De Autosalon van Genève, de eerste van het kalenderjaar, is misschien wel de invloedrijkste autoshow ter wereld omdat het karakter van Zwitserse neutraliteit (geen grootschalige nationale auto-industrie zoals Duitsland of Frankrijk) gecombineerd wordt met een overdaad aan glamour en ambitie- maar zelfs dan nog was de “Salon international de l’auto et accessoires Genève” van dit jaar (8/18 maart) een spektakel.
We werden getrakteerd op een enorm aantal onthullingen, waaronder super auto’s met meer dan 1.000 pk’s, de volgende serie van elektrische consumentenvoertuigen en meerdere concepten voor een vliegende auto. De #MeToo beweging heeft ook op de Salon voor veranderingen gezorgd. De vrouwelijke equipe die voor extra glamour zorgde bij de presentaties, is op voorhand maar achterwege gelaten om niet achteraf tijd en geld te verspillen aan onzinnige politiek correcte discussies. De Italianen van Fiat-Chrysler (FCA) stonden hiermee uitdagend alleen in Genève, maar dat is ook de stijl van de groep die al jaren tegen de stroom ingaat.

Autobeurs Genève

SUV’s- opnieuw?

Als het gaat om de trends zijn de fabrikanten het meestal met elkaar eens en zijn er weinig nieuwtjes. Jarenlang waren het de SUV’s die de klok sloegen en vorig jaar was de grote trend elektrische auto’s, omdat de industrie, laat en massaal, het succes van buitenstaanders zoals Tesla kopieerde.

Dus elektrische SUV's waren de trend dit jaar, alsmede -nog meer- plug-in hybride auto’s. Vele gaven act de presénce in Genève; Porsche, Audi, Jaguar, Ssangyong, Hyundai, Volkswagen etc. Maar de verrassing was dat de meeste auto’s er realistisch uitzagen. De ster van de show was de productieversie van de Jaguar i-Pace. Dit is de eerste SUV die er niet uitziet als een transportbak om fietsen, honden of kinderwagens te vervoeren, maar het is een slanke SUV gericht op mensen die graag autorijden, met een architectuur die al afstand neemt van wat gebruikelijk is voor benzine auto’s. Vierwielaandrijving wordt verzorgd door een 200pk motor op zowel de voor- als de achteras en een ingenieus verwarmingssysteem haalt het meeste uit de accu’s, met een bereik tot rond de 400 km. De Jaguar I-Pace is ongetwijfeld de knapste en meest innovatieve Jaguar uit de handen van ontwerpbaas Ian Callum en vertegenwoordigd het eerste elektrische topmodel van een grote fabrikant: elektrisch rijden met klasse en niet met het “knutselgevoel” van Tesla.

Sportwagens: de klassiekers

Toyota is samen met BMW een productie coupé aan het ontwikkelen, en dit concept is zó belangrijk voor Toyota dat CEO dr. Johan van Zyl persoonlijk het GR Supra Racing concept presenteerde. Het ziet er helemaal uit als een volbloed racemodel: verlaagde ophanging, BBS-velgen met Michelin racebanden, race uitlaat, kooi, brandblusser, racepedalen enzovoorts. Gamers kunnen het nieuwe Supra GR Racing Concept echter als eerste ervaren in een update voor Gran Turismo in april 2018.

In de schaduw hiervan toonde Toyota ook de nieuwste Auris hybride modellen, waarin het belangrijkste nieuws was dat er afscheid wordt genomen van de dieselmodellen.
BMW presenteerde het concept voor de nieuwe 8-serie Gran Coupe. Deze top van de 8- serie zal veel van de huidige M5 gebruiken, zoals de prachtige twin-turbo 4.4 V8 en acht-traps automaat op vierwielaandrijving die rond de 650 pk kunnen leveren. En met 1800 kg een kwart ton lichter en dus waarschijnlijk sneller dan de concurrerende Mercedes AMG-GT4.

Vliegende auto’s

De Salon zou de Salon niet zijn als er niet teruggegrepen zou worden op de droom die auto’s eens verwezenlijken: vrijheid. En wat heerlijker dan wegvliegen uit de file?
De in Nederland gemaakte PAL-V Liberty is de eerste commercieel verkrijgbare vliegende auto- een goed uitgevoerde kruising tussen een helikopter en een driewielmotor.
Met het formaat van een sedan heeft de PAL-V twee afzonderlijke motoren, één voor de vlucht (170 km/h) en één voor de weg (160 km/h) en een bereik van 500 km. Overschakelen naar vluchtmodus duurt zo’n 5 minuten, en met de juiste certificaten zou dit toestel gebruik kunnen maken van heliports, die eenvoudiger beschikbaar zijn dan luchthavens. Voor de prijs van ongeveer 325.000 euro zal de gemiddelde forens dus niet wegvliegen uit de file in de Botlektunnel, maar in gebieden als Silicon Valley zou het toch een leuk speeltje moeten zijn.

Verder presenteerde Audi samen met vliegtuigfabrikant Airbus een concept van een vliegende auto, bestaande uit een kleine elektrische stadsauto en een gigantische drone die het autootje kan oppakken. De modellen die Audi in Genève had waren spectaculair om te zien en leken zo uit een James Bond film te komen.

Accessoires

De Salon presenteert ook het nieuwste op het gebied van accessoires, en dit jaar was de ster hier een nieuwe band van Goodyear genaamd Oxygen. Deze band heeft een unieke structuur met levend mos dat groeit in de zijwand van de band, die vocht aantrekt vanaf de weg, en deze mos zet de CO2 om in zuurstof. Deze fotosynthese levert ook een beetje gelijkstroom waarmee strips aan de zijkant van de band verlicht worden wat tot meer veiligheid voor andere weggebruikers leidt. Goodyear schat dat als elke auto in Parijs deze banden zou hebben, dit jaarlijks zo'n 4000 ton CO2 zou verwijderen en 3000 ton zuurstof op zou leveren- een mooie toekomstvisie voor autobanden!