Wat is een stabilisatorstang en hoe beïnvloedt deze de grip van het voertuig? In het onderstaande artikel leggen wij de werking uit van een van de belangrijkste onderdelen van de ophanging van een auto.
Een beschadigde stabilisatorstang is een defect dat onmiddellijke reparatie vereist.
De stabilisatorstang – wat is dat?
Een stabilisatorstang is niet iets waar een automobilist dagelijks aan denkt. Deze komt pas ter sprake wanneer we tijdens een keuring van de auto te horen krijgen dat de stang beschadigd is. Ervaren bestuurders kunnen dit probleem zelf ontdekken, dat zich tijdens het langzaam rijden over een onregelmatig wegdek uit in het tikken van de ophanging.
De meeste schade wordt veroorzaakt door de staat van de weg. Wanneer een wiel in een gat rijdt, vindt er een enorme klap plaats die het rubberen onderdeel kan doen scheuren waar de koppeling van de stabilisatorstang aan vast zit. Dit gebeurt vaker aan de rechterkant van de auto omdat de bermkant van de weg meestal in slechtere staat is.
Reparatie van deze schade is meestal duur noch ingewikkeld. Montage van een onderdeel van een gerenommeerd merk zou niet duurder moeten zijn dan een tientje. Zorg dat je het onderdeel op tijd vervangt, want een beschadigde stabilisator in de auto is van negatieve invloed op de rijveiligheid. Waarom? Dat leggen we uit in het verdere verloop van dit artikel.
De stabilisatorstang helpt de auto in het spoor te houden.
De stabilisatorstang – hoe werkt deze?
Op een auto die een bocht maakt werkt een middelpuntzoekende kracht, waardoor de massa van het voertuig op de buitenste wielen komt te liggen. Dit wordt versterkt door het feit dat om dezelfde reden de binnenste wielen grip en stabiliteit verliezen, zodat de auto helt in de richting van het buitenste voorwiel.
Hoe kan dit worden voorkomen?
Wanneer een tafel een kortere linker voorpoot zou hebben, zou deze wiebelen. Als we niets onder deze poot kunnen leggen, moeten we de tegenoverliggende poot (rechter voorpoot) inkorten. De tafel zal naar voren hellen maar wel stabiel worden.
Op deze manier werkt een stabilisatorstang, die beide ophangarmen met elkaar verbindt en de beweging van de ene op de andere arm overbrengt. Wanneer de linker ophangarm omhoog gaat, gaat ook de rechter omhoog.
Autostabilisator – bouw. Het uiteinde van de stabilisatorstang raakt dikwijls beschadigd.
Waartoe dient de stabilisatorkoppeling
Het gebruik van alleen een voorste stabilisatorstang is zinvol bij auto’s die worden bestuurd door onervaren automobilisten. Deze oplossing zorgt voor onderstuur van de auto en leidt er tegelijkertijd toe dat het voertuig zich neutraal gedraagt in de bochten dankzij vermeerderde grip van de achteras. Tijdens rijden met lagere snelheid helpt de stabilisator van de ophangarm ook de reactie op de bewegingen van de bestuurder te verbeteren.
De situatie ziet er anders uit bij het ontwerp van een snelle auto, die vaak en met grote snelheid door bochten zal rijden. Deze auto’s zijn naast een voorstabilisator ook van een achterstabilisator voorzien. Dit zorgt voor meer grip van de voorwielen in bochten die met hoge snelheden worden genomen, wanneer er teveel massa op de achterwielen komt te liggen.
Tijdens de werking van stabilisatoren is de stijfheid van de carrosserie van belang, die ervoor zorgt dat de massa heen en weer wordt overgedragen van voor naar achter. Daarom trachten ontwerpers om steeds stijvere constructies te vervaardigen.
Beweging van de stabilisatorstang.
De stabilisatorstang – invloed op de veiligheid.
Grip is een van de belangrijkste factoren voor veiligheid op de weg. Kies daarom altijd voor optimale banden. Een stabilisatorstang zorgt daarnaast dat de grip van alle wielen gelijkmatig en maximaal wordt gebruikt De belasting van de afzonderlijke wielen en de helling in de bochten wordt vergroot, zodat alle wielen grip leveren.
Een auto met beschadigde stabilisatorstang kan in de bochten stabiliteit verliezen en zich onvoorspelbaar gedragen (de ene keer komen de stabilisatoren in actie, de andere keer niet).
De werking van de stabilisatorstang zorgt ervoor dat de grip wordt gehandhaafd in de bochten.
Automobilisten die hun auto modificeren vergeten vaak de belangrijke rol van de stabilisator. Veel mensen die zich bezighouden met tuning, vergroten de stijfheid van de carrosserie met behulp van schokdempers en veren maar zijn zich er vaak niet van bewust dat de originele stabilisatorstang niet is ontworpen voor gebruik onder dergelijke omstandigheden. Daardoor zal de stang te slap zijn en worden de krachten die door de sportieve ophanging worden veroorzaakt niet optimaal overgebracht. Ten gevolge hiervan kunnen de rij-eigenschappen verslechteren. Een mogelijke oplossing is het gebruik van een hoogwaardige stang met een grotere diameter.