Dit jaar blijven de meeste Nederlanders in eigen land tijdens de zomervakantie. Hoewel veel landen de grenzen alweer opengesteld hebben (met uitzondering van onder andere Groot-Brittannië en Zweden), is het voor de gemiddelde Nederlander een veiliger idee om gewoon in Nederland te blijven. Met de toename van het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen, is de kans groot dat ook jij kijkt naar de mogelijkheden om met een EV op vakantie te gaan. Waar moet je op letten? Kun je ook naar het buitenland met de elektrische auto en hoe zit het nou eigenlijk met een elektrische auto en een caravan? En nog belangrijker: hoe verhoog je het bereik van je auto om je eindbestemming wél te halen?
Op vakantie in eigen land met een elektrische auto
De elektrische auto leent zich prima voor dagelijks gebruik, van en naar het werk. Je weet wat het bereik van je EV is en je weet precies waar je kunt laden. Ga je met de elektrische auto op vakantie in eigen land, dan wordt het verhaal iets anders. Gelukkig staan er ontzettend veel laadpalen in Nederland en kan de gemiddelde EV makkelijk van het noorden van Groningen naar het zuiden van Brabant komen. Met één laadpauze redt nagenoeg elke elektrische auto het, ervan uitgaande dat de EV volledig geladen is aan het begin van de reis.
Ben je van plan om met de elektrische auto op vakantie te gaan in Nederland, bekijk dan het overzicht met laadpalen in Nederland per provincie. Op die manier weet je exact waar je kunt laden. Een extra tip: informeer of het vakantiehuisje of -park een laadplek heeft, of mogelijkheden om de EV te laden. Zo kom je niet voor verrassingen te staan tijdens je verblijf, want ook daar wil je zeer waarschijnlijk de auto wel een paar keer pakken.
Op vakantie naar het buitenland met de elektrische auto
In het westen van Europa en Scandinavië is de concentratie qua laadpalen prima (al komt het niet in de buurt van onze Nederlandse standaard). Ga je naar Frankrijk of Italië op vakantie? Investeer dan voor de zekerheid in een Type 3-stekker of vraag eens aan vrienden met een EV of zij een kabel hebben liggen. De Mennekes (Type 2-stekker) is tegenwoordig de standaard, maar de Fransen en Italianen hebben vaak nog een Type 3-aansluiting bij de laadpalen hangen en de kans is klein dat dit op korte termijn volledig aangepast is naar de EU-standaard. De kabel kost ongeveer € 250, maar het zorgt er wel voor dat je niet met een lege accu ergens in een wijngaard komt te staan met heel het gezin.
Ga je naar Oost-Europa? Dan wordt het wat lastiger om de elektrische auto rollend te houden. Het aantal laadpalen is daar dermate schaars dat je goed moet plannen wanneer je een EV met een kleiner bereik hebt. In heel Polen staan bijvoorbeeld maar 870 laadpalen, en die zijn redelijk geconcentreerd ook. Met je EV naar Oost-Europa kan wel, maar maak zeker van tevoren een planning en houd er rekening mee dat het bereik van de auto lager uitvalt tijdens de vakantie. Gok nooit met ‘wellicht halen we dat laadstation wel’.
Op vakantie met een caravan achter de elektrische auto?
Het is geen geheim dat een aanhanger of caravan flink wat extra verbruik betekent voor de auto met een verbrandingsmotor. Hoe zit dat dan met de elektrische auto? De ANWB nam de proef op de som met de Tesla Model 3 (de meest verkochte elektrische auto in Nederland) en heeft moeten concluderen dat het absoluut geen aanrader is.
Model 3 heeft een theoretisch bereik van 560 kilometer, wat in de praktijk ergens tussen de 400 en 500 kilometer landt. Mét caravan haalde de Tesla nog geen 190 kilometer. Dat is niet praktisch wanneer je naar het buitenland gaat, want dit is minder dan je in een gemiddelde rit van 2 uur rijdt. Het is letterlijk afhankelijk van je woonplaats om te zien of je de Belgische Ardennen haalt. Overigens is het bereikt van de Tesla daar niet getest; het is getest in het relatief vlakke Nederland, waarmee het bereik in de heuvelachtige Ardennen waarschijnlijk véél lager uitvalt.
Is het mogelijk? Ja, met de Audi e-tron of Tesla Model 3 (om twee modellen mét trekhaak in het EV-aanbod te noemen) kun je op vakantie met een caravan. Alleen mag die niet veel wegen (maximaal een slordige 900 kilo) en kun je de snelladers niet gebruiken zonder eerst de caravan af te koppelen; want de laadstations zijn niet ingericht op elektrische auto’s met aanhangers of caravans. En met de mogelijkheden die je hebt met een EV met trekhaak, is dat eigenlijk best logisch.
Waar moet je op letten wanneer je met de EV op vakantie gaat?
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je op vakantie gaat met de elektrische auto. Nagenoeg alles heeft te maken met het bereik. Waarschijnlijk heb je het theoretische bereik al uit het raam gegooid; wanneer je de EV dagelijks gebruikt, dan weet je wat het bereik ‘in het echt’ is. Alleen verandert dit zodra je op vakantie gaat.
Het bereik van de elektrische auto hangt in hoge mate af van de belasting en het energieverbruik tijdens het rijden. Met andere woorden: een elektrische auto verbruikt méér wanneer er meer mensen en bagage in de auto aanwezig zijn. Ook wordt het verbruik aanzienlijk hoger met de airco aan tijdens het rijden. Dit alles zorgt ervoor dat het bereik veel lager uitvalt wanneer je op vakantie gaat met de auto.
Daarom is het goed om een overzicht te hebben met laadpunten (op papier, want wellicht heb je net even geen bereik op je mobiel en hapert de navigatie). Ook is het goed om voor de reis de auto na te kijken of naar de garage te brengen. Loop je zelf de elektrische auto na? Let dan extra op de bandenspanning. Ben je van plan om veel bagage mee te nemen en wordt de auto volgeladen met mensen? Pomp dan gerust 0,3 bar extra spanning op alle vier autobanden; dit is niet alleen goed voor het bereik van de elektrische auto, het zorgt er ook voor dat de banden minder slijten tijdens de vakantiereis.