Geschat wordt dat de auto-industrie verantwoordelijk is voor ongeveer 15 procent van de wereldwijde koolstofemissies, ofwel ongeveer acht miljard ton per jaar. In de afgelopen jaren heeft de auto-industrie echter grote vooruitgang geboekt bij het verkleinen van haar ecologische voetafdruk door middel van nieuwe technologie, waaronder een lager brandstofverbruik, alternatieve brandstoffen en elektrische voertuigen. Welke groene ontwikkelingen kunnen we dit jaar verwachten?
“95”: elektrisch, elektrisch & nog meer elektrisch
De Europese ‘95 gram’ -maatregel betekent dat de gemiddelde CO²-emissie van alle auto’s die een fabrikant dit jaar verkoopt niet hoger mag zijn dan 95 g/km, op straffe van een boete. We nemen als voorbeeld Suzuki, die in 2018 233.000 auto’s verkocht in Europa. Niet weinig, maar ook niet gigantisch veel. De populairste auto van Suzuki is de Jimny, dus laten we die gebruiken om de aankomende verwachte verschuiving in de markt aan te tonen. De Jimny, een klein en licht autootje, stoot maar liefst 178 gram CO² uit. 178 min 95 is 83, dus de populaire Jimny zit 83 g/km boven het maximaal toegelaten gemiddelde. 83 vermenigvuldigd met een 233.000 auto’s is 19,3 miljoen gram. Maal 95 euro boete per gram, en we komen tot de gigantische som van 1,84 miljard euro- dat is de boete voor Suzuki als ze dit jaar alleen maar Jimny’s zouden verkopen. Volgens insiders is het zelfs mogelijk dat het merk zich van de Europese markt terugtrekt, als de boetes te hoog dreigen op te lopen. Daarom zetten alle merken dit jaar vol in op elektrische auto’s.
De verwachtingen zijn hooggespannen voor Volkswagen, de grootste autoproducent ter wereld. Directeur Herbert Diess gaf eerder al aan dat de fabrikant in zijn eentje verantwoordelijk is voor 2 procent van de globale CO² uitstoot. Dat is zo’n 12 ton per seconde, en de elektrische ID.3 is de eerste van een serie elektrische voertuigen die de voetafdruk van de fabrikant op de planeet moet verminderen. Maar we zien de auto nog steeds niet bij de dealer, waarschijnlijk vanwege software-problemen. Andere elektrische auto’s voor dit jaar zijn de Audi E-Tron, Chevrolet Bolt, Hyundai Kona Electric, Porsche Taycan- alle fabrikanten hebben wel een nieuwtje voor dit jaar als het gaat om elektrisch. Maar mocht je van plan zijn om een elektrische auto te kopen, dan is het een goed idee om te wachten tot het einde van jaar. Fabrikanten die hun gemiddelde niet halen zullen duizenden euro’s korting geven op alle modellen die hun gemiddelde omlaag halen, zeker op de elektrische modellen die twee keer meegerekend mogen worden en het gemiddelde dus sneller omlaag halen.
Spider-car
Enkele high-tech bedrijven, zoals Goodyear en Spiber, zijn erin geslaagd spinnenzijde na te maken. Spinnenzijde heeft ongeveer dezelfde sterkte als koolstofvezel, maar is 40 maal taaier. Toepassingen voor de auto-industrie werden de afgelopen jaren uitgewerkt, zoals een polyurethaanschuim voor autostoelen- een dunner en lichter materiaal, met behoud van comfort. Samen met Toyota werd de schokabsorptie in autodeuren opnieuw uitgevonden. Auto's gebruiken meestal nog steeds staal als schokabsorberend materiaal, een zwaar materiaal dat niet duurzaam wordt geproduceerd. Spinnenzijde is lichter, duurzaam en heeft een verhoogde schokabsorptie. Goodyear gebruikt eveneens spinnenzijde in de zichzelf reparerende concept band "reCharge”. Met deze nieuwe materialen kunnen auto's lichter worden, wat minder CO² -uitstoot en een beter energieverbruik betekent.
IoT- en V2I-technologieën
Het Internet of Things (IoT) - een verbindingsnetwerk tussen systemen van internetcompatibele apparaten - biedt voertuigen nieuwe manieren om met elkaar en met hun omgeving te communiceren. Deze communicatie maakt een betere voertuigfunctionaliteit en een groenere toekomst mogelijk. Momenteel worden er twee soorten voertuigcommunicatie ingevoerd: voertuig-naar-voertuig (V2V) en voertuig-naar-infrastructuur (V2I). Met voertuig-naar-voertuig communicatie kunnen auto's of wagenparken met elkaar communiceren terwijl ze onderweg zijn, waarbij de nabijheid en snelheid worden beoordeeld. Voertuig-naar-infrastructuur communicatie stelt voertuigen in staat om te communiceren met IoT-compatibele infrastructuurelementen zoals stoplichten, vangrails en andere structuren om veiligheidsfactoren zoals nabijheid en weersomstandigheden beter te beoordelen. Vooral door de communicatie met de infrastructuur kunnen voertuigen de rijstijl van de chauffeur effectiever aanpassen om energie te besparen. Anticiperend remmen, vermijden van files…het draagt allemaal bij aan een verminderd brandstofverbruik.
Recycling
Als automobilist besef je waarschijnlijk niet in hoeverre recycling al is doorgevoerd. Fabrikanten gebruiken zoveel mogelijk materiaal van afgedankte auto’s en verminderen zo vervuilende stoffen, emissies en middelen die worden gebruikt om nieuwe voertuigen te maken. Ongeveer 5,3 miljoen personenauto's en lichte vrachtwagens worden jaarlijks in Europa gesloopt en 94% van de onderdelen en materialen wordt hergebruikt en teruggewonnen. Ook de lithiumbatterijen van elektrische auto’s worden steeds verder gerecycled. Dat zal de kosten aanzienlijk verlagen, of je nu een gloednieuwe elektrische auto of een nieuwe batterij voor een huidig model koopt. De markt voor het hergebruiken van deze lithium batterijen wordt door Europa gedomineerd en kan dit jaar met maar liefst 15 procent groeien.
Groene autobanden
Milieuvriendelijke banden verlagen het energieverbruik van voertuigen en daarmee de CO²-uitstoot. Het energieverbruik wordt voor een groot deel beïnvloed door de rolweerstand van een band, en groene autobanden verminderen de hoeveelheid wrijving die wordt veroorzaakt door hun beweging. Door hun lagere rolweerstand hoeven voertuigen met milieuvriendelijke banden niet zoveel brandstof te verbruiken om te kunnen rijden. Groene banden, die mogelijk zijn gemaakt door de recente ontwikkelingen in het structurele ontwerp van banden en de samenstelling van rubberverbindingen, zijn zowel milieuvriendelijk als prestatiegericