De huidige prijzen van auto’s, stijgende onderhouds- en benzinekosten, vieze diesels…we zitten allemaal wel eens te piekeren over een goed alternatief. Taxi's en bussen kunnen een uitkomst zijn, maar altijd een taxi nemen tikt aardig aan, en bussen, tsja…wie wil er drie kwartier op de bus staan te wachten? Een scooter is een perfecte oplossing: geen speciaal rijbewijs, vergunning, registratie of kostbare verzekering. Goedkoop in aanschaf, gebruik én onderhoud! En leuk om te rijden! Dit komt omdat een belangrijk verschil met een motorfiets is dat de motor van een scooter deel uitmaakt van de achterwielophanging, en daarom rijden ze lekker stabiel. En tegenwoordig heeft 99% van de scooters een "twist and go" -automatische (CVT) transmissie, wat betekent dat je geen koppeling hoeft in te knijpen en dat je niet hoeft te schakelen.
In Nederland zijn scooters in 3 klassen onderverdeeld:
De snorscooter mag je vanaf 16 jaar besturen, rijbewijs AM (ook AL, AZ, A1, A2 of B). Met een topsnelheid van 25 km/h is een helm niet verplicht, dus je kapsel blijft in orde. Behalve als je valt, dan moet je kapsel je hoofd beschermen.
De bromscooter mag je ook vanaf 16 jaar besturen met hetzelfde rijbewijs, maar de maximum snelheid ligt hoger (45 km/h) en daarom is een helm verplicht.
De motorscooter is een motor, maar met de uiterlijk kenmerken van een scooter.
En de nieuwste hype is de elektrische scooter, ’s-nachts opladen en je kunt weer een kleine 100 kilometer toeren. Geen herrie, en geen stank van die rokende tweetakt- ideaal om je stad leefbaar te houden!
Onderhoud
Scooteronderhoud is erg belangrijk. Het is zelfs belangrijker dan bij een auto, omdat de motor harder moet werken en een mankement gemakkelijker tot verlies van controle kan leiden. Misschien wel het belangrijkste en gemakkelijkste onderhoudspunt is het maandelijks controleren van het oliepeil en de bandenspanning. In tegenstelling tot een auto heeft een scooter slechts twee wielen en problemen met de banden kunnen gemakkelijker leiden tot verlies van controle en mogelijk letsel. Het is dus verstandig om ervoor te zorgen dat je met de juiste bandenspanning toert, die zal tussen de 2 en 2,5 bar zijn (staat in het onderhoudsboekje) en kan verschillen tussen de voor- en achterband. Bij het benzinestation kun je ze eenvoudig oppompen.
Verder mogen je banden niet beschadigd zijn, en alhoewel er geen minimale profieldiepte wettelijk is voorgeschreven (bij een motor uiteraard wel), staat wel bepaald dat over de hele omtrek en breedte van het loopvlak een profiel aanwezig dient te zijn. Dus houdt minstens 1 mm profiel aan als een veilige marge. Met een kale band kun je eenvoudig tot val komen op een nat wegdek, en aangezien Nederland toch vaak verkwikkend weer heeft: controleren, zeker vóór de herfst. Mocht de band niet genoeg profiel hebben koop dan nieuwe scooterbanden. Verder dient het ventieldopje aanwezig te zijn. Deze zorgt ervoor dat er geen vuil in je ventiel kan komen.
Verzekering
Zelfs als jouw scooter uitstekend onderhouden is, met goede banden eronder, dan bestaat nog steeds de kans op een ongeluk, en het is verplicht om je hiervoor te verzekeren. De minimale verzekering die je nodig hebt is een WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)- scooterverzekering. Deze scooterverzekering vergoedt alleen schade die je aan andere mensen of goederen toebrengt, waarvoor je dus aansprakelijk bent. De premie die je per maand betaalt is onder normale omstandigheden het maximale bedrag dat je zult betalen, en die alle schade bij de ander dekt, je zult normaal niet verder aansprakelijk gesteld worden. Maar hiermee wordt je eigen schade niet vergoed, en als de scooter noodzakelijk is voor bijvoorbeeld je werk, en je bent niet goed in sparen om een tegenvaller op te vangen, dan kun je voor een zogenaamde beperkte casco kiezen. Deze verzekering heeft een iets hogere maandpremie waar dan een uitgebreidere dekking tegenover staat. Meestal worden brand en diefstal dan vergoed.
De meeste complete, en duurste, scooterverzekering is de allrisk verzekering. Die betaalt simpelweg alle schade aan je scooter, zelfs schade die je (per ongeluk) zelf veroorzaakt. Voor je gemoedsrust kun je zo’n verzekering bij je nieuwe scooter nemen, soms kun je een mooie premie onderhandelen bij aankoop, want de verzekeraar weet ook wel dat jij zuinig zult zijn op je nieuwe scooter. Maar als de scooter al wat kilometers op de teller heeft staan dan gaat de premie pijlsnel omhoog, want diezelfde verzekeraar weet ook uit ervaring dat de claims net zo snel omhoog gaan. Sommige verzekeraars geven je na een ongeval zelfs een nieuwe helm, want vele bestuurders bezuinigen juist dan op de vervanging van de beschadigde helm!
Scooters worden steeds populairder (zeker met de nieuwe groene E-scooters) omdat ze goedkoop zijn en ze je in de stad snel van A naar B brengen, zonder verkeersopstoppingen of problemen om te parkeren op je bestemming. De motivatie van weleer –snelheid, vrijheid, levensstijl- is hiervoor niet relevant. Wat wel relevant blijft is een degelijk onderhoud. Een scooter trekt snel op, en door het lage zwaartepunt kun je bochten lekker strak nemen, maar dan moeten je banden wel in topconditie zijn!