We zien allemaal uit naar de zomer, en omdat er nogal wat onzekerheid is over vakantiemogelijkheden kun je het beste kiezen voor een vakantie met de caravan. Maar een reis naar de Provence is een flinke afstand, en je caravanbanden moeten uiteraard in een goede staat zijn. Waar moet je op letten?
Wanneer caravanbanden vervangen?
Stel dat je op vakantie naar Zuid-Europa gaat, dan rijdt je maximaal zo’n 3.000 kilometer per jaar met de caravan. De minimale profieldiepte van 1,6 mm zal de band wel behouden gedurende de levensduur, maar caravanbanden verouderen en verslechteren ook door blootstelling aan zonlicht en atmosfeer, zelfs als ze niet worden gebruikt. En als de caravan in stalling gaat kan dit een bepaald deel van de banden meer aantasten als het om een jarenlange stalling gaat. Voor winterstalling is het voldoende om de band iets harder op te pompen voordat de caravan in stalling gaat. Het spreekt voor zich dat caravanbanden die beschadigd zijn of tot de wettelijk voorgeschreven minimale profieldiepte van 1,6 mm zijn versleten, onmiddellijk moeten worden vervangen. Het beste laat je caravanbanden die ouder dan 5 jaar zijn jaarlijks door een specialist controleren.
Hoe oud mogen caravanbanden zijn?
Tien jaar is echt de limiet voor een band; bedenk dat de leeftijd van de banden bepaald wordt door de productiedatum, niet door het moment dat ze gemonteerd werden. De leeftijd van een band kun je controleren aan de hand van de DOT- code op caravanbanden. De DOT-code is een alfanumerieke tekenreeks op de wang van een band die de herkomst en de leeftijd van de band weergeeft. Direct na het DOT symbool staat er de code van de fabriek waar de band geproduceerd werd en daarna productiedatum in 4 cijfers. De eerste twee cijfers geven de week aan waarin de band is geproduceerd en de laatste twee het productiejaar. Als een caravanband bijvoorbeeld geproduceerd is in week 1 van 2017 dan eindigt de DOT code van deze band met de code 0117.
Caravanfabrikanten kopen hun banden vaak in bulk in, dus een band onder een nieuwe caravan kan al een jaartje of meer oud zijn. De Europese Organisatie voor Banden en Velgen (ETRTO) bepaalt dat banden (bij opslag met ideale omstandigheden) als nieuw beschouwd mogen worden tot 5 jaar na de productiedatum, maar als klant mag je toch wel nieuwere banden verwachten bij aankoop van een caravan. Ook als je op vakantie wilt naar Duitsland zijn nieuwere banden beter. Met de zogenaamde "Tempo 100" vergunning mag je op de autobahn 100 km/u rijden in plaats van de gebruikelijke 80 km/u, en één van de voorwaarden voor de Tempo 100 is dat de caravanbanden maximaal zes jaar oud zijn. Sommige verzekeraars stellen het ook als eis dat je binnen 6 jaar je caravanbanden vervangt, dus je wilt de leeftijd van je band goed controleren.
Maximale belasting
Caravanwielen lijken misschien op auto-wielen, maar dat zijn ze niet. Bij een enkelassige caravan moet elk wiel minimaal de helft van het gewicht van de caravan dragen, vaak meer dan een kwart van het gewicht van een doorsnee auto. Er worden geen speciale banden voor caravans gemaakt, maar caravans gebruiken meestal banden die zijn ontworpen voor gebruik op kleine bestelwagens, ook wel “C-banden” genoemd. Het karkas van deze banden heeft een zwaardere constructie waardoor een hoger draagvermogen mogelijk is. Ze kunnen ook harder opgepompt worden, waardoor je minder rolweerstand hebt en daarmee een lager verbruik.
De juiste bandenspanning moet in het caravanhandboek worden vermeld en wordt voor het gemak soms ook op de wielkast aangegeven. Verder vervormen deze banden minder waardoor ze stabieler zijn, en zijn ze minder gevoelig voor beschadigingen en daarmee een klapband. Wat hierachter zit is de “draagvermogenindex”; de maximale belasting van een band. Toen de superslimme ingenieurs je caravan ontwierpen bepaalden ze precies hoeveel kilo piepers en blikken knakworst deze veilig kon vervoeren op basis van de juiste bandenmaat en spanning. Dit totale gewicht, gedeeld door het aantal banden, is wat we het draagvermogen van een band noemen.
Bij alle banden staat het draagvermogen op de wang van de band. Het draagvermogen wordt uitgedrukt door een twee- of driecijferig getal (van 0 tot 279) dat overeenkomt met het maximale gewicht dat één enkele band kan dragen. Maar hoe weet je het gewicht van je caravan? Zeker, je kunt het originele gewicht vermeerderen met alles wat je inlaadt, maar het is veiliger en gemakkelijker om een weegbrug te bezoeken. Dan weet je het totale gewicht en wat de draagermogenindex van je band moet zijn.
Tot slot
Net als bij autobanden is het correcte onderhoud van caravanbanden van vitaal belang zodat ze doen wat ze moeten doen, namelijk het gewicht van de caravan dragen en grip op de weg behouden. En als je caravanbanden gaat kopen, kijk dan niet alleen naar de prijs, maar analyseer vooral wat de beste caravanbanden zijn. De ANWB test niet specifiek voor caravanbanden, maar wel voor bestelwagenbanden, zoals de maat 215/65 R16 C waarvan er niet één als “goed” gekwalificeerd wordt. Remweg, wegligging en zijdelingse grip zijn slecht, hetgeen aangeeft dat deze banden gemaakt zijn voor veel draagvermogen, lange levensduur en laag brandstofverbruik- ten koste van de verkeersveiligheid.
Caravanbanden verouderen sneller dan personenwagenbanden door de lange sta tijden en de daarbij optredende belasting en kunnen poreus worden. De banden lijken dan nog wel in orde -ze hebben voldoende profiel en vertonen vaak geen uiterlijke gebreken- maar onderhuids kan door vochtinwerking en druk het rubber loslaten van het stalen karkas van de caravanband. Vervang daarom caravanbanden uiterlijk na 6 jaar. Controleer ook dat je de juiste bandenspanning gebruikt. Een te lage bandenspanning brengt een grote vervorming en verhitting van de band met zich mee, wat tot een klapband kan leiden. Met deze eenvoudige tips kun je met een gerust hart op vakantie!