Tegenwoordig zijn de meeste nieuwe auto's uitgerust met all-season banden die zijn ontworpen om “goed” te functioneren onder de meeste omstandigheden- “goed” maar nooit uitstekend. Met de naderende winter en het wintersportseizoen zal er de nodige aandacht aan de speciale autobanden voor dit jaargetijde besteedt worden: de winterband.
Winterbanden zijn speciaal ontworpen voor lage omgevingstemperaturen met wegen die bedekt zijn met sneeuw en ijs. Winterbanden combineren een flexibele rubberlegering met kleine loopvlakblokken en honderden kleine insnijdingen (ofwel lamellen) in het loopvlak zelf. Deze blokken en sneden zijn ontworpen om de band constant te laten buigen en “inbijten” op het wegdek, waardoor de grip op onvoorspelbare oppervlakken zoals sneeuw of ijs wordt gemaximaliseerd (om dezelfde reden functioneren winterbanden ook goed op onverharde wegen). Daardoor bieden winterbanden maar liefst 21% meer grip dan all-season banden in vergelijkbare omstandigheden. Om deze reden zijn winterbanden in de meeste wintersportlanden verplicht wanneer er sprake is van “winterse condities” (“M+S”= modder en sneeuw), en de Duitse automobielclub ADAC (een soort ANWB), raadt aan dat banden ook het Alpine- pictogram van “drie bergtoppen met een sneeuwvlokje” moeten hebben; en dat zijn de winterbanden van de zwaarste klasse.
Behoorlijk wat informatie en vereisten, en juist daarom test de ANWB ieder jaar de winterbanden om de keuze te vergemakkelijken.
Hoe wordt er getest?
Tijdens de ANWB Winterbandentest zijn de banden uitvoerig getest op de volgende aspecten:
Prestaties op droog en nat wegdek
Prestaties op sneeuw en ijs
Geluid binnen de auto
Rolgeluid buiten de auto
Slijtage en slijtvastheid
Brandstofverbruik
Hierbij zijn twee populaire maten getest: de 175/65 R 14 T die veel gebruikt wordt bij kleine middenklassers zoals de Citroën C3, Fiat 500, Ford Fiesta, Kia Picanto en VW Up. Even een opfrissertje: 175 = de breedte van de band in millimeters, 65 = de verhouding tussen de breedte en de hoogte van de band, R14 = de diameter van de velg in inches. Dan kunnen er nog nummers volgen die het draagvermogen en maximumsnelheid aangeven. Er rijden nog veel auto’s met deze bandenmaat rond, maar de fabrikanten hebben hun aandacht al verlegd naar de meer verkochte bandenmaat 205/55 R 16 H en die is dus verder ontwikkeld.
Bandenfabrikanten gebruiken deze maat als standaard waar nieuwe producten of ontwikkelingen als eerste geïntroduceerd worden. Deze bandenmaat vind je vooral onder de Audi A3 & A4, Ford Focus & Mondeo, Mercedes A-klasse en VW Golf.
De resultaten
De eindconclusie wordt als volgt samengevat: 5 sterren (zeer goed), 4 sterren (goed), 3 sterren (voldoende), 2 sterren (matig) en 1 ster (slecht).
Doordat bandenfabrikanten weinig aandacht besteden aan de bandenmaat 175/65 R 14 T blijven de prestaties van deze autobanden wat achter: 2 banden zijn goed, 8 zijn voldoende en 2 zijn onvoldoende of zelfs slecht voor deze kleine middenklassers.
De Dunlop Winter Response 2 en de Continental WinterContact TS860 hebben op alle testonderdelen een goed niveau, met uitstekende prestaties op droog en nat wegdek én op sneeuw en ijs.
De Firestone Winterhawk 3 (minder goed op nat wegdek), de Goodyear UltraGrip 9 (minder goed bij droog en sneeuw), de Esa+Tecar Super Grip, Nokian WR D4 (minder goed bij droog en sneeuw), de Vredestein Snowtrac (minder goed bij nat), de Pirelli Cinturato Winter (minder goed bij droog), Sava Eskimo S3 (minder goed bij droog en nat) en de Debica Frigo 2 (minder goed bij droog en nat) krijgen met 3 sterren ook een voldoende.
Hekkensluiters zijn de Semperit Master-Grip 2 (onvoldoende bij droog: 2 sterren- maar uitstekend bij sneeuw) en de Nankang Snow (slecht bij nat en sneeuw: 1 ster) en deze autobanden worden door de ANWB niet aangeraden.
Dunlop Winter Response 2
Continental WinterContact TS860
Bandenmaat 205/55 R 16 H is met 16 banden beter vertegenwoordigd, beter ontwikkeld en dus ook duurder: drie banden zijn goed, elf zijn voldoende en twee zijn onvoldoende of slecht.
Met uitstekende prestaties op droog en nat wegdek en op sneeuw en ijsvinden we wederom Continental met de WinterContact, Dunlop met Winter Sport 5 en met als topper de Goodyear UltraGrip 9.
Ook aanbevolen met 3 sterren zijn de Kleber Krisalp HP 3 (minder goed bij nat), de Michelin Alpin 5 (minder goed bij sneeuw), de Bridgestone Blizzak LM 001 Evo (minder goed bij sneeuw), de Vredestein Snowtrac 5 (minder goed bij nat), de Pirelli Cinturato Winter (minder goed bij nat en sneeuw), de Nokian WR D4 (minder goed bij nat), de Nexen Winguard SnowG WH2 (minder goed bij droog), de Fulda Kristall Control HP 2 (minder goed bij nat en sneeuw), de Yokohama BluEarth Winter (minder goed bij droog en sneeuw), de Giti Winter W1 (minder goed bij droog en nat) en de Kumho WinterCraft WP51 (minder goed bij droog en nat).
De Semperit Speed-Grip 3 (twee sterren) en de Laufenn I FIT LW31 (één ster) zijn minder betrouwbaar.
En nu?
Het veiligste is om op winterbanden over te gaan als de temperatuur onder de 7°C komt want dan wordt het rubber van zomerbanden harder. Wissel alle vier de banden, alleen de autobanden op de aandrijfas wisselen kan de auto erg onstabiel en onvoorspelbaar maken, en verhoog de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar in vergelijking met zomerbanden. Controleer je oude winterbanden voordat je ze oplegt: winterbanden met een profieldiepte van minder dan 4 mm kunnen alleen nog als zomerband gebruikt worden (tot 1,6 mm). Indien ze aan vervanging toe zijn, let dan op: vanaf januari 2018 mogen alleen de Alpine winterbanden (drie toppen met een sneeuwvlokje) als winterbanden verkocht worden, maar je mag je huidige winterbanden nog tot 30 september 2024 oprijden. Echter, bedenk wel dat je minder goed voorbereid bent: andere auto’s zullen een betere remweg en reactiesnelheid hebben.
Dus kies voor één van de drie- of vier-sterren winterbanden die hierboven beschreven worden (het prijsverschil met de drie-sterren banden is bij de bandenmaat 175/65 R14 zelfs verwaarloosbaar). Bij de bandenmaat 205/55 R 16 zijn er enkele drie-sterren banden die qua prijs echt goedkoop zijn en daarmee het overwegen waard. En uiteraard: als je niet op wintersport gaat dan zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan die op sneeuw.
Het is een goed idee om winterbanden eind oktober of aan het begin van november uit te zoeken als er nog genoeg keuze is voor de beste prijs, en met deze lijst kun je online op koopjesjacht gaan. Succes!