Verkeerde uitbalancering is een probleem waar bijna iedere automobilist vroeg of laat wel een keer tegenaan loopt. Lees wat de oorzaken van een verkeerde balans en hoe vaak je deze aan moet passen om problemen tijdens het rijden te voorkomen.

Wat zijn de oorzaken van niet-gebalanceerde wielen?

Balanceren is het proces waarbij de massa rond de draaias van de wielen wordt verdeeld. Goede kalibratie kan het rijcomfort aanzienlijk verhogen, terwijl verkeerd gebalanceerde banden juist voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Wat is de oorzaak van onjuiste gewichtsverdeling over de wielen? Hieronder de meest voorkomende oorzaken:

  • matige productiekwaliteit van de banden en velgen,
  • onjuiste plaatsing van de banden en velgen ten opzichte van elkaar,
  • gebrekkige precisie bij het plaatsen en vastzetten op de naaf,
  • niet-gebalanceerd remtrommels of -schijven,
  • versleten banden (bijv. onregelmatige slijtage van het loopvlak),
  • versleten schokdempers of velgen (bijv. door tegen stoepranden aan te rijden).

BalanceermachineBalanceermachine.

De gevolgen van rijden op niet-gebalanceerde wielen

Slecht gebalanceerde wielen hebben negatieve invloed op het autorijden. De meest voorkomende gevolgen zijn:

  • snellere slijtage van de schokdempers, lagers, stuurstangen en banden,
  • slechtere stuurbaarheid van het voertuig en een langere remweg,
  • minder grip,
  • verminderd rijcomfort.

Hoe weet ik dat mijn wielen niet gebalanceerd zijn?

Problemen met de uitbalancering zijn voor veel bestuurders reden tot ergernis. Gelukkig kun je er eenvoudig achter komen dat er werk aan de winkel is. De meest voorkomende symptomen:

  • trillen van de gehele carrosserie en het gevoel dat de achterkant van het voertuig opzij trekt in scherpe bochten (niet-gebalanceerde achterwielen),
  • trillend stuur (in geval van niet-gebalanceerde voorwielen) – soms verdwijnt dit probleem naarmate de snelheid toeneemt,
  • atypische slijtage van het loopvlak,
  • karakteristieke ruis.

Wielen balanceren, wat is dat?

Volgens de definitie komt het balanceren van wielen neer op het gelijkmatig verdelen van de massa rond de draaias van het wiel, waarbij het midden van het gewicht precies in het midden van het rotatievlak ligt. Eenvoudiger gezegd: het gaat erom dat er geen plekken zijn met meer of minder massa.

Hoe wordt een band gebalanceerd? Dit kun je laten doen bij de autogarage, die deze klus verricht met een zogenaamde balanceermachine, die de plaats bepaalt waar het balanceergewicht moet worden gemonteerd.

UitbalanceringsprocesUitbalanceringsproces.

Hoe vaak moeten wielen worden gebalanceerd?

Vraag jij je af hoe vaak je de wielen van je auto moet laten balanceren? Deze behandeling moet plaatsvinden:

  • wanneer de band van de velg wordt gehaald (bijv. tijdens het wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa). Het aanbrengen van nieuwe banden moet altijd gepaard gaan met balanceren,
  • na iedere 5000 km. Het is dan altijd een goed idee om langs de garage of bandenshop te gaan om te controleren of alles met de wielen in orde is.

Wanneer moet je de wielen laten balanceren?

Niet alleen na montage van banden of 5000 afgelegde kilometers is er aanleiding tot balanceren. Ook de volgende situaties horen in dit rijtje:

  • betrokkenheid bij een ongeval of botsing,
  • tegen een object aanrijden of in een groter gat rijden,
  • langdurig rijden over een zeer onregelmatig wegdek.
  • langdurig rijden onder zware omstandigheden (diepe modder of sneeuw).

Wanneer er banden op de wielen worden gezet, moeten deze altijd opnieuw worden gebalanceerd.

Dynamisch balanceren van de wielen
Statisch balanceren
Door dynamisch balanceren kan de massa in de lengte over de as worden gecorrigeerd.  Dit wordt toegepast om te verifiëren of het wiel niet zijdelings afwijkt.
Bij statische uitbalancering kan een zwaartepunt buiten de draaias worden vastgesteld. Hierbij wordt de massa van het wiel alleen verticaal gebalanceerd ten opzichte van de draaias.