Parkeren? “Dat is een zó gedaan!” horen we je zeggen. Echt waar? Je voelt geen druk, of een tikje nerveus, als je achterwaarts moet parkeren in een drukke winkelstraat onder getoeter van ander verkeer en suggesties van je partner? De meeste automobilisten hebben toch echt wel moeite met parkeren. In een drukke straat, parkeergarage, bij concerten, voetbalwedstrijden, scholen of ’s-nachts.

De reden van stress tijdens het parkeren

Deels ontstaat de parkeer stress door de omvang van auto’s. Deze zijn de afgelopen decennia steeds langer en breder geworden, wat grotendeels te danken is aan de strengere veiligheidsregels, die meer ruimte vereisen voor adequate beschermingsmaatregelen zoals airbags. Maar de wegen zijn niet breder geworden en de parkeerplaatsen ook niet. Dus het is moeilijker dan ooit om in die krappe plaatsen te parkeren, en dit maakt je makkelijker zenuwachtig. Veel moderne auto's zijn gebouwd met verbeterde veiligheidsvoorzieningen voor het parkeren, zoals camera's en hightech sensoren. Deze worden gebruikt om automobilisten te waarschuwen wanneer ze een object naderen en verhindert dat ze tegen andere obstakels botsen tijdens het parkeren. Maar deze alarmen alleen zijn ook niet alles, en ze maken je ook zenuwachtig als je achteruit rijdt onder een voortdurend gejengel. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden voor technologische hulp bij het parkeren van je auto. Wat is er zoal op de markt?

Smart Summon de parkeerhulp van Tesla

De nieuwe "Smart Summon" -functie werd door Tesla eind vorig jaar geïntroduceerd met software-update versie 10 en toont (weer) aan dat Tesla geen probleem ziet in het uitvoeren van bètatests met klanten. Smart Summon is de nieuwe naam voor de autonome parkeerfunctie van Tesla, waarmee een Tesla -op commando via een app op je smartphone- een parkeerplaats zelfstandig verlaat en rond obstakels naar de eigenaar kan navigeren, die op maximaal 12 meter afstand staat met de auto in zicht.

Tesla waarschuwt eigenaren om voorzichtig te zijn met het gebruik van Smart Summon omdat het geen volledig autonome functie is. "Je bent nog steeds verantwoordelijk voor je auto en moet deze en zijn omgeving te allen tijde in de gaten houden en binnen je gezichtsveld houden omdat het mogelijk niet alle obstakels detecteert", aldus Tesla. "Wees vooral voorzichtig met snel bewegende mensen, fietsen en auto's." Uiteraard leidt dit tot talloze video’s van van "slimme" en "domme" auto's die met elkaar omgaan op manieren die zowel hilarisch als potentieel gevaarlijk zijn - vooral wanneer de slimme auto's niet zo slim zijn als door Musk beweerd.

Autofabrikanten proberen allemaal mooie sier te maken met steeds meer futuristisch ogende functies, zoals geavanceerde rijhulpsystemen die profiteren van de camera's en sensoren die tegenwoordig in vrijwel elke moderne auto zijn geïnstalleerd. Tesla loopt hiermee duidelijk voorop en de rest probeert te volgen.

Parkeer Assistentie bij de luxere modellen

Eenvoudiger werkt bijvoorbeeld de automatische parkeerfunctie van de 3-serie van BMW voor fileparkeren (ook wel achterwaarts parkeren of parallel parkeren genoemd). Allereerst detecteren sensoren of een parkeerplaats ruim genoeg is. De verstuurder stopt vervolgens de auto, laat stuur en pedalen los en drukt de knop "Auto PDC" (Automatische Park Distance Control) in. Allereerst geeft de auto opdracht om de pinker aan te zetten, en vervolgens een bericht om akkoord te gaan met het blijven nemen van de verantwoordelijkheid. De knop Auto PDC moet ingedrukt blijven tijdens het fileparkeren en als de sensoren een object detecteren wordt de auto automatisch gestopt. Alles helemaal veilig en functioneel. Wel wordt er een sprong voorwaarts gemaakt met de BMW i3 concept car die een parkeerplaats zoekt met behulp van spraakopdrachten via een smartwatch. Het maakt gebruik van kaarten en lasers om de auto te begeleiden, zelfs in een parkeergarage. Audi en Mercedes, vergelijkbare auto’s in omvang en daarmee ook lastig om te parkeren, hebben ook allebei parkeerassistentie als een optie.

Op afstand jouw auto zelf laten parkeren

Hyundai heeft onlangs eveneens een slimme parkeerassistentie geïntroduceerd op de topmodellen die ‘Remote Smart Parking Assist’ wordt genoemd. De auto kan zichzelf  parkeren zonder dat je achter het stuur hoeft te zitten, en is in die zin een combinatie van het beste van twee werelden. Je hoeft niet in je auto te zitten om de opdracht te zenden, maar de assistent gaat ook niet een lang stuk zelfstandig over een parking rijden, alleen voor- of achteruit is voldoende. Via een knop op de sleutelhanger rijdt de Remote Smart Parking Assist de auto zelfstandig de parkeerplaats in of uit, dat vooral handig is als je klem gezet bent. Om de kans op een botsing met een voetganger of een andere auto tijdens het proces te voorkomen, controleren de verschillende actieve sensoren de omgeving en zullen de auto stoppen als ze een object detecteren. Hyundai is deze optie van o.m. de luxe Sonata momenteel aan het uitbreiden naar de goedkopere modellen. Ook Toyota, die deze gadget als eerste op de markt bracht met de Lexus, brengt Intelligent Parking Assistance als één van de vele elektronische snufjes op de nieuwe Prius

Dus als je een nieuwe wagen wilt kopen, en je bent één van de vele automobilisten die zich zenuwachtig maakt bij het parkeren, neem dan in je zoektocht mee hoe de auto jou kan helpen bij dagelijkse stressvolle momenten. Techniek is er immers om ons leven gemakkelijker te maken!