Het merk Jaguar
Het begin. De firma werd in 1922 opgericht als Swallow Sidecar Company en produceerde aanvankelijk zijspannen voor motorfietsen. De naam werd na de Tweede Wereldoorlog gewijzigd in Jaguar, want de afkorting van de vorige naam riep associaties op met ... de naam van bepaalde Duitse eenheden. De producent stelde tijdens een motorshow in 1935 zijn eerste modellen voor, de SS 90 en SS 100.
De ontwikkeling. Jaguar won aan populariteit dankzij de serie sportwagens XK 1920 (1949) met een motor met een vermogen van 160 pk. Ook de modellen XK 140 en XK 150 waren een groot succes. Een jaar later werd de grote limousine Mark VII op de markt gebracht. Jaguar werd beschouwd als een merk van sport- en luxeauto’s. In 1955 bracht de firma de Mark I (later Mark II), een auto van de middenklasse, op de markt. Aan het begin van de jaren ‘60 nam Jaguar het luxemerk Daimler over, dat wagens leverde voor de koninklijke familie. Vanaf 1962 werden de meest luxueuze auto's van Jaguar verkocht onder het logo van Daimler (dat bleef zo tot 2002). Voor Jaguar begon een nieuwe periode in 1989, toen het Britse merk werd overgenomen door Ford. De investeringen van het Amerikaanse concern leidden weliswaar tot de lancering van nieuwe modellen (onder meer het S-Type in 1999, het X-Type in 2001 en de XK in 2006), maar zorgden niet voor opmerkelijke successen.
Vandaag. Het lot van Jaguar kreeg een nieuwe richting in 2008. De Britse firma werd toen voor 2,3 miljard dollar opgekocht door het Indische concern Tata Motors.
Bijdrage aan de automobielindustrie. Het model dat geschiedenis heeft gemaakt in de automobielsector, is het E-Type. Deze wagen werd geproduceerd van 1961 tot 1975. In die jaren verlieten 70 000 exemplaren de fabriek van Jaguar. Deze wagen werd in de ranking van The Daily Telegraph met de honderd mooiste wagens allertijden verkozen tot de mooiste. De auto werd aangedreven door een motor van het type XK, die in 1948 werd ontworpen. Deze motor werd met slechts enkele kleine constructiewijzigingen 44 jaar lang geproduceerd. De L6-motor had een cilinderinhoud van 3,4, 3,8 of 4,2 liter, twee nokkenassen in een aluminium kop en een gietijzeren cilinderblok. Op het dashboard van gelakte aluminiumplaat was een symmetrische gespreide set van schakelhendeltjes aangebracht.
Interessante weetjes. Jaguar nam deel aan vele autoraces. Het model XK120C (bekend als het C-Type) behaalde bij zijn debuut in 1951 de overwinning in Le Mans. Jaguar ontwierp in die tijd in samenwerking met Dunlop schijfremmen, die twee jaar later in de race het geheime wapen van de wagen werden. Zo behaalde het model C-Type opnieuw de overwinning. In de jaren 1955-57 werd de autorally in Le Mans gedomineerd door zijn opvolger, de Jaguar D-Type. Later behaalde Jaguar nog tweemaal de overwinning in deze race: in 1988 met de Jaguar XJR-9LM en in 1990 met de Jaguar XJR-12.
Modellen die momenteel worden geproduceerd: Jaguar XF, Jaguar XJ, Jaguar XK, Jaguar XFR, Jaguar XJR, Jaguar XKR.
Banden. Jaguar is een merk dat sportwagens en limousines met krachtige motoren produceert. Dit soort wagens vraagt om banden met maten van 16 tot 21 inch. Enkele populaire maten voor de Jaguar zijn 225/60 R16 (XJ8), 235/55 R17 (XJ6), 235/50 R18 (XK8) en 245/40 R19 (XKR). Voor de levering van banden voor de originele uitrusting werkt Jaguar samen met verschillende bandenproducenten. Enkele voorbeelden: de Jaguar XJR was uitgerust Dunlop SP Sport 01 banden van maat 255/35 R20, de Jaguar S-Type met Michelin Pilot Primacy maat 225/55 R16.