Intense regenval maakt rijden veel moeilijker. De auto kan zich onstabiel gedragen, de remweg neemt toe en te dynamische manoeuvres kunnen in een slip eindigen. Onder zulke ongunstige omstandigheden hebben de juiste banden een grote invloed op de rijveiligheid. We willen uitleggen waar je informatie kunt vinden over de grip van banden op nat wegdek.
Regenachtig weer kan voor veel bestuurders een grote uitdaging zijn.
Grip, waar hangt het van af?
Het is de moeite waard om uit te leggen wat de grip van banden kenmerkt. Dit is een van de belangrijkste parameters die van invloed zijn op de rijeigenschappen, maar die ook zorgen voor een passend niveau van rijveiligheid. Adhesie, zoals dit fenomeen ook wel wordt genoemd, kan het eenvoudigst worden beschreven als de wrijvingskracht tussen het rubber en de grond.
Tijdens het rijden reageren de polymeren in de rubbersamenstelling met de structuur van het wegdek waarop de auto rijdt. Het rubber vervormt en past zijn vorm aan het terrein aan. De energie die ontstaat door de wrijvingskracht zorgt ervoor dat er bindingen ontstaan tussen de twee oppervlakken, en dat is dus grip.
Er zijn twee soorten adhesie: longitudinale adhesie, gerelateerd aan voorwaartse beweging, en transversale adhesie, die optreedt wanneer de bewegingsrichting verandert. De druk op de band neemt nog verder toe in de bochten, daarom komt het vaak voor dat de banden het contact met de weg verliezen tijdens het nemen van dynamische bochten.
Wist je dat...
De ideale grip ontstaat wanneer op de grens van slippen wordt gereden (zelfs iets meer dan dat) en de rubbersamenstelling zacht is terwijl de ondergrond glad is en de temperatuur hoog. Op dat moment hebben de adhesiekrachten de overhand, waardoor het rubber 'kleeft' aan het asfalt.
Droge grond is meestal geen probleem voor banden. De auto 'plakt' goed aan de weg en neemt de bochten met gemak. De situatie is anders wanneer je op nat wegdek rijdt. Onder zulke omstandigheden moet de automobilist extra goed opletten tijdens het rijden.
Bandengrip en loopvlakprofiel
Een van de belangrijkste eigenschappen voor een goede grip is het loopvlakprofiel van de band. De groeven zijn ontworpen om water af te voeren, zodat niet alleen een goed contact met het wegdek behouden blijft maar ook het risico op aquaplaning aanzienlijk wordt verminderd. Bij regenbanden komt een directioneel loopvlak het vaakst voor.
Ook de rubbersamenstelling beïnvloedt de grip van de band
Het compound dat in regenbanden wordt gebruikt, wordt meestal verrijkt met een grote hoeveelheid silica. Dit zorgt voor meer contact tussen het rubber en de weg, wat resulteert in een betere hechting tussen de wielen en het asfalt. Zo rijdt de auto betrouwbaar en stabiel.
Hoe verder de banden versleten zijn, hoe slechter de grip
Naarmate banden ouder worden, beginnen ze hun oorspronkelijke eigenschappen te verliezen. Er wordt aangenomen dat banden hun eigenschappen tot vijf jaar na gebruik behouden. Na deze tijd kan het rubber al te broos en hard zijn, wat zich vertaalt in minder veiligheid tijdens het rijden en een verhoogd risico op een klapband. Onthoud daarbij dat de profieldiepte niet minder dan 3 mm mag worden. Onder die waarde neemt niet alleen het gripniveau aanzienlijk af maar gaan ook de basiseigenschappen verloren.
De juiste bandenspanning verhoogt de grip van de auto
De juiste druk heeft een zeer positief effect op het rijgedrag van de auto. Bovenal blijven hierdoor alle eigenschappen van de banden behouden en wordt vroegtijdige slijtage voorkomen. Het handhaven van de juiste spanning vertaalt zich verder in een goede wegligging van de auto. Het is goed om te onthouden dat te weinig bar bij rijden op nat wegdek de kans op aquaplaning aanzienlijk vergroot.
Technische staat van het voertuig
Zelfs de beste banden houden ons niet veilig op de weg als de staat van het voertuig niet in orde is. Ophangings-, stuur- en remproblemen zijn slechts enkele voorbeelden van factoren die de remprestaties van een auto beïnvloeden.
De omtrekgroeven zijn verantwoordelijk voor de efficiënte afvoer van water vanonder de wielen.
Waarom is grip zo belangrijk?
Een goede tractie van het voertuig is van grote invloed op het veiligheidsniveau van de bestuurder en de passagiers. Een hoge coëfficiënt vertaalt zich in korte remafstanden, maar zorgt er ook voor dat de auto zich zeer stabiel gedraagt en vol vertrouwen rijdt. Daarom is het cruciaal om zorg te dragen voor zowel de banden als voor de technische staat van de auto. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op de weg en verhoogt tegelijkertijd het rijcomfort.
Gripklasse op nat wegdek
Elke nieuw ontwikkelde band wordt getest op remprestaties op nat wegdek. Na het testen onder strikt gedefinieerde omstandigheden krijgt de band een passende classificatie voor de te verwachten prestaties op de weg.
Informatie hierover is te vinden op het EU-label van het geselecteerde model. Naast basisgegevens over de band, zoals het model, de energie-efficiëntie en het lawaainiveau, bevat het etiket ook informatie over de grip. Deze wordt uitgedrukt als gemiddelde remweg op nat wegdek.
De huidige classificatie geldt sinds 2021 en wordt aangegeven met de letters A t/m E, waarbij A overeenkomt met de kortste remweg en E met de slechtste grip op nat wegdek. De schaal is als volgt:
- Gripklasse A - remafstand ~ 3 meter;
- Gripklasse B ~ 5 meter;
- Gripklasse C ~ 7 meter;
- Gripklasse D ~ 12 meter;
- Gripklasse E ~ 18 meter.
Dit zijn waarden bij benadering voor een auto die 80 km/u rijdt. Zoals je kunt zien, kan de remweg in extreme gevallen maar liefst 15 meter langer zijn. In termen van veiligheid is dit een dramatisch verschil dat heel vaak doorslaggevend kan zijn voor het wel of niet voorkomen van een botsing met andere weggebruikers.
Bandentype en grip op nat wegdek
Seizoensgebonden banden en vierseizoenenbanden zijn ontworpen voor verschillende omstandigheden. Zowel de constructie als het gebruikte rubbermengsel zijn aangepast aan totaal verschillende wegomstandigheden.
Klassen met grip op nat wegdek worden voornamelijk geassocieerd met zomerbanden. Dit is 's zomers inderdaad een van de belangrijkste factoren voor de veiligheid. Veel zachtere winters, met vaker zware regenval dan zware sneeuwval, hebben fabrikanten er echter toe gedwongen om het profiel van banden voor dit koudere seizoen aan te passen. Winterbanden onderscheiden zich dan ook niet alleen steeds meer door hun uitstekende tractie onder winterse omstandigheden maar ook door hun goede prestaties op nat wegdek.
Bij wijze van compromis tussen winter- en zomerbanden combineren all-seasonbanden de belangrijkste eigenschappen van beide soorten. Vierseizoenenbanden moeten goed overweg kunnen met zowel hitte als strenge kou en daarbij de stabiliteit van het voertuig kunnen garanderen onder wisselende weersomstandigheden. De index voor grip op nat wegdek is daarom een van de belangrijkste parameters om rekening mee te houden bij het ontwerpen van een band.
Uitgelichte modellen met goede grip op nat wegdek
Normaal gesproken zijn premium banden het beste opgewassen tegen de regen. Fabrikanten besteden nu eenmaal veel tijd en middelen aan de ontwikkeling van technologieën om de grip en veiligheid tijdens het rijden onder alle omstandigheden te verbeteren. Het resultaat is dat dergelijke modellen bovengemiddelde prestaties leveren, maar helaas ook een hogere prijs hebben.
Hier zijn de beste regenbanden om te overwegen als je op zoek bent naar een nieuwe bandenset:
Zomerbanden
Winterbanden
Vierseizoenenbanden