Toegegeven: het is altijd even slikken als je versleten autobanden moet verwisselen en je ziet de prijs van kwaliteitsbanden. Iedereen vraagt zich dan wel eens af: ik rijd zo rustig, zou ik water bij de wijn kunnen doen en gebruikte banden aanschaffen? Daar sleep ik de auto wellicht net mee door de APK?! Overal online zie je eerlijke verkopers die hun gebruikte autobanden lovend aanprijzen "als nieuw". Je denkt dan bij jezelf dat het een zonde zou zijn ze niet te kopen, maar houd je ook rekening met de veiligheid als je banden tweedehands koopt om te besparen? Als je denk dat er geen alternatieven voor besparingen zijn, dan heb je het mis! We hebben hier de factoren op een rijtje waar je op moet letten bij tweedehands banden, en dit kan je helpen om te begrijpen dat nieuwe banden niet altijd te duur zijn en 2e hands banden niet altijd voordelig!
Slijtage en defecten aan de band
Eerst moet je bepalen hoe lang je banden nog mee kunnen door te meten wat de profieldiepte op het loopvlak van de band is. De profieldiepte van de banden is een van de eerste zaken waarnaar tijdens de Apk-keuring gekeken wordt. Het wettelijk minimum is 1,6 millimeter, maar al vanaf een diepte van 2,5 millimeter wordt aangeraden om de autobanden te vervangen. Dus een band met 4mm zou wel kunnen, maar bedenk dat je de banden ook nog moet monteren en balanceren à €20 per band, en het uitlijnen van banden dat ook meer dan €50 kost. Aangezien je altijd tenminste 2 banden moet wisselen (op dezelfde as) kost je dit al €100. Dus als ze maar 6 maanden tot 1 jaar meegaan is het ook financieel gezien al snel niet voordelig.
Je moet de banden ook grondig bekijken op eventuele defecten. Koop geen banden met uitstulpingen in de zijwanden want deze zijn zwaar beschadigd en kunnen elk moment en zonder waarschuwing klappen. Let op ongelijkmatige slijtage van de banden - als de vorige auto een slechte uitlijning had, kan de binnenrand versleten zijn terwijl de buitenrand er prima uitziet. Hierdoor zullen de banden een veel kortere levensduur hebben en ongelijkmatig blijven slijten, zelfs als de auto goed is uitgelijnd. Een ongelijkmatige slijtage van het loopvlak is altijd een grote rode vlag.
Slijtage in het midden van de band, dit kan betekenen dat er gereden wordt met te hoge bandenspanning. Een band met slijtage aan de zijkanten van de band, dit kan duiden op een te lage bandenspanning. En wat als een band al eens lek was?
Als het lek minder dan 6 mm was en beperkt bleef tot het centrale loopvlak van de band, kan de band veilig gerepareerd worden met bepaalde criteria. Als het lek zich echter dichtbij of op de wang van de band bevindt kan deze niet gerepareerd worden. Dus dicht bi de wang van de band is gevaarlijk, en uiteraard niet met de noodkit die bij de auto geleverd werd, en ook liever niet door het “schieten van een prop”. Een band echt goed repareren kan met een combinatie van Plug en Pleister (PRP), ook wel “paddenstoel” of “paraplu” genoemd, wat door een specialist met speciaal gereedschap uitgevoerd dient te worden.
Volgens de ANWB is “één van de voorwaarden dat de band van de velg wordt gehaald en dat de binnenzijde van de band gecontroleerd is op beschadigingen.” Met ondeugdelijk gerepareerde banden mag je bijvoorbeeld in Duitsland niet op de weg komen. Dus om te bepalen of een reparatie een noodoplossing was, een prop, of een paddenstoel én of het deugdelijk werd uitgevoerd, moet je welhaast een specialist zijn. Als banden enig teken van reparatie tonen kun je ze beter links laten liggen.
De leeftijd van de band
Ook is het belangrijk om de leeftijd van de 2de hands banden te controleren - zelfs als banden nog lang mee kunnen gaan, is het een slechte koop als ze echt oud zijn. Oude banden barsten en zullen snel kapot gaan, daarom raden de meeste overheden en automobielverenigingen aan om je banden om de 5-6 jaar te vervangen, ongeacht hoeveel profiel er nog over is.
Elke band "vertelt" hoe oud deze is dankzij speciale markeringen op de wang van de band. Hiermee kun je te weten komen of bepaalde eigenschappen niet verloren zijn gegaan en wanneer de band geproduceerd werd. Bij een band die ouder is dan de aanbevolen levensduur zal het rubber niet meer dezelfde eigenschappen hebben. Op de zijkant van je banden zie je meestal de letters 'DOT' staan, met daarachter een viercijferige code die vertelt wanneer een band is geproduceerd. De eerste twee cijfers vermelden de productieweek, de laatste twee cijfers het productiejaar. ‘2316’ is de 23e week van 2016, dus al zien de banden er perfect uit, ze hebben waarschijnlijk ergens in opslag gelegen en de kwaliteit zal niet meer afdoende zijn.
Tot slot
Het is bijna onmogelijk om te pleiten voor het kopen van 2e hands autobanden die gedeeltelijk versleten zijn. Banden worden goedkoper, vooral sinds de komst van banden van 'nieuwe' Aziatische merken, waardoor premiummerken gedwongen worden om budgetvriendelijke opties te introduceren. Sommigen zullen beweren dat het budget de belangrijkste reden is om een set 2e hands banden te kopen. Maar dit is waarschijnlijk een valse besparing.
2de hands auto banden gaan niet zo lang mee als nieuwe banden, dus je zult ze sneller moeten vervangen en op de lange termijn meer uitgeven. En zelfs al ken je de geschiedenis van de band en meen je dat het wel in orde is, toch riskeer je de veiligheid van jezelf, je familie of die van iemand anders. Sterker nog, je koopt iets met een verlaagd veiligheidsprofiel en dat slaat eigenlijk nergens op. Je vermindert de grip van de auto op zowel droog als nat wegdek: de remafstand op nat wegdek van een band met 1,6 mm profiel bij 80 km/u wordt met meer dan de helft verhoogd. Niet de richting die je wilt kiezen als het gaat om veiligheid! Zoek online voor aanbiedingen van nieuwe banden en je bent uiteindelijk niet alleen goedkoper, maar ook veiliger thuis.