Hyundai heeft het streven om een van de groenste autofabrikanten ter wereld te worden en zet daarom in op de waterstof auto, waarbij Nederland op de voorste rij komt te staan bij het aanbod. Ook Toyota zet in op waterstof, Volkswagen is druk bezig met primeurs op de markt en Audi heeft meegewerkt aan een nieuwe brandstofceltechnologie om rijden op waterstof nog aantrekkelijker te maken.
Duurzame mobiliteit is niet beperkt tot elektrisch rijden. Op het gebied van de waterstof auto zijn veel ontwikkelingen te zien. Maar hoe werkt het tanken op waterstof nou eigenlijk en waar kun je op dit moment waterstof tanken in Nederland?
5 tankstations voor de waterstof auto in Nederland
Een van de redenen waarom het succes van de waterstof auto op een laag pitje staat (er rijden ongeveer 200 modellen in Nederland rond), is de beperkte beschikbaarheid van tankstations. Eigenaren van een waterstof auto kunnen op dit moment terecht in Rhoon, Helmond, Arnhem, Delfzijl en Den Haag.
Het aanbod wordt overigens wel uitgebreid. In 2020 moeten tankstations openen in Emmen, Amsterdam, Groningen en Pesse. Daarmee wordt de verdeling van de waterstoftankstations ook aanzienlijk verbeterd. Er liggen ook plannen op tafel voor 12 extra locaties, maar het is nog niet bekend wanneer deze ook daadwerkelijk gerealiseerd zullen worden. Een kwestie van afwachten dus voor de mensen die op waterstof (willen) rijden.
Geen enorme aantallen dus, maar met een gemiddeld bereik van 500 kilometer voor de waterstof auto is er geen directe paniek. De Duitsers hebben het overigens aanzienlijk makkelijker, want daar moeten 100 waterstoftankstations operationeel zijn in 2020 en liggen veel meer plannen op tafel om hier nog meer van te maken.
Hoe werkt het tanken van waterstof?
Een waterstof auto rijdt niet op waterstof. Een waterstof auto is volledig elektrisch. De auto wordt aangedreven door elektriciteit, niet door waterstof. Eigenlijk is het dus gewoon een elektrische auto, maar het tanken werkt compleet anders. De elektrische auto wordt opgeladen met stroom, die opgeslagen wordt in het accupakket. De elektriciteit die geladen wordt, is de elektriciteit die de auto aandrijft.
Bij de waterstof auto werkt het net even iets anders. Er wordt waterstof geladen. Gewoon door het vulpistool op de opening van de auto te zetten en je kunt direct tanken, net als met benzine of diesel. De waterstof wordt getankt per kilo en wordt opgeslagen in een tank in de auto. Waar benzine en diesel verbrand worden om de auto aan te drijven, wordt waterstof gebruikt in een chemische reactie. Deze chemische reactie levert energie op, die omgezet wordt in elektriciteit in de motor, waarmee de auto aangedreven wordt.
De chemische reactie wordt geleid door de brandstofcel, een van de belangrijkste onderdelen van de waterstof auto. Deze mengt de waterstof op een gecontroleerde manier met de zuurstof die uit de buitenlucht gehaald wordt. De energie wordt gebruikt door de auto, het restproduct is uitsluitend water.
Hoe lang duurt het tanken van een waterstof auto?
Elektrisch laden kan uren duren wanneer er geen snellader is. Een waterstof auto tanken is vele malen sneller, net zo snel als het tanken van een benzineauto of dieselauto. Het is een kwestie van minuten voordat de auto volgetankt is. Gemiddeld is dit 5 tot 6,5 kilo waterstof, afhankelijk van de auto.
Hoe ver kun je vervolgens rijden met een volle tank?
Een waterstof auto kan ongeveer 100 kilometer rijden per kilo waterstof, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden waarin gereden wordt. Wanneer er weinig extra stroom gebruikt wordt (geen airco aan bijvoorbeeld of stoelverwarming), dan wordt het bereik geoptimaliseerd. Ook het kiezen van de juiste autobanden draagt bij aan het bereik per kilo waterstof. Een kilo waterstof kost ongeveer € 10. De gemiddelde waterstof auto kan 5,5 kilo waterstof opslaan in de tanks, waarmee het gemiddelde bereik tussen de 500 en 600 kilometer op een volle tank is.
Hoe zit het nou precies met waterstof auto’s in Nederland?
Wie de berichten van een jaar of drie geleden vergelijkt met de berichten over rijden op waterstof in 2020, die ziet een duidelijke verschuiving van de meningen over het rijden op waterstof. Er zijn veel nieuwe technologieën ontwikkeld, waaronder door Shell, waarmee waterstof goedkoper en beter geproduceerd moet kunnen worden. Op dit moment is het namelijk vooral grijze waterstof en die waterstof is niet goed voor het milieu, omdat er veel te veel energie nodig is voor het produceren van deze energie.
Meer waterstof auto’s, meer tankstations én de mogelijkheid om groene (of blauwe) waterstof te produceren op grote schaal kunnen de waterstof auto aanzienlijk interessanter maken wanneer het gaat om duurzame mobiliteit. Wanneer dit alles op korte termijn gerealiseerd kan worden, dan is dit zeker in het voordeel van de waterstof auto, want de productie van de waterstof auto is minder belastend voor het milieu dan de productie van een elektrische auto omdat de accu vele malen kleiner is. Deze is alleen maar een buffer in de waterstof auto in plaats van een opslaglocatie zoals het geval is in de elektrische auto.