Scooters, dat zijn toch een soort kleine motoren? Nee! Scooters zijn een aparte voertuigklasse en hebben hun eigen speciaal ontworpen scooterbanden.
Om nieuwe scooterbanden voor je geliefde scooter te selecteren moet je beginnen met alle juiste informatie te verzamelen. Scooterwielen variëren van 25 tot 40 centimeter in hoogte, en ze worden uitgerust met scooterbanden in verschillende breedtes, hoogtes en constructietypes. Kleinere scooterwielen geven een betere manoeuvreerbaarheid, maar maken de scooter kwetsbaar voor een slecht wegdek. Grotere wielen geven meer stabiliteit, zeker bij hogere snelheden.
Wanneer vervang je scooterbanden?
Vervolgens moet je controleren of de banden daadwerkelijk aan vervanging toe zijn. Veel scooterbanden hebben een indicator hiervoor op de band zitten, maar als het profiel minder dan 1 mm is (over de hele breedte) dan wordt het vervangen van de scooterbanden écht noodzakelijk. De scooterband en de veiligheid kunnen ook lijden onder een verkeerde bandenspanning. De gewenste bandenspanning verschilt per scootermerk en belasting, deze details staan in de handleiding. De bandenspanning zal tussen de 2 en 2,5 bar (29-36 psi) liggen en vaak verschilt de bandenspanning tussen de voor –en achterband. Het rubber droogt uit bij oudere banden en daardoor kunnen ze ook onveilig worden.
Wat voor scooterband heb ik nodig?
Met dit in gedachte is de eerste stap om uit te zoeken welke banden op je scooter gemonteerd zijn. Gelukkig is informatie over je scooterbanden aan de zijwand afgedrukt. Raak niet in paniek bij het zien dan deze hiëroglyfen van getallen en codes! We nemen een voorbeeld, de populaire Pirelli SL 26 scooterband. Op de zijwand zal deze naam en model afgedrukt staan, “Tubeless Radial” betekent radiaalband zonder binnenband, “150/55 ZR 15 75W” staat voor 150 mm breed, hoogte/breedte verhouding van 0,55, ZR radiaalstructuur, hieldiameter van 15 inch en een laadindex van 75W. Verder kan er een pijl staan die de rijrichting aanduidt en een DOT code, bijvoorbeeld “DOT CPB8B B54M 1817”, waarbij het belangrijkste de laatste 4 nummers zijn, “1817” betekent week 18 van jaar 2017. Als die code eindigt op 12 of lager wordt het wellicht tijd om afscheid te nemen van uw scooterband, want ze hebben ook een houdbaarheidsdatum, die bij weinig gebruik sterk afhangt van hoe de scooter gestald wordt.
Als de bandmaten allemaal vastgesteld zijn, kun je het beste eerst controleren of je favoriete fabrikant deze maat verkoopt- bandproducenten maken zelden een band in elke maat voor scooters, dus de opties zijn beperkt. Je moet ook controleren of je scooter een andere band nodig heeft voor de voor- en achterwielen. Sommige scooters hebben twee verschillende banden nodig, en het plaatsen van een voorband op een achterwiel kan ervoor zorgen dat je scooter onstabiel en onveilig wordt. De meeste scooterbanden zijn echter voor zowel het voor- als achterwiel gemaakt, en zijn uitwisselbaar.
Wat voor soorten scooterbanden zijn er?
Verder moet er een belangrijk onderscheid gemaakt worden tussen de twee verschillende soorten scooterbanden: diagonale bias-ply scooterbanden en radiaal scooterbanden.
Bias-ply scooterbanden zijn gebaseerd op een ouder ontwerp. Deze scooterband wordt geconstrueerd door lagen weefsels kruislings over elkaar te leggen. De meervoudige lagen buigen mee en dempen de schokken, waardoor de bias-ply scooterbanden comfortabel zijn om te rijden en zware lasten goed kunnen hebben. De negatieve eigenschappen zijn de verhoogde rolweerstand (wat ook meer warmte opwekt) en minder controle bij hoge snelheden.
De radiaal scooterband is een moderne band, geconstrueerd met koorden, met staal verstevigd, die haaks over het loopvlak lopen. Radiaal scooterbanden hebben de neiging om stijver te zijn, wat betere prestaties met hoge snelheid en een langer levensduur levert. Ze zijn ook duurder. Hoewel je veel meer over radiaalbanden hoort bij motorfietsen en auto’s, zijn de meerderheid van de meest populaire scooterbanden bias-plys diagonaalbanden.
Bias-ply banden zijn erg populair voor scooters omdat ze kleine onregelmatigheden in het wegdek goed opvangen en dus voor een comfortabele rit kunnen zorgen.
Welk merk scooterband kan ik het beste kiezen?
Het is moeilijk om te zeggen wie de beste banden maakt, maar Michelin heeft een uitstekende reputatie en beoogt op een jarenlange ervaring met scooterbanden. Dunlop, Avon, Pirelli en Bridgestone maken ook uitstekende scooterbanden. Kenda maakt scooterbanden in Taiwan, China en Vietnam voor de Amerikaanse scooter- en ATV-markt. Shinko is een Taiwanese bandenmaker die scooter- en motorbanden produceert. Cheng Shin maakt banden in China voor scooters, motoren, ATV's en golfwagens. Het prijsverschil tussen een premium scooterband zoals een Pirelli of Michelin en een prijsvechter zoals Cheng Shin is meestal minder dan € 20, zeker bij intens gebruik is dat verschil niet waard om over het asfalt te schuiven omdat de scooterband het begeeft.
Voor je veiligheid is een goede scooterband met een goede grip belangrijk: een beter wegligging geeft je de mogelijkheid om snel uit te wijken en een kortere remweg vermindert de kans op frontale botsingen.
Laatste tip: vaak worden de ventieldopjes vergeten, maar onder grote druk kan lucht door het ventiel ontsnappen dit kan schadelijk zijn omdat de ventieldopjes de laatste beveiliging van de scooterband zijn!