De auto industrie verandert vandaag de dag heel snel. Technologie speelt een hele belangrijke rol bij deze veranderingen, die de auto industrie behoorlijk op zijn kop zetten. Het jaar 2020 brengt ook weer veranderingen en nieuwe trends worden zichtbaar. Dankzij Big Data, Cloud Computing en kunstmatige intelligentie ziet de auto industrie er niet meer zo uit als vroeger. Wat zijn de belangrijkste trends voor 2020?
Trend 1: Elektrisch rijden breekt definitief door
Elektrisch rijden wordt in Nederland steeds populairder en er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht. De laatste jaren neemt het aantal stekkerauto’s toe. Kijken we echter naar het totale wagenpark van 8,8 miljoen auto’s dan is slechts 1,6% daarvan een elektrische auto. Het overgrote deel van deze auto's, bijna 77 procent, wordt zakelijk gereden. Niet zo gek als je bedenkt dat bedrijfsauto’s kunnen profiteren van gunstige lease-bijtellingsvoorwaarden en andere fiscale voordelen.
De gemiddelde prijs van een nieuwe elektrische auto ligt tussen 30.000 en 50.000 euro, dat is 2 á 3 % duurder dan een brandstofauto. Voor niet-zakelijke rijders blijft dit blijkbaar toch nog wat te duur. In de toekomst zou dit best wel eens kunnen veranderen, want autofabrikanten zoals Volkswagen, Opel en Peugeot komen in 2020 al met betaalbare elektrische modellen. Als deze auto’s goedkoper worden en het bereik neemt toe, dan kan het wel eens hard gaan met de EV. De BOVAG verwacht voorlopig dat er in 2020 nog eens 40.000 extra stekkerauto’s bij komen.
Trend 2: Auto’s worden steeds slimmer
Fabrikanten gebruiken steeds meer technieken om nieuwe auto’s slimmer te maken. Hiermee hopen ze de veiligheid van de bestuurder en van andere verkeersdeelnemers te kunnen verhogen. Deze trend is al in gang gezet en zal zich de komende jaren blijven ontwikkelen.
De rij-assistentiesystemen zijn een heel goed voorbeeld van deze ontwikkeling. We waren al gewend aan cruise control en de piepjes van de parkeersensoren. Nu komen daar andere systemen bij, zoals verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie, dodehoekbewaking en nog een heleboel andere vernieuwende technologieën. Als bestuurder moet je het natuurlijk wel allemaal nog kunnen overzien. Veel van deze rijhulpsystemen brengen ons stap voor stap naar de toekomst, waarin zelfrijdende auto’s de normaalste zaak van de wereld zullen zijn.
Trend 3: Autonoom rijden
PWC becijferde dat binnen nu en 10 jaar het percentage gedeelde en autonome auto’s op de weg flink zal gaan stijgen. Dit komt vooral door een toename van het gebruik van de deelauto (car sharing), die vooral in de grote steden populair wordt. In het rapport van PWC wordt geschat dat in 2030 meer dan 1 op de 3 gereden kilometers afgelegd zal worden in een deelauto. Over 10 jaar kan het zomaar zijn dat 40% van al het verkeer autonoom rijdt.
Autonoom rijden is veel dichterbij dan je denkt. De nieuwste Tesla’s hebben de techniek al aan boord in de vorm van een vernieuwde Autopilot. Vanaf 2018 moeten alle nieuwe automodellen op niveau 2 geautomatiseerd zijn om een 4- of 5-sterren veiligheidsrating te krijgen. Dat houdt in dat de auto dan nieuwe hulpsystemen aan boord heeft, zoals Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), Automatic Emergency Breaking en Lane Assistance. Het zal voor veel automobilisten nog wennen worden om de controle deels uit handen te geven.
Trend 4: We kiezen vaker voor Private Lease
In Nederland zijn we dol op tweedehands auto’s. Particuliere autobezitters blijven steeds langer in hun oudere auto rijden. Het aandeel auto’s van 15 jaar of ouder steeg van 12 naar 23 procent. Daarnaast wordt private lease steeds aantrekkelijker. In 2018 was het aantal auto’s in de private lease met 45% gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.
Door private lease wordt een nieuwe auto voor veel mensen aantrekkelijk. Private lease wordt populairder doordat lage rentes en toenemende concurrentie voor scherpe tarieven zorgen. Inmiddels is 1 op de 5 leaserijders een particulier. Op dit moment rijden er zo’n 150.000 particuliere leaseauto’s in Nederland. Het Economisch Bureau van de ING verwacht dat het aantal private lease auto’s tegen het einde van 2020 zal zijn gestegen naar 220.000.
Trend 5: Lichtere, kleinere en zuinigere auto’s
Deze trend heeft te maken met de afmetingen van auto’s. De 5 best verkochte auto’s van 2019 waren kleine, compacte auto’s zoals de Volkswagen Polo, Ford Focus en de Opel Karl. De bestverkochte auto was overigens een Tesla, maar deze vormt hierop een uitzondering. De meest geliefde auto’s zijn (na de Tesla) de compacte auto’s. Ook op de tweedehands automarkt zijn occasions in de supermini- en compacte klasse het populairst. We zien de laatste jaren ook steeds meer SUV’s op de weg, maar het grootste gedeelte van de autokopers geeft toch de voorkeur aan een kleiner en zuiniger automodel.
Trend 6: Showrooms gaan verdwijnen
Auto’s worden tegenwoordig heel anders verkocht dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden. Steeds vaker communiceren potentiële autokopers via de chat of de e-mail en de meeste mensen bekijken de auto van hun dromen eerst uitgebreid online voordat ze naar de showroom gaan. Dat geldt overigens niet alleen voor auto’s, maar ook voor zaken als autobanden en auto onderdelen.
De komst van de elektrische auto een de groeiende populariteit van private lease zorgen dat er steeds minder autodealers met showrooms nodig zijn. Zo vragen elektrische auto’s veel minder onderhoud. Dit bestaat vooral uit banden wisselen, schadeherstel en doormeten van de motor. Periodiek onderhoud is juist een belangrijke inkomstenbron voor dealers, en dat wordt in de toekomst minder.
Private leasers kijken vooral naar het maandbedrag als ze een nieuwe auto gaan uitzoeken en niet zozeer naar de aankoopkosten. De dealer zoekt dan een auto die past bij zowel het maandbedrag als het wensenlijstje, waardoor de dealer meer een adviseur wordt dan een verkoper. Door al deze ontwikkelingen is het nog maar de vraag hoeveel showrooms er over 10 jaar nog bestaan.
Meer compacte EV’s, meer autonomie en minder showrooms
De verwachte trends voor de auto industrie in 2020 zijn divers, maar de belangrijkste zijn waarschijnlijk de toename van het aantal elektrische auto’s en de stijgende populariteit van private lease. Op de langere termijn zullen autonome auto’s meer het straatbeeld gaan bepalen, terwijl de showroom er juist uit verdwijnt.