Rijveiligheid is uiterst belangrijk, dus neem de tijd om de juiste banden voor jouw behoeften te kiezen. De ADAC Zomerbandentest 2025 zal bestuurders zeker helpen om een weloverwogen keuze te maken voor het komende seizoen. In de huidige test hebben de specialisten van de Duitse organisatie 18 modellen in de populaire maat 225/40 R18 bekeken.
De ADAC Zomerbandentest helpt bestuurders om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen.
Wat is de ADAC-bandenranglijst?
De Duitse autoclub ADAC wordt gezien als een autoriteit in de auto-industrie. De tests van deze organisatie staan bekend om hun onpartijdigheid en strenge beoordelingscriteria. Naar de regelmatig gepubliceerde tests van zomer-, winter- en vierseizoenenbanden wordt steevast reikhalzend uitgekeken door zowel fabrikanten als consumenten. Specialisten testen de banden onder seizoensgebonden omstandigheden, waardoor relevante resultaten worden verkregen en alle voor- en nadelen van de geteste modellen duidelijk worden.
Hoe is het ADAC-zomerbandenklassement van dit jaar tot stand gekomen?
De zomerbandentests van dit jaar werden op dezelfde manier uitgevoerd als in 2024. Dit keer zijn er modellen getest in de maat 225/40 R18, die standaard wordt gemonteerd op auto's als de Skoda Octavia, Toyota Corolla, Audi Q3 en Opel Astra. De testauto was ook dit jaar weer een VW Golf. De onderzochte banden zijn afkomstig van verschillende fabrikanten uit het premium-, midden- en budgetsegment, zodat elke klant een variant kan vinden die aan zijn behoeften voldoet.
De geselecteerde banden zijn uitvoerig getest op zowel droog als nat wegdek, zodat bestuurders een volledig beeld krijgen van de capaciteiten van de banden. De verkregen resultaten zijn zorgvuldig geanalyseerd en geclassificeerd volgens specifieke beoordelingscriteria.
Het is belangrijk om te benadrukken dat de uitgevoerde tests volledig onafhankelijk zijn, wat betekent dat de bandenfabrikanten geen invloed hadden op de resultaten.
ADAC Zomerbandentest 2025 - beoordelingscriteria
De Automobielclub heeft dezelfde beoordelingscriteria gehanteerd als vorig jaar. Opnieuw werd de grootste nadruk gelegd op veiligheid, die maar liefst 70% van de totale beoordeling bepaalt. De overige 30% betreft milieukwesties. Het is voor de derde keer dat hiermee rekening is gehouden tijdens de uitgevoerde tests.
Belangrijkste beoordelingscategorieën:
Rijveiligheid (70% van de eindscore), bestaande uit:
- prestaties op droog wegdek (40% van het cijfer in deze categorie);
- prestaties op nat wegdek (60% van het cijfer in deze categorie).
milieuduurzaamheid (30% van de eindscore), waaronder:
- levensduur (40% van het cijfer in deze categorie);
- slijtage (20% van het cijfer in deze categorie);
- efficiëntie (20% van het cijfer in deze categorie);
- lawaainiveau (10% van het cijfer in deze categorie);
- duurzame ontwikkeling (10% van het cijfer in deze categorie).
Om de resultaten van de uitgevoerde tests zo goed mogelijk te interpreteren, is het nuttig om te kijken naar de factoren die de beoordeling hebben beïnvloed.
Gedrag op droog wegdek - tijdens de tests op droog wegdek is gekeken naar het gedrag van de banden bij manoeuvres zoals rijden in een rechte lijn, rijden in een bocht of grip bij het wisselen van rijstrook. De remweg met ABS vanaf 100 km/u is ook een belangrijke factor in de beoordeling. Ook is er gekeken naar rijcomfort, stuurrespons en algehele stabiliteit van het voertuig.
Gedrag op nat wegdek - de waardering voor dit criterium werd bepaald door de weerstand tegen aquaplaning, de lengte van de remweg met ABS (vanaf 80 km/u) en het algehele gedrag bij hoge snelheid op nat wegdek op een bochtige weg.
Afgelegde kilometers - Deze test werd uitgevoerd door in een konvooi identieke auto's te rijden over een afstand van 15.000 kilometer. Om de 2.500 kilometer voerden specialisten een lasermeting uit van de profieldiepte. De tests gingen door totdat de aangegeven afstand was afgelegd of totdat het profiel de minimaal toegestane diepte van 1,6 mm had bereikt.
Bandenslijtage - het resultaat van dit criterium werd beïnvloed door de slijtagesnelheid van de rubberlaag in de band.
Efficiëntie - voor deze eigenschap waren het gewicht van de band en het effect daarvan op de acceleratie de belangrijkste factoren evenals het reële brandstofverbruik bij rijden met een constante snelheid van 100 km/u.
Geproduceerd geluid - dit heeft betrekking op het geluidsniveau van de banden. Deze categorie bestaat uit twee metingen. De eerste is het geluid dat in de cabine van de auto te horen is bij snelheden tussen 130 en 30 km/u; de tweede is het buitenlawaai, gemeten bij ongeveer 80 km/u en terwijl de auto rolde met uitgeschakelde motor.
