Je ziet ze af en toe rijden op de Nederlandse wegen: elektrische auto’s. En dat geeft meteen al aan dat deze EV’s nu nog niet echt het straatbeeld in Nederland bepalen. Wij vroegen ons af hoe dat zit en onderzochten waarom de elektrische auto nog niet echt razend populair is op dit moment.
Voor de duidelijkheid is het goed om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten elektrisch aangedreven auto’s die je in Nederland kunt kopen:
Plug-in hybrides met elektromotor en een verbrandingsmotor
EV’s – 100% elektrische auto’s met alleen een elektromotor
Elektrische auto’s met range extender (kleine brandstofmotor)
100% elektrische auto’s zijn in Nederland vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting en daardoor fiscaal interessant. Voor zakelijke rijders is de bijtelling slechts 4% voor EV’s. Koop je een nieuwe EV dan betaal je bovendien geen BPM. Voor hybride auto’s moet wel gewoon BPM en motorrijtuigenbelasting betaald worden. Zakelijke rijders betalen voor een hybride een bijtelling van 22%.
Vooral populair bij zakelijke rijders
Ondanks de fiscale voordelen voor 100% elektrische auto’s zijn het vooral zakelijke rijders die de 100% elektrische auto omarmen. Het CBS becijferde dat er op 1 januari 2018 bijna 22.000 volledig elektrische auto’s in Nederland geregistreerd waren. Dat waren er in 2017 nog 14.000. Het aantal plug-in hybriden groeide afgelopen jaar met 1,6% naar 97.000 exemplaren. De gewone hybride auto’s gaan nog steeds aan kop als het gaat om aantallen en groei. Het aantal hybriden steeg t.o.v. 2017 namelijk met 12% tot 150.000 aan het begin van dit jaar. In totaal maken alle elektrische auto’s slechts 1,4% uit van het totale Nederlandse wagenpark.
We lopen nog niet warm voor de EV
Er zijn verschillende redenen waarom met name particuliere autobezitters nog niet echt warm lopen voor de elektrische auto. De belangrijkste zijn:
- De hoge aanschafprijs - een beetje gezinsauto zoals de Nissan Leaf kost nieuw ruim € 33.000
- De beperkte actieradius – de actieradius van nieuwe modellen loopt uiteen van 150 km tot ruim 500 km op 1 acculading.
- Tekort aan laadpunten – Eind 2017 waren er ruim 113.000 oplaadpunten in Nederland voor ca. 119.000 elektrische en plug-in hybride auto’s.
Ondanks het grote aantal oplaadpunten, betekent dat niet dat ze ook allemaal beschikbaar zijn wanneer jij ze nodig hebt. Met name in de Randstad zijn er veel oplaadpunten te vinden, maar daarbuiten neemt het aantal af. Er is dus lang niet in elk dorp een oplaadpunt te vinden.
Rijden met een schoon geweten
Er zijn natuurlijk ook voldoende redenen om wèl over te stappen op 100% elektrisch rijden. Naast de BPM-loze aanschafprijs is de EV een auto die tijdens het rijden 0% CO2- uitstoot heeft en daardoor behoorlijk milieuvriendelijk is. Dit komt bovendien de luchtkwaliteit ten goede, en dan met name in de steden waar dit een groot probleem kan zijn. Bij de productie van de accu van de EV en bij het opwekken van energie om de auto op te laden komt wel CO2 vrij. Als je je auto oplaadt met zonne-energie dan scheelt dat natuurlijk wel weer in de totale CO2-uitstoot van de auto. Als je alles meerekent, dan is de CO2 uitstoot met een EV zo’n 35% lager dan van een auto met een verbrandingsmotor. Bovendien zijn EV’s stille auto’s en dat is ook een pluspunt. Er is immers al genoeg lawaai op de wegen.
Ook de autobanden ontwikkelen mee
Maar hoe zit het eigenlijk met de autobanden? EV’s zijn over het algemeen zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daarnaast leveren EV’s onmiddellijk koppel waardoor de auto bij elke snelheid direct wegschiet. Bij een verbrandingsmotor is het koppel vaak afhankelijk van het toerental zodat de auto langzamer in beweging komt. Het hoge gewicht en de snelle acceleratie van de EV’s zorgen dat reguliere banden onder een EV zo’n 30% sneller slijten. Bandenfabrikanten zoals Goodyear spelen daarop in en ontwikkelen autobanden die bestand zijn tegen dit extra gewicht en het snelle koppel.
Gaat de lamp uit als je je auto oplaadt?
“Kan het elektriciteitsnet het wel aan?” Dit is een vraag die steeds opduikt als het gaat over een toename van het aantal elektrische auto’s die opgeladen moeten worden. Volgens netbeheerder TenneT is dat vooralsnog geen probleem. TenneT berekende dat als er 7 miljoen EV’s in Nederland zouden zijn, het landelijke energieverbruik met 17,5% zou stijgen. Door uitbreiding van het netwerk met laadpalen, verhoging van de laadsnelheid en verbetering van de techniek in de accu’s is het onwaarschijnlijk dat alle auto’s tegelijkertijd en op dezelfde plaats worden opgeladen. De nieuwste EV’s hoeven maar 1 keer per week opgeladen te worden zodat de laadsessies beter verdeeld worden.
In de toekomst zouden de accu’s van elektrische auto’s gebruikt kunnen worden voor de opslag van duurzame energie. Zo kun je bijvoorbeeld een energie overschot uit zonnepanelen opslaan in de accu van je auto zodat je minder betaalde stroom hoeft te halen uit de oplaadpaal.
De trend: langzame groei
Uit de cijfers van het CBS en de RDW blijkt dat de groei in het aantal elektrische auto’s in Nederland langzaam doorzet. Een trend die de komende jaren door zal gaan, hoewel het even de vraag is of de grootste groei vooral zal plaatsvinden in het hybride segment, zoals nu het geval is, of in het EV- en PHEV-segment. De mate van groei zal erg afhankelijk zijn van de ontwikkeling van de aanschafprijs van EV’s en de actieradius van de modellen. Hoewel dat laatste ook samenhangt met het aantal laadpunten en de spreiding hiervan.
Omdat op dit moment elektrische auto’s slechts 1,4% van het totale wagenpark vormen zal het waarschijnlijk nog wel een aantal jaren gaan duren voordat we in Nederland massaal aan de elektrische auto gaan.