Er zijn talloze banden verkrijgbaar met zeer uiteenlopende parameters. Hoe kies je een viertal dat comfort en veiligheid biedt? Een van de belangrijkste eigenschappen van iedere band, vooral 's winters, is het loopvlak. Twijfel je of je voor een asymmetrisch of directioneel loopvlak moet gaan? In dit artikel helpen we je een eindje op weg.

Het kiezen van geschikte winterbanden is uiterst belangrijk.Het kiezen van geschikte winterbanden is uiterst belangrijk.

Het kiezen van geschikte winterbanden is enorm belangrijk. Zelfs de beste auto met daarin de meest ervaren bestuurder heeft bij zware winterse omstandigheden een probleem zonder goed rubber rond de wielen.

Houd bij je aankoop rekening met de volgende aspecten:

Let op: monteer altijd vier dezelfde banden met dezelfde mate van slijtage!

Directionele banden

Een directioneel loopvlak herken je eenvoudig aan de groeven in V- of U-vorm. Deze lopen van de schouders naar het hoofdgedeelte van de band, en bevorderen de grip op droog en vooral nat wegdek. In plaats van te slippen, neemt de band water mee en voert het de vloeistof naar buiten af. Zo wordt het sturen preciezer en houd je de volledige controle over het voertuig. Ook voorkom je hiermee dat de auto gaat “zwemmen” ten gevolge van aquaplaning.


Het meest gebruikte loopvlak van winterbanden is het directionele loopvlak. Het beschikt over hoge tractie-eigenschappen en kan uitstekend overweg met sneeuwmodder. Tractie in de sneeuw wordt verzorgd door de karakteristieke aanvullende lamellen en groeven, die zich als het ware vastbijten.


Directionele winterbanden zijn de ideale oplossing zowel voor diegenen die vooral in bebouwde gebieden rijden en er een rustige rijstijl op na houden, als mensen die dynamisch onderweg zijn en grotere afstanden afleggen.

De richting van het loopvlak van een winterband is van enorm belang. Of we nu op een asymmetrisch of directioneel loopvlak rijden; de taak van de blokken, groeven en lamellen is altijd voornamelijk het afvoeren van water, modder en sneeuw, die onze grip aantasten. Groeven in een andere dan de rijrichting kunnen van negatieve invloed zijn op de rijveiligheid en het comfort.

Markering van directionele banden

De markering op de band geeft aan wanneer en hoe je een gegeven model kunt gebruiken zodat het daadwerkelijk aan de verwachtingen voldoet. Ook geven ze informatie over de montagewijze op de wielen. Directionele banden verschillen qua montage niet veel van symmetrische banden, maar je moet er wel voor zorgen dat het directionele loopvlak in de rijrichting staat. Om vergissingen te voorkomen, plaatsen fabrikanten een teken of het opschrift "rotation” met een pijl op de band.

Directionele banden die omgekeerd gemonteerd zitten, kunnen de positieve eigenschappen van het speciale loopvlakprofiel niet meer leveren.

Asymmetrische banden

Dit type band heeft asymmetrisch aangebrachte groeven. Wat houdt dit in? Een asymmetrisch loopvlak wordt gekenmerkt door een verschillende linker- en rechterzijde, beide met andere eigenschappen. Het buitenste deel bevat massieve blokken, die zorgen voor zekere wegligging en stabiliteit in de bochten en veel grip op droog wegdek. De binnenste zone dient ertoe om water af te voeren en de tractie te verbeteren bij regenachtig weer.


Door het onregelmatige loopvlak en de versterkte buitenzone zijn deze banden bestendiger dan directionele banden, die sneller slijten. Om onregelmatige slijtage te voorkomen, moeten de banden in periodieke rotatie worden gemonteerd op verschillende wielen.


Het loopvlak biedt stabiele sturing in de bochten en doeltreffende remkracht, en is daarom zeer geschikt voor auto's uit de midden- en luxeklasse met bestuurders die graag snel en agressief rijden (wat overigens altijd af te raden valt in de winter).

Let erop om voor de winter een band te kiezen die speciaal gehomologeerd is voor het seizoen. Asymmetrische loopvlakken zijn meestal te vinden op vierseizoenenbanden. Dit is echter niet ideaal voor de strenge wintermaanden.

Markeringen van asymmetrische banden

Als je besluit om asymmetrische winterbanden te kopen, laat deze er dan op zetten door een professionele garage. Asymmetrische banden worden op een speciale manier gemonteerd. Aan de zijkanten vind je een speciale markering die de manier aanduidt waarop de band rond de as moet worden aangebracht. Het symbool “outside” moet zich altijd aan de buitenkant bevinden en "inside” aan de binnenkant.

De meest voorkomende markeringen op winterbanden

  • 3PMSF – bevestigt de winterse eigenschappen van de band,
  • Markering M+S met een symbool van een bergtop met een sneeuwvlokje – wordt gebruikt voor vierseizoenenbanden met vergelijkbare eigenschappen met een winterband,
  • Markering M+S – verklaring van de fabrikant dat de band geschikt is voor sneeuw en modder. Niet per se een reële waarde.

Asymmetrisch en directioneel loopvlak

Er valt niet te zeggen welk type loopvlak het beste is. Dit hangt af van de individuele behoeften en voorkeuren. Een aanwijzing zou kunnen zijn dat aan de winterbandentests van de grote motorrijtuigenorganisaties zoals de ADAC vooral directionele banden meedoen. Specialisten bevelen echter weer vaak asymmetrische modellen aan voor auto's met hoge prestaties en snelheden.

Ter vergelijking:

Eigenschap
Directioneel loopvlak
Asymmetrisch loopvlak
Gebruik in de winter
Het vaakst gebruikt voor winterbanden
Vaker gebruikt voor vierseizoenenbanden
Gebruiksdoeleinde
Universeel
Luxe- en sportauto's
Rijden op droog wegdek
Ja
Ja
Rijden op nat wegdek
Ja
Ja
Rijden in de sneeuw
Ja
Hangt er vanaf. Let op de homologatie van de band
Montage
Let op de markering
Let op de markering
Duurzaamheid
Blootgesteld aan slijtage – roteren
Slijt regelmatig – roteren