All season banden zijn autobanden die je het hele jaar door kunt gebruiken. Ze worden ook wel vierseizoenenbanden, all weatherbanden of seizoensbanden genoemd. Deze banden zijn anders samengesteld dan winterbanden of zomerbanden. Ze zijn gemaakt van een rubbermengsel wat de eigenschappen van zomer- en winterbanden combineert. Dat houdt in dat het rubber van een seizoensband zachter is dan dat van een zomerband, maar harder dan het rubber van een winterband. Samen met het bandenprofiel, wat ook een compromis is tussen het profiel van een zomerband en een winterband, heeft dat als resultaat dat een seizoensband meestal wat minder goed presteert dan een gespecialiseerde zomer- of winterband.
De populariteit van seizoensbanden neemt toe
Ondanks dat de seizoensband een compromis is, worden seizoenenbanden steeds populairder in Nederland. Zo steeg de verkoop van all season banden in 2018 met maar liefst 27% ten opzichte van het jaar ervoor. Ondanks de nadelen die seizoensbanden hebben, zijn ze dus toch interessant voor een groeiende groep automobilisten. In de praktijk blijkt dat met name mensen in de stad graag gebruik maken van all weather banden. In de stad worden relatief weinig kilometers gereden, liggen de snelheden wat lager en is sneeuw in de winter meestal snel verdwenen. Onder deze omstandigheden kan een seizoensband prima presteren. Vraag je je nu af of zo’n band iets voor jou is? We zetten hier de voor- en nadelen op een rij zodat je de juiste keuze kunt maken.
De voordelen van een seizoensband
Een seizoenenband heeft best wel wat voordelen. Zo kun je het hele jaar door op dezelfde banden blijven rijden. Elk half jaar banden wisselen is dus niet nodig. In plaats daarvan hoef je maar 1 set banden te kopen in plaats van 2 aparte sets zomerbanden en winterbanden. Dat scheelt meteen al zo’n 200-600 euro.
Vaak worden winterbanden gecombineerd met stalen velgen en zomerbanden samen met lichtmetalen velgen. Als je op seizoenenbanden rijdt, dan hoef je geen extra velgenset te kopen. Zo bespaar je al snel een paar honderd euro in vergelijking met het gebruik van winter- en zomerbanden.
Als je het hele jaar door op dezelfde banden rijdt, dan hoef je geen bandenset op te slaan. En dat is vooral handig als je geen ruimte hebt om je autobanden op de juiste wijze op te slaan. Of als je geen zin hebt in gesleep met banden. Als je een opslag voor je banden moet huren, kost dat zo’n 25-50 euro per jaar. Deze kosten bespaar je als je kiest voor een 4-seizoensband.
Ga je op wintersport, ook dan kun je gebruik maken van seizoenenbanden. Een aantal banden, zoals de Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Continental AllSeasonContact, Nokian Weaterproof en de Nexen B blue 4 season, hebben het 3PMSF symbool. Hiermee voldoen ze aan de wettelijke verplichtingen die o.a. Duitsland en Oostenrijk stellen aan winterbanden. Zo kun je gewoon op vakantie, zonder bandenwissel. Controleer wel even vooraf of de bandenspanning goed is en of er voldoende profiel op je banden zit.
Tijdens een zachte winter, zoals we in Nederland vrij vaak hebben, geven 4-seizoenenbanden nog steeds voldoende grip op de weg. Wat dat betreft presteren all season banden in de winter beter dan zomerbanden.
De nadelen van all seasonbanden
Helaas kleven er ook een paar nadelen aan seizoenenbanden, die we toch ook willen noemen. Hier moet je namelijk ook rekening mee houden als je overweegt om dit type banden te gaan gebruiken.
Het eerste nadeel is dat je in de winter, met name bij extreem weer, met een vierseizoenenband minder grip hebt dan met een winterband. Dat komt vooral doordat het rubber van een vierseizoenenband niet te zacht mag zijn, omdat dit in de zomer voor extra slijtage zorgt. Omdat het profiel ook een compromis is, heeft een all season band minder grip in diepe sneeuw of op een nat wegdek dan een winterband.
Als je per jaar meer dan 20.000 kilometer rijdt, dan heb je niet zo veel aan all weather banden. All season banden slijten namelijk snel als je veel rijdt en moeten dan na 40.000 km al weer vervangen worden. Een aparte set banden voor ‘s zomers en een set voor ‘s winters is in dat geval veiliger en uiteindelijk ook goedkoper.
Kijken we naar bandenslijtage en brandstofverbruik, dan blijken de seizoenenbanden in de zomer minder zuinig te rijden dan zomerbanden. Daarnaast zijn all seasonbanden in de zomer minder veilig dan zomerbanden. Uit de bandentesten van de ANWB blijkt dat de 4-seizoenenbanden ten opzichte van zomerbanden vooral slecht scoren qua rijgedrag en stuurgevoel. De seizoenenbanden scoren in de zomer wel beter dan winterbanden, maar op droog wegdek scoren bijna alle banden slechter dan een gespecialiseerde zomerband.
Kijk goed naar jouw situatie
Zoals blijkt uit de nadelen en voordelen van het gebruik van all seasonbanden, is het een beetje afhankelijk van je situatie en van je rijstijl welke keuze je het beste kunt maken. Als je jaarlijks weinig kilometers maakt en je rijdt vooral veel in de stad, of bij lagere snelheden, dan kunnen seizoenenbanden best een hele goede en voordelige keuze zijn.
Maak je juist veel kilometers, rijd je vaak op de snelweg en wil je ook met slecht weer flink door kunnen rijden, dan zijn aparte winter- en zomerbanden waarschijnlijk een betere keuze. Door de extra banden- en velgensets kost deze optie jaarlijks wel wat meer geld dan wanneer je zou kiezen voor seizoensbanden. Als het echter gaat om veiligheid, dan is er geen ruimte voor compromissen. Aparte zomer- en winterbanden zijn in deze situatie dan ook de meest veilige keuze.