Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto's uitgerust met all season, ofwel vierseizoenenbanden. Maar kun je de aankomende winter, waarvan de NASA stelt dat het de strengste in 200 jaar kan worden, doorrijden met je all season banden? In Nederland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar het verschil tussen all season banden en winterbanden kan belangrijk zijn. In winters weer -wanneer de wegen bedekt zijn met sneeuw of ijs- gebeuren immers de meeste ongelukken. Aangezien elke band een compromis van prestaties is, is het in praktijk erg moeilijk om de juiste keuze te maken tussen winterbanden of all season banden. We hebben de criteria waarop je je keuze kunt baseren hieronder op een rijtje gezet.
All season banden in de winter
De geschiktheid van all season banden voor gebruik in winters weer wordt bij de verkoop vaak aangeprezen met de aanduiding M+S, maar hun constructie is niet altijd geschikt voor het rijden op besneeuwde wegen. Het opschrift M+S staat voor modder en sneeuw en geeft aan dat de band in de sneeuw beter werkt dan een gewone band. Dit kan misleidend zijn. Bij de aankoop van banden moet je je ervan bewust zijn dat het symbool M+S aanwezig is op alle modellen van winterbanden, maar zelfs niet alle beste all season banden met dit symbool bezitten wintereigenschappen. Het wordt ook gebruikt in modellen die voor de Amerikaanse markt bestemd zijn, hoewel ze niet met de behoeften van bestuurders in het winterseizoen overeenkomen. In principe hebben de M+S banden een zeer zacht rubbermengsel en hun loopvlakprofiel wordt van meer lamellen voorzien, zodat dit model beter op een besneeuwde weg kan presteren. Helaas wordt dit niet geverifieerd door gestandaardiseerde tests en kan daardoor misleidend zijn. Je kunt 4 seizoensbanden gebruiken wanneer je meestal in grote steden rijdt, waar sneeuw op wegen nauwelijks voorkomt, en jaarlijks minder dan 20.000 km aflegt (op basis van Duitse ADAC testen). Uiteraard zal je een rustige rijstijl moeten aanhouden.
Wanneer gebruik je winterbanden?
Een goede winterband garandeert de veiligheid zelfs onder deze zwaarste omstandigheden, zoals wanneer er sneeuw en ijs op de weg ligt. Vaak worden winterbanden al aanbevolen als de temperatuur onder de 7°C daalt omdat het rubber van gewone banden verhard waardoor de banden minder efficiënt worden. Het gebruik van silicium in winterbanden en de gespecialiseerde constructie verbeteren grip en wegligging en je hebt minder last van aquaplaning waardoor je beter remt en bochten kunt nemen. Hoewel all season banden nog goede prestaties kunnen leveren tot aan het vriespunt zijn winterbanden echt noodzakelijk als het kwik onder de -5°C komt. Behalve een betere wegligging en veiligheid zijn winterbanden in deze omstandigheden ook meer comfortabel omdat ze niet zo uitharden en dus minder lawaai produceren. Ze zijn ook duurzamer en zorgen voor een lager brandstofverbruik.
Aangezien het in de stad minder vriest en de wegen makkelijker sneeuwvrij gehouden kunnen worden kun je stellen de je geen winterbanden nodig hebt als je voornamelijk in de stad rijdt. De markering waar je een winterband aan kunt herkennen is het “Alpine-Symbool/ 3PMSF” (drie toppen met een sneeuwvlokje). Dit door de EU gecontroleerde opschrift 3PMSF is de garantie dat het product aan de voorwaarden van een strenge winterbanden test voldoet en geschikt is voor het gebruik onder extreme weersomstandigheden.
De ACE All season banden tests
De test van ACE (de Duitse “Automobil Club Europa”) had als doel na te gaan hoe all seasonbanden in winterse omstandigheden presteren. Tijdens de test werden vier duurdere banden van de maat 185/65 R15H gebruikt die gemonteerd werden op kleine auto’s zoals de VW Polo. Op een met bevroren sneeuw bedekte wegdek kwam de auto, uitgerust met Hankook Optimo 4S 4-Seasons, van 50 km/h tot stilstand na 21,6 meter. Dit is slechts 32 centimeter meer dan de auto met winterbanden. Een auto die met zomerbanden was uitgerust kwam 22 meter verder tot stilstand. ACE waarschuwt echter dat all seasonbanden het slechter op droog asfalt doen. Uit de test bleek dat all season banden een goede oplossing voor kleine voertuigen zijn. Grotere auto's met bredere banden hebben echt winterbanden nodig.
Tot slot
Winterbanden zijn dus gemaakt voor gebruik bij winterse wegomstandigheden, die vanaf de herfst tot aan de lente kunnen voorkomen. Winterbanden zijn gemaakt van een ander soort rubber compound dat de beste prestaties begint te leveren op het moment dat zomerbanden snel aan prestaties inboeten, ergo bij temperaturen beneden 7 graden Celsius. All season banden pogen de voordelen van winter- en zomerbanden te combineren. En juist deze mix doet het goed in het gematigde Nederlandse zeeklimaat, met een gemiddelde wintertemperatuur van 3 graden. Maar let op de formulering hier: “mix”, “zeeklimaat” en “gemiddeld”. Niet iedereen blijft op de snelwegen in het westen, en de Nederlandse winter kan ook onder de 20 negatief duiken. Dus je moet goed naar je eigen omstandigheden kijken, en daaronder valt dus ook bijvoorbeeld naar Duitsland rijden, ook al is het maar één keer per jaar, want daar zijn winterbanden wél verplicht.