Elk land heeft eigen regels opgesteld over het wel of niet verplicht gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden. Nederland heeft ervoor gekozen om het gebruik van winterbanden niet verplicht te stellen, maar raadt het gebruik van winterbanden wel aan op winters wegdek. De winterbanden hebben namelijk veel voordelen op het moment dat het glad wordt én zij zijn speciaal ontworpen voor de winterse omstandigheden. Daar horen niet alleen sneeuw en ijs bij, ook bij temperaturen onder het vriespunt is het verstandiger om op winterbanden te rijden. Hoe zit dit nou allemaal precies en waar moet je écht op letten wanneer je zelf de keuze moet maken?
Waarom zijn de winterbanden hier niet verplicht gesteld?
Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht gesteld door de wetgever omdat de omstandigheden in Nederland mild genoeg zijn om op zomerbanden door te rijden. Dit heeft te maken met twee factoren:
Deze twee factoren hebben ertoe geleid dat de winterbanden dus niet verplicht zijn in Nederland, maar wel aangeraden worden. In andere landen worden de regels aangescherpt rond het gebruik van winterbanden, maar Nederland heeft nog geen plannen om de wetgeving te wijzigen rond het gebruik van winterbanden.
Is het gebruik van winterbanden in de Nederlandse winter dan overbodig?
Dit leidt ertoe dat mensen het idee hebben dat winterbanden overbodig zijn in de Nederlandse winter, anders waren de banden immers wel verplicht gesteld. Helaas is het tegendeel waar. Het is bijzonder verstandig om te kiezen voor goede winterbanden onder de auto. Winterbanden hebben namelijk een aantal voordelen, maar ook op het gebied van de eigenschappen van de band zelf zijn grote pluspunten te vinden. Zoals het feit dat de rubbersamenstelling van winterbanden zo ontwikkeld is dat de winterbanden optimaal presteren bij lage temperaturen. Dat betekent niet alleen meer grip, het betekent ook een beter comfort in de auto tijdens het rijden en een langere levensduur van de banden.
Het kiezen voor een échte winterband
Ook op het gebied van het herkennen van een winterband gaat het in Nederland vaak mis. De zogeheten M+S banden bijvoorbeeld. Hoewel M+S inderdaad staat voor mud and snow heeft dit niets te maken met het gebruik in de winter. Deze indicatie heeft te maken met de blokken die gebruikt zijn op het profiel van de band. Elke autofabrikant mag M+S op de banden zetten zonder dat hier testen voor gedaan zijn. Het betekent dus absoluut niet dat het hier gaat om winterbanden.
Een indicator die wél aangeeft dat het om een band gaat die geschikt is voor winterse omstandigheden is het sneeuwvlokje. Het is echter wel een zwakke indicator. Dit symbool geeft namelijk alleen maar aan dat de minimale eisen in een remtest op sneeuw behaald zijn door de band. Het betekent dus niet dat het automatisch een goede winterband is.
Het kiezen van echte winterbanden begint met het selecteren van de banden met de juiste eigenschappen tijdens de winter. In de lange lijst met winterbanden vind je uitsluitend banden die geschikt bevonden zijn als winterband en die ook over de grens geschikt zijn om te gebruiken in winterse omstandigheden.
Wat zijn winterse omstandigheden op de weg eigenlijk?
Om te zien wat winterse omstandigheden zijn, moeten we naar het Duitse wetboek. Daar staat dat in het geval van ijzer, gladheid door sneeuw, ijs- en rijpvorming en sneeuwmodder per definitie sprake is van winterse omstandigheden. Goed om op te merken: dit heeft dus letterlijk niets te maken met het seizoen. Ook laat in de herfst of vroeg in de lente kunnen winterse omstandigheden voorkomen op de weg.
Om te kijken naar welk moment winterbanden het best geschikt zijn, is het niet verstandig om te wachten tot het daadwerkelijk glad wordt. Meestal wordt er geredeneerd aan de hand van een bepaalde temperatuur. Zomerbanden functioneren verre van optimaal wanneer het te koud wordt en winterbanden slijten veel harder wanneer zij gebruikt worden bij een te hoge buitentemperatuur. Een vaste temperatuur is niet aan te geven omdat dit per band verschilt. Michelin raadt 7 graden Celsius aan als dé temperatuur om te kiezen voor winterbanden, een graadmeter waar Continental het mee eens is.
Waarom kies je beter toch voor winterbanden?
Winterbanden zijn dus niet verplicht in Nederland, maar dat betekent niet dat de winterbanden niet verstandig zijn. Integendeel: de winterbanden zijn gemaakt voor gebruik bij lage temperaturen. De rubbersamenstelling zorgt ervoor dat de banden flexibel en elastisch blijven, waardoor de prestaties op het bandenlabel van de band beter uit de verf komen. Concreet betekent dit:
Kortere remweg bij lagere temperaturen;
Kortere remweg op sneeuw, ijs en ijzel;
Lager geluidsemissieniveau van de banden tijdens het rijden;
Een lager brandstofverbruik.
Deze voordelen hebben niet alleen te maken met de rubbersamenstelling. Het heeft ook te maken met het aangepaste loopvlak van de winterbanden. Deze zijn beter in staat om sneeuw af te voeren, zodat de band grip houdt op het wegdek. Over het geluidsemissieniveau is overigens meer te zeggen. Winterbanden maken namelijk vaak meer geluid (C-D-label) dan de betere zomerbanden (A-B-label). De gegevens op het bandenlabel gelden echter uitsluitend bij juist gebruik van de banden. Wordt een zomerband gebruikt bij een temperatuur onder de nul graden Celsius, dan verliest deze de eigenschappen die op het bandenlabel genoemd staan waardoor er juist véél meer geluid naar de cabine komt.
Het kiezen voor winterbanden is dus verstandig tijdens winterse omstandigheden. Dit heeft alles te maken met de veiligheid voor jezelf en medeweggebruikers (en voorkomt wellicht files door onnodige ongelukken!), zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder geluid in de auto tijdens het rijden. Daarbij wil je toch ook op jouw auto kunnen rekenen wanneer het ineens begint te vriezen?