In de autosport en de formule 1 worden hoge eisen gesteld aan de banden die onder de snelle wagens gemonteerd worden. Want alleen op een circuit en bij enorme snelheden worden de limieten van banden namelijk tot het uiterste getest. Denk bijvoorbeeld aan het rijden van snelle bochten en de afwisselende baanoppervlakken die op sommige circuits aanwezig zijn. Dat vraagt veel van de wielophanging maar zeker ook van de high performance banden die daar gebruikt worden. Die moeten onder zware en wisselende omstandigheden steeds voldoende grip blijven bieden.
Tel daar nog eens de hoge temperaturen bij op, die ontstaan bij het optrekken en bij het accelereren naar duizelingwekkende snelheden. Zo heb je vast wel eens een keer rook van de banden van een F1-auto zien komen bij de start van een wedstrijd. Een beetje wedstrijdband moet daar dus tegen bestand zijn, zodat er ook na de start nog op gereden kan worden.
Het is dan ook logisch dat onder een F1-auto totaal andere banden zitten dan de winterbanden of zomerbanden die we onder personenauto’s tegenkomen. Tijdens een race kunnen zich allerlei onverwachte omstandigheden voordoen en daar moet je als coureur toch op voorbereid zijn. Zo kan de baan loeiheet zijn geworden door de zon, waardoor de banden bijna aan het asfalt blijven plakken. Maar het kan ook gaan regenen waardoor er bij de pitstop overgeschakeld moet worden op regenbanden om geen grip te verliezen. Maar het is ook handig als de banden niet te snel opwarmen, want warme banden slijten nou eenmaal harder dan koele banden, waardoor ze uiteindelijk minder lang meegaan.
Natuurlijk moeten F1 banden en UHP banden ook met hun tijd meegaan, dus steken bandenfabrikanten geld en tijd in ontwikkeling en innovatie. Momenteel is Pirelli in Europa hofleverancier van banden voor de Formule 1, maar dat neemt niet weg dat andere fabrikanten ook innovatieve concepten ontwikkelen voor de raceband van de toekomst. Dat levert interessante concepten op, waarvan we er hier straks een paar bespreken.
Op dit moment zijn er twee belangrijke trends die we kunnen zien als het gaat om F1-banden of UHP-banden, namelijk:
De zachtere compounds zijn vooral interessant omdat ze wat sneller slijten. Hierdoor worden de F1-wedstrijden weer spannender om naar te kijken omdat er meer pitstops gemaakt moeten worden en de teams dan verschillende strategieën kunnen gebruiken.
De trend van bredere banden is bedoeld om de F1-wagens sneller te maken en de bolides wat meer grip op het wegdek van het circuit te geven. Los van de trends wordt er bij verschillende fabrikanten ook nagedacht over de sportbanden van de toekomst. Welke bijzondere banden dat oplevert, vertellen we hier.
Aeroflow banden van Hankook
Bandenfabrikant Hankook ziet het als haar taak om efficiënte en creatieve oplossingen te vinden voor de mobiliteit van de toekomst. Het verbeteren van de downforce van raceauto’s vindt Hankook daar ook bij passen, vandaar dat ze de Aeroflow banden heeft ontwikkeld.
Aeroflow banden zijn banden die een maximale downforce kunnen genereren, iets wat elke autocoureur zal aanspreken, omdat het de grip verbetert. Om dit te bereiken, hebben de banden een brede vorm met een dik, glad loopvlak. Dit loopvlak op een bijzondere manier vormgegeven. Het kan namelijk tijdens het rijden in het midden uiteen gaan, zodat het loopvlak veel breder wordt. Het is de bedoeling dat dit een zodanige hoeveelheid extra lucht aanzuigt dat er, indien nodig, extra downforce gemaakt wordt.
Het ziet er allemaal erg futuristisch uit, maar het is dan ook een concept. Hankook heeft zelfs een concept auto ontworpen die perfect kan functioneren samen met dit innovatieve bandenconcept. We zijn benieuwd wat ze verder nog gaan bedenken bij Hankook.
Goodyear’s UHP-banden
Ook bij Goodyear zit men niet stil en worden er nieuwe bandenconcepten bedacht. Daar ontwikkelt men de nieuwe Eagle F1 High Performance banden met innovatieve technologie. Ten eerste hebben de banden een verbeterde compound. Dit verbetert de prestaties op nat wegdek zonder in te leveren op rijcomfort. De band is daarnaast voorzien van een speciaal contactoppervlak. Dit zet uit tijdens het remmen, zodat meer contact met de weg ontstaat en de remweg aanzienlijk wordt verkort. Na het remmen krimpt het contactvlak weer naar de oorspronkelijke vorm. Om de acceleratie te verbeteren en de grip te verhogen, heeft Goodyear ook het loopvlakpatroon en bandenprofiel minder flexibel gemaakt.
Pirelli bedenkt “smart tyres”
Pirelli is op dit moment de enige bandenleverancier van de Formule 1 in Europa. Het bedrijf heeft plannen om een slimme autoband (‘smart tyres’) naar de Formule 1 te gaan brengen. Wat er dan zo slim aan is? Het volgende: in de band zitten sensoren verwerkt die van alles kunnen meten. Hierdoor krijgen de raceteams meer inzicht in de bandenslijtage, maar ook in de temperaturen, de mate van grip op het circuit en nog veel meer informatie die tijdens de race van belang is.
Pirelli heeft al zo’n soort systeem, waarbij een sensor in de P Zero en de winterbanden van Sottozero informatie verstuurt naar een speciaal platform wat de bandenfabrikant ‘Connesso’ noemt. De sensor weegt enkele grammen en heeft daardoor geen effect op de werkelijke prestaties van de band. De sensor verzamelt gegevens over elke band en stuurt de informatie naar een controle-eenheid en de Pirelli Cloud, die samen het echte brein achter Connesso vormen. Deze verwerkt de data en stuurt ze dan naar de persoonlijke app van de teambaas, eventueel aangevuld met belangrijke waarschuwingen. Dit systeem wil Pirelli nu ook gaan gebruiken in de F1-banden.
De toekomst van F1-banden
Ondanks dat de F1 vraagt om gespecialiseerde banden, zien we dat bandenfabrikanten de technologie voor reguliere autobanden ook willen toepassen in de racebanden. Innovatieve concepten gebruiken sensoren en ‘out of the box’ bandenontwerpen waarmee ze de grenzen verkennen van wat mogelijk is. Uiteindelijk is het allemaal gericht op het verbeteren van de prestaties op het circuit, maar het blijft interessant hoe fabrikanten de F1-banden van de toekomst voor zich zien.