere prijs verdiend zichzelf niet meer terug. Ook in het onderhoud zijn hybrids duurder en niet alle monteurs beschikken over de apparatuur en knowhow om ze op de juiste manier te repareren.
De auto-industrie zelf heeft vol ingezet op elektrische voertuigen, dus er is ook minder keuze in de modellen. Dit is omdat het enige argument voor een hybride ten opzichte van een elektrische auto, het gebruik van de verbrandingsmotor voor langere afstanden, niet meer opgaat met de aanstormende generatie elektrische auto’s.
De hybride auto was een overgangsfase van de auto met een verbrandingsmotor naar de elektrische auto, en deze elektrische auto past ook ik het toekomstbeeld van smart mobility dat alle moderne metropolen zich voorspiegelen: burgers gebruiken voor kortere afstanden kleine elektrische auto’s door middel van carsharing, of diensten zoals Über die je op je bestemming afzetten met een autonome elektrische auto. De hybride auto heeft nog volop kans om zijn waarde te bewijzen in opkomende landen zoals India en Brazilië, maar Nederland is klaar voor de volgende stap!