Duurzaamheid - dit is de categorie met de meeste verschillende factoren. Aspecten waarmee rekening wordt gehouden zijn onder andere het land van productie, wat zich vertaalt in de levertijd, naleving van de certificaten ISO 14001 (milieubeheer) ISO 14025 en 14040/44 (levenscyclus), de mogelijkheid om geteste banden te retourneren en de aanwezigheid van productieresten op de band. Ook wordt er gekeken naar een eventueel lidmaatschap van de fabrikant van het UN Global Compact, de mogelijkheid van contactloze identificatie (bijv. RFID) en de Ecovadis duurzaamheidscertificering.
Cijfertabel van de ADAC
Nota | Beoordeling |
---|
0,6 - 1,5 | Zeer goed |
1,6 - 2,5 | Goed |
2,6 - 3,5 | Bevredigend |
3,6 - 4,5 | Voldoende |
4,6 - 5,5 | Onvoldoende |
ADAC zomerbandentest van 2025 in maat 225/40 R18
De ADAC-testresultaten van dit jaar zien er erg interessant uit. Wederom kreeg geen van de geteste banden in het totaalklassement het predicaat 'zeer goed'; wel werden maar liefst 11 banden als goed beoordeeld. Dit is een heus record. Vier modellen werden als bevredigend aangemerkt, twee als voldoende en één als onvoldoende. Hieronder staan de resultaten.
Plaats | Model | Punten | Beoordeling |
---|
1. | Continental SportContact 7 | 1,8 | Goed |
2. | Bridgestone Potenza Sport | 1,9 | Goed |
3. | Michelin Pilot Sport 5 | 1,9 | Goed |
4. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | Goed |
5. | Vredestein Ultrac Pro | 2,2 | Goed |
6. | Yokohama Advan Sport V107 | 2,3 | Goed |
7. | Firestone Firehawk Sport | 2,4 | Goed |
8. | Falken Azenis FK520 | 2,4 | Goed |
9. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,4 | Goed |
10. | Nexen N'Fera Sport | 2,4 | Goed |
11. | Toyo Proxes Sport 2 | 2,4 | Goed |
12. | Ceat SportDrive | 2,9 | Bevredigend |
13. | Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | Bevredigend |
14. | Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,1 | Bevredigend |
15. | Giti GitiSport S2 | 3,2 | Bevredigend |
16. | Norauto Prevensys 4 | 3,9 | Voldoende |
17. | Syron Tires Premium Performance | 3,9 | Voldoende |
18. | DoubleCoin DC100 | 5,5 | Onvoldoende |
ADAC, auteur Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifent1,est/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18
Bekijk ook de resultaten van de ADAC-tests van 2024, waarbij de Duitse organisatie 16 modellen in de maat 215/55 R17 aan de tand heeft gevoeld.
De winnaar van de ADAC-bandentest 2025: Continental SportContact7
De eer van de eerste plaats in de test van dit jaar ging naar de Continental SportContact7 band, die de concurrentie onttroonde. De band scoorde 'zeer goed' in de categorie rijveiligheid en onderscheidde zich ook van de concurrentie op het gebied van milieuduurzaamheid.
Met zijn adaptieve profielpatroon en innovatieve rubbersamenstelling zet de BlackChili de norm op droog wegdek met uitstekende tractie en nauwkeurig rijgedrag, zelfs in de bochten. Veelzeggend is dat het model de beste resultaten behaalde in tests op nat wegdek, met sensationele grip en een extreem korte remweg. De SportContact 7 heeft een geweldige balans van rijeigenschappen op elk type zomers wegedek.
Deze Continental is daarnaast een geweldige keuze op het gebied van duurzaamheid. In deze categorie scoorde de band goed dankzij het lage slijtpercentage, het hoge aantal afgelegde kilometers en de bevredigende efficiëntie. Dit is niet alleen een uitstekende optie als het gaat om rijprestaties, maar dus ook als het gaat om milieuvriendelijkheid. Een echt topproduct!
Tweede plaats - Bridgestone Potenza Sport
De Bridgestone Potenza Sport en de Continental SportContact 7 zijn de enige modellen die dit jaar de beoordeling 'zeer goed' kregen in de categorie rijveiligheid. Deze band is de ideale keuze voor bestuurders die waarde hechten aan uitstekende rijprestaties en volledige controle over hun voertuig ongeacht de zomerse omstandigheden op de weg.
Het zorgvuldig ontworpen asymmetrische profiel biedt niet alleen uitstekende tractie op droge oppervlakken, maar voert water ook effectief af van onder de wielen. De weerstand tegen aquaplaning tijdens de tests was echt indrukwekkend. Hierdoor presteert de Potenza Sport sensationeel op elk wegdek. De sportieve profielvorm verbetert de rijervaring nog verder, waardoor de auto zijn volledige potentieel kan benutten. De band reageert perfect op stuurbewegingen en heeft een korte remweg voor maximale veiligheid.
Hoewel de Bridgestone Potenza Sport een mooie voldoende scoorde in de categorie milieuduurzaamheid, kwam hij net tekort voor de beoordeling 'goed'. Dit iets mindere resultaat kwam door het hoge brandstofverbruik en het aanzienlijke gewicht van de band. De verwachte lange levensduur en goede slijtvastheid zijn dan weer kenmerken die in het voordeel van de band spreken.
De Michelin Pilot Sport 5 maakt het podium compleet
De Michelin Pilot Sport 5 biedt de beste balans tussen rijveiligheid en milieuvriendelijkheid. In tests behaalde hij uitstekende resultaten op droog wegdek op basis van stabiliteit, voorspelbaarheid en een zeer goede respons op stuurbewegingen.
Dankzij het gebruik van innovatieve, gepatenteerde technologieën en het geavanceerde Dual Sport Thread Design-profiel heeft de Pilot Sport 5 zijn potentieel volledig laten zien tijdens tests op nat wegdek. De band had een korte remweg onder gesimuleerde regenachtige omstandigheden, leverde zeer goede grip en was eenvoudig onder controle te houden. Daarmee was het een van de best presterende banden zodra er water in het spel is.
De Michelin Pilot Sport 5 scoorde ook fantastische op het gebied van milieuduurzaamheid. Het hoge verwachte aantal afgelegde kilometers (op één na beste score in de test), lage gewicht van de band en goede slijtvastheid leverden de band de beoordeling 'zeer goed' op. Verrassend genoeg voor een sportband valt dit model op door zijn goede energiezuinigheid.
De ADAC-zomerbandentest 2025 onderverdeeld in categorieën
Het is belangrijk om te onthouden dat het voor een volledig beeld van de eigenschappen van een band verstandig is om alle eigenschappen te analyseren en een aankoopbeslissing niet enkel op één criterium te baseren. Neem nu de DoubleCoin DC-100, die in de tests de hoogste score in de duurzaamheidscategorie behaalde, maar toch de zwakste totaalscore kreeg. Dit betekent dat hij weliswaar een laag brandstofverbruik en een lagere milieu-impact heeft, maar ook aanzienlijke tekortkomingen vertoont op belangrijke punten zoals veiligheid en bestuurbaarheid op nat wegdek.
Het is daarom belangrijk om de ADAC-testresultaten zorgvuldig te lezen en te vergelijken met je eigen verwachtingen en gebruiksomstandigheden voor ogen voordat je een definitieve keuze maakt. Alleen een uitgebreide analyse kan teleurstellingen voorkomen en helpen om de band te kiezen die het beste aansluit op de individuele behoeften.
ADAC-zomerbandentest 2025 - resultaten per categorie
Model | Prestaties op droge wegen
| Prestaties op natte wegen
| Levensduur
| Slijtage
| Efficiëntie
| Lawaainiveau | Duurzaamheid
|
---|
Continental SportContact 7 | 1,2 | 1,7 | 2,4 | 2,0 | 2,2 | 3,2 | 2,8 |
Bridgestone Potenza Sport | 1,3 | 1,7
| 1,8 | 2,0 | 2,8 | 3,6 | 3,3 |
Michelin Pilot Sport 5 | 2,1 | 1,7 | 1,3 | 1,7 | 2,2 | 3,3 | 3,0 |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 | 1,9 | 1,7 | 1,8 | 2,3 | 2,1 | 2,8 | 3,4 |
Vredestein Ultrac Pro | 1,6 | 2,2 | 2,7 | 2,4 | 2,7 | 3,2 | 3,5 |
Yokohama Advan Sport V107 | 1,5 | 2,2 | 3,2 | 3,0 | 2,7 | 3,2 | 3,7 |
Firestone Firehawk Sport | 1,7 | 2,2 | 3,2 | 2,6 | 2,0 | 3,2 | 3,3 |
Falken Azenis FK520 | 2,2 | 2,5 | 2,2 | 1,9 | 2,4 | 2,8 | 3,9 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,3 | 2,1 | 2,6 | 2,9 | 2,1 | 3,2 | 3,3 |
Nexen N'Fera Sport | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | 2,7 | 3,3 |
Toyo Proxes Sport 2 | 2,3 | 2,1 | 3,0 | 2,7 | 2,5 | 3,1 | 4,0 |
Ceat SportDrive | 2,5 | 3,0 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,1 | 4,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,9 | 1,8 | 3,0 | 2,7 | 2,6 | 3,3 | 3,9 |
Nokian Tyres Powerproof 1 | 3,3 | 2,4
| 2,5 | 2,1 | 2,0 | 3,5 | 3,6 |
Giti GitiSport S2 | 2,9 | 3,1 | 3,3 | 3,1 | 2,3 | 2,9 | 3,8 |
Norauto Prevensys 4 | 3,9 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,9 | 2,8 |
Syron Tires Premium Performance | 3,9 | 3,1 | 2,6 | 2,4 | 2,0 | 3,3 | 4,2 |
DoubleCoin DC100 | 4,0 | 5,5 | 0,6 | 1,3 | 1,9 | 2,9 | 4,5 |
ADAC, auteur Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/225-40-r18/#auf-diese-autos-passt-225/40-r-18