In 2019 deed de Nederlandse media stof opwaaien door de Nederlandse zonneauto meer toekomst toe te schrijven dan de Tesla. Inmiddels zijn we twee jaar verder en zien we aanzienlijk meer Tesla’s op de weg dan Lightyear One modellen. Hoe gaat het eigenlijk met de auto’s op zonne-energie sinds de eerste auto op zonne-energie? Hoeveel modellen rijden er in Nederland op de weg en is er een toekomst voor de auto die uitsluitend op de zon rijden? Voorlopig nog niet en de kans dat dit in Nederland gaat veranderen, die is bijzonder klein.
De aftrap; Stella in 2013, een volledig Nederlands product
De eerste auto op zonne-energie die breed in de spotlights kwam te staan, is de Stella geweest. Een model van de studenten aan de Technische Universiteit in Twente, die de World Solar Challenge in Australië wisten te winnen. De Stella was een auto die volledig aangedreven was door zonne-energie.
Uit dit project kwam de Lightyear One voor, een auto die volledig op zonne-energie rijdt, mede met de inspanningen van TNO. De zonne-energieauto heeft een bijzonder ontwerp, waarbij alles bijdraagt aan een lager verbruik, mede door perfecte aerodynamica en het afschermen van de helft van de achterste wielkasten. De vijf vierkante meter aan zonnepanelen zijn de enige energiebron voor de auto. In Nederland wordt dat een lastige kaart overigens; het belabberd aantal zonuren is niet alleen matig voor ons humeur, het maakt rijden op zonne-energie ook lastig. Daarmee is de Nederlandse auto op zonne-energie eigenlijk al direct in het nadeel, vanwege ons klimaat.
De echte zonne-energie auto heeft geen accupakketten
Laten we direct met de deur in huis vallen; een auto uitsluitend op zonne-energie, dat kunnen we in Nederland wel vergeten. Er zal altijd een accupakket nodig zijn, zodat de auto bijgeladen kan worden. Het wordt dus een hybride tussen de elektrische auto en rijden op zonne-energie. De reden hiervoor is simpel; het aantal zonuren is te beperkt, zeker in de winter is er niet genoeg zonlicht om te kunnen rijden. De enige oplossing zou een uitgebreid accupakket zijn, maar dat gaat ten koste van het verbruik, waardoor er véél meer energie nodig zou zijn om te rijden.
Dat is waarom TNO en Lightyear One op dit moment hard aan het werk zijn met verschillende facetten om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door lichtere zonnepanelen te ontwikkelen die meer rendement opleveren, maar ook het inzetten van nieuwe TNO-technologie om effectiever energie te winnen uit zonlicht.
En kijken we dan naar het grotere plaatje, dan zien we dat het eigenlijk niet eens alleen over auto’s gaat op zonne-energie. In Nederland wordt ook veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om zonnepanelen in te zetten op bussen en vrachtwagens. Het gewicht van deze voertuigen is (uiteraard) veel hoger dan het gewicht van de auto, maar het beschikbare oppervlak voor zonnepanelen is ook vele malen groter. Nederland besteedt hier vooral veel aandacht aan omdat dit de uitstootvermindering enorm aan kan jagen.
Concreet; hoe is het met de Lightyear One?
De Lightyear One zou begin 2021 op de markt komen. Dat is niet gelukt, de levering staat nu op eind 2021, en daar zitten weer flink wat haken en ogen aan. Het aantal beschikbare modellen is op dit moment kleiner dan 1000. Dat heeft mede te maken met de ‘exclusieve’ prijs van € 150.000. De hoge prijs heeft te maken met de onderzoekskosten en het feit dat Lightyear One de opbrengsten wil gebruiken om meer onderzoek te doen en nieuwe modellen te ontwikkelen. Reserveren kan overigens alleen via de officiële website van Lightyear One zelf.
Mag het een onsje minder zijn?
De hoge prijs en exclusiviteit van de Lightyear One zorgen er samen voor dat het nog wel even duurt voordat er meer zonne-energieauto’s op de weg zijn dan Tesla. Alhoewel… Lightyear One is niet de enige die aan het werk is met zonnepanelen op je dak. Squad komt namelijk ook in 2021 met een model op de markt. Ja, ‘model’, want auto kunnen we het nét niet noemen.
Officieel is het een tweezits autootje met een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Er kan bagage meegenomen worden, er zijn gordels en daar is de kous wel mee af. Op de zonnepanelen op het dak na uiteraard, dat een theoretisch bereik verzorgt van 9000 kilometer per jaar. Aangezien er aanzienlijk meer vraag was dan gedacht, zijn de ontwikkelaars nu aan het werk met een model dat 80 kilometer per uur kan halen. Leuk feitje; Chris Klok, voormalig hoofd technische afdeling bij Lightyear, ontwierp de Squad. Robert Hoevers, ook oud-Lightyear, is medeoprichter van Squad. En daarmee kunnen we ook hier spreken van een volledig Nederlands product.
Ook de Squad is alvast online te bestellen. De Squad Signature Editions worden voorzien van een extra batterijpakket en worden als eerste geleverd aan de mensen die vooraf besteld hebben. De verwachting is dat de Squad een heus stadsautootje kan worden dat we daadwerkelijk veel terug kunnen gaan zien.
En in het buitenland?
Aptera deed in Amerika veel stof opwaaien. Mede omdat het een zonne-energieauto zou zijn die op grote schaal (massa) gefabriceerd zou kunnen worden, maar ook mede omdat Batman jaloers zou worden op het ontwerp van de auto. De Aptera heeft drie wielen, kan elektrisch geladen worden én met zonne-energie en moet een bereik hebben dat groot genoeg is om elke Amerikaan te kunnen bedienen. De Aptera moet in 2021 in productie gaan, dus nog een naam om in de gaten te houden.
Gaat de auto op zonne-energie de toekomst krijgen?
De auto op zonne-energie is een sterk concept, dat al in 2013 flink voeten aan de grond gekregen heeft dankzij de Nederlanders. Het probleem is de afhankelijkheid van de zon. Met de Nederlandse zonuren is het lastig om volledig op zonne-energie te rijden, zonder een back-up. Ook is de technologie redelijk aan de prijs, wat zorgt voor een drempel.
Dit betekent concreet dat we voorlopig geen volledig zonne-energie-aangedreven auto’s in Nederland hoeven te verwachten, maar auto’s met panelen én een stekker? Die kans is aanzienlijk!