Car sharing is een vorm van autodelen waarbij meerdere mensen gebruik maken van dezelfde auto. Veel auto’s staan namelijk een groot deel van de tijd ongebruikt in de garage of op de parkeerplaats. Met car sharing verhuurt de eigenaar van de auto zijn auto aan iemand anders, op de momenten dat hij de auto zelf niet nodig heeft. De eigenaar kan op deze manier een deel van de autokosten terugverdienen en de huurder kan op een voordelige manier over een auto beschikken zonder er zelf een te hoeven kopen. Maar de voordelen van autodelen reiken nog een stukje verder. Zo zorgt het gebruik van een deelauto ervoor dat er minder auto’s op de weg rijden en dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn.
De deelauto wordt steeds populairder
De populariteit van car sharing in Nederland neemt de laatste jaren verder toe, met name in de grote steden. Eigenlijk is het niets nieuws, want in 1968 was er in Amsterdam al de Witkar, een volledig elektrische deelauto die je op 5 plaatsen in de stad voor ongeveer 40 eurocent per kilometer kon huren. Het doel van deze Witkar was om de luchtvervuiling en de parkeerproblemen in de stad terug te dringen, problemen die nog steeds actueel zijn.
De afgelopen 10 jaar is het aantal deelauto’s in Nederland flink gestegen, waarbij de grootste stijging te zien is in steden als Utrecht en Amsterdam. Op zich is dat best logisch, want in de steden is de parkeerruimte op straat beperkt en zijn parkeervergunningen duur, wat autobezit tot een extra kostbare zaak maakt. In 2018 waren er in Nederland zo’n 41.000 deelauto’s beschikbaar die werden gebruikt door 400.000 mensen. Van deze deelauto’s staan er zo’n 7.000 in Amsterdam en Utrecht heeft met 950 deelauto’s per 100.000 inwoners het hoogste aantal deelauto’s per inwoner.
De verschillende vormen van car sharing
Car sharing kan op veel manieren plaatsvinden omdat het echt maatwerk is. In Nederland zijn er de volgende vormen van autodelen:
oneway car sharing - de deelauto wordt gebruikt voor enkele reizen,
roundtrip car sharing – de klassieke vorm van autodelen, waarbij de autohuur weer eindigt op de plaats van vertrek,
business car sharing – deze vorm van zakelijk autodelen is speciaal bedoeld voor bedrijven en hun personeel,
car sharing platforms - dit is een vorm van peer-2-peer car sharing waarbij particulieren hun auto voor verhuur aanbieden in een online community,
lokale communities – dit is particulier autodelen waarbij buren of vrienden hun auto met elkaar delen en alle kosten ook gedeeld worden.
Je kunt kiezen voor autodelen via een speciaal platform, waarbij het autodeelbedrijf de onderhoudskosten, zoals de kosten voor nieuwe autobanden, doorberekent in de huurprijs. Houd je het liever wat dichter bij huis, dan kun je via een lokaal platform de auto van je buurman lenen waarbij je samen de kosten deelt.
Moderne techniek maakt autodelen gemakkelijk
Bij het delen van auto’s, met name de particuliere vormen van autodelen, moeten aanbieders en huurders bij elkaar gebracht worden. Dit gebeurt via online platforms zoals Snappcar, het bekende Greenwheels of Car2Go. Hier kunnen huurders en verhuurders zich aanmelden en worden vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Bij een aantal platforms zijn parkeren, tanken en zelfs een verzekering inbegrepen. Het onderhoud, zoals een grote beurt en het wisselen van zomerbanden en winterbanden, is voor rekening van de eigenaar.
Om over de auto te kunnen beschikken, wordt er meestal door autodeelbedrijven gebruik gemaakt van een speciale app op je smartphone. Hiermee kun je de deelauto reserveren, betalen en ontgrendelen. In de auto zit dan een speciaal apparaat waarop je een persoonlijke pincode moet invoeren. Daarna krijg je de sleutel waarmee je de auto kunt starten. Maar soms werkt het ook eenvoudiger, met name als je een particuliere deelauto huurt. Na de online reservering moet je dan de sleutels bij de eigenaar ophalen en ze na afloop weer inleveren. Wellicht hoeft dat in de toekomst ook niet meer, als autonome auto’s ingezet gaan worden als deelauto en je gewoon voor de deur kunt instappen.
Autodelen is soms voordeliger dan autobezit
Het huren van een auto kan voordeliger zijn dan het bezitten van een auto. Uit onderzoek blijkt dat met name mensen die minder dan 12.000 km per jaar rijden, voordeliger uit zijn met een leenauto. In de praktijk betekent dit dat bijvoorbeeld studenten met een rijbewijs relatief vaak gebruik maken van een deelauto, maar de deelauto is ook populair onder 50-plussers en dan met name tijdens de vakanties.
Is car sharing een alternatief voor autobezit?
Car sharing is een flexibele vorm van mobiliteit die populairder wordt. De voordelen liegen er niet om. Zo rijden autodelers jaarlijks 15 tot 20 procent minder kilometers, kan 1 deelauto tussen de 9 en 13 auto’s vervangen, wordt de CO2-uitstoot lager en zijn er per deelauto gemiddeld 3 tot 5 parkeerplaatsen minder nodig per straat. Vooralsnog is de deelauto het populairst in de grote steden, waar het autobezit relatief laag is. Toch zal de deelauto het autobezit niet helemaal gaan vervangen, omdat autodelen met name interessant is voor mensen die zich (nog) geen auto kunnen veroorloven, of mensen die maar heel beperkt gebruik maken van een auto.