Nederland is één van de koplopers met elektrische auto’s en de bijbehorende oplaadnetwerk. Wij zijn een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Nederland behoort samen met Noorwegen, IJsland, Zweden en China 2018 tot de 5 landen in de wereld waar elektrische auto’s meer dan 1% van de totale vloot uitmaken. Het laadnetwerk in Nederland is een van grootste in Europa en groeit snel. In 2018 hadden we nog zo'n 37.000 openbare oplaadpunten in Nederland en in 2019 jaar passeerde de teller de 49.000.

De elektrische auto boom

Doordat zowel de fabrikanten van auto’s, de aanbieders van laadpalen en de overheid vol inzetten op elektrische auto’s is de groei explosief. Het marktaandeel steeg van 4,3% in 2018 tot 9,5% in 2019, maar hier moet bij vermeld worden dat de groei snel accelereert. Het aandeel van elektrische auto’s in de verkoop bedroeg in november 2019 maar liefst 17,2 %. Het aantal hybride auto’s, dat naast de gewone benzinemotor een kleine elektrische motor heeft, neemt snel af maar telt op dit moment nog wel een wagenpark van 96.010 auto’s. Per eind november reden er 84.372 elektrische auto’s in Nederland, waarvan het overgrote deel bestaat uit de Tesla Model 3 en de Tesla Model S. Na de verkoopleider Tesla Model 3 komen, op grote afstand, de Hyundai Koma, de Kia Niro, de Nissan Leaf en de Hyuandai Ioniq. Opvallend afwezig in deze lijst zijn alle traditionele Westerse autofabrikanten. Zelfs een fabrikant als Renault, die een haast onbeperkte assistentie verleent aan de elektrische Zoe via de Route Service, en met hulp van het Franse Michelin dat al speciale autobanden voor elektrische auto’s heeft ontworpen, slaagde er nog niet in om een marktaandeel van betekenis voor Frankrijk te veroveren.

Laadpalen: de manier om je elektrische auto te laden

En waar laad je zo’n elektrische auto dan zoal op? Niet aan het stopcontact, want dat zal doorbranden. Hiervoor is een speciaal stopcontact nodig, de zogenaamde laadpaal. Afhankelijk van het vermogen van de laadpaal laad je een auto tussen de 20 minuten en 8 uur op. De laadpalen die mensen thuis hebben als wallbox, op het bedrijfsterrein of in de woonwijk zijn gewone laadpalen. Die gewone laadpalen kunnen privé of openbaar zijn, en als de laadpaal openbaar is moet je een abonnement met laadpas hebben zodat de leverancier weet naar wie ze de rekening moet sturen. Er zijn heel veel aanbieders van laadpassen. Een deel ervan biedt toegang tot alle openbare laadpalen in Nederland, bijvoorbeeld de laadpas van ANWB. Een grote aanbieder van laadpalen is NewMotion, een dochter van Shell, dat met meer dan 125.000 openbare laadpalen verspreid over heel Europa het grootste netwerk heeft. Dit soort laden vereist geen heel zware installatie, tussen de 7 en 19 kW, en je kunt je auto bijvoorbeeld gedurende de nacht rustig opladen. Een volledige lading zal tussen de 6 en 10 uur duren. Er zijn naast de reguliere openbare laadpalen ook snellaadpalen bij benzinestations, specifiek voor reizigers. Stel, je bent onderweg, je hebt wat extra stops moeten maken, of het is erg koud waardoor de tractiebatterij radius verloren is. Op zo’n moment kun je bij een snellaadpunt terecht. Hier wordt je tractiebatterij in 20 tot 40 minuten tot 80% opgeladen, maar dit zijn ook de duurste laadpalen met prijzen die variëren tussen de €0,35 en €0,59 per kWh. Vanwege de onderhouds- en installatie kosten betaal je bij laadpalen een hoger tarief per kWh dan bij je eigen stroomleverancier. Ook bij snellader heb je een laadpas nodig, denk hierbij aan aanbieders zoals Fastned, Allego en Vattenfall.

Thuis opladen: is dit het investeren waard?

Thuis opladen is niet alleen goedkoper maar uiteraard ook gemakkelijk. Je kunt bijvoorbeeld ’s-nachts opladen met het goedkopere nachttarief, maar je moet wel een speciale aansluiting laten aanleggen voor het laadstation, met een vermogen dat varieert van 3,7 kW tot 22 kW. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je auto oplaadt. De voordeligste optie is een eigen laadpaal thuis met een tarief per kWh van rond de €0,21. Het aanleggen van de laadpaal kost tussen de €300 en €1500, dus het loont de moeite om de opties goed te onderzoeken.

Maar dan weet je niet waar de stroom vandaan komt- wie weet is het stroom afkomstig van een Duitse bruinkoolcentrale! Dan is een elektrische auto helaas minder groen. Naast het aankopen van echte groene energie zijn er nog andere mogelijkheden. In plaats van een stroom in te kopen is het ook mogelijk om te rijden op zelf opgewekte zonne-energie. Als voorbeeld gebruiken we een Tesla Model 3, die 50 kWh per 354 km gebruikt. Gemiddeld rijden we 32 km per dag wat een verbruik van 50 kWh ÷ 354 km × 32 km = 4,5 kWh betekent. Tijdens het opwekken en opladen verlies je ongeveer 15-20%, en met een veiligheidsmarge zou je ongeveer 6,5 kWh zonne-elektriciteit per dag moet opwekken om op zonne-energie te rijden. In Nederland, met een correctiefactor van 0,85, komt dat neer op 10 zonnepanelen van 330 W.

Als je thuis werkt kun je opladen gedurende de dag, maar als je een forens bent dan kun je je aansluiten bij een batterijhub. In een batterijhub worden de tractiebatterijen van aangesloten elektrische auto’s gebruikt om de wind- en zonne-energie op te slaan en ze fungeren als batterijpakketten voor wanneer het netwerk meer energie nodig heeft. Utrecht heeft een pilot waarbij elektrische auto’s zonne-energie opslaan en deze op een piekmoment terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Dit is momenteel nog behoorlijk experimenteel, maar een zeer hoopgevend toekomstbeeld voor automobilisten die plankgas hun CO² uitstoot willen verminderen.

Ook belangrijk is waar je woont. In Drenthe bijvoorbeeld zijn er slechts 504 openbare laadpalen, en 13 snellaadpalen. Dus je doet er goed aan om daar je eigen laadpunt thuis te installeren. Aan het andere uiterste vinden we maar liefst 13.945 laadpalen en 206 snelladers in Zuid-Holland, en daar zal een laadpaal thuis vaak niet nodig of mogelijk zijn.

Conclusie

Nederland is goed bezig met de mogelijkheden voor het opladen van elektrische auto’s te faciliteren. Per november 2019 zijn er 49.343 (semi)openbare laadpalen en 1.136 snellaadpalen in Nederland. We zijn hierbij een van de meest vooruitstrevende landen op het gebied van de elektrische auto. Echter als je de ruimte hebt doe je er toch verstandig aan om je eigen laadpunt te installeren, zelfs een lichte en goedkope installatie zal zich zeker tijdens de levensduur van de auto terug verdienen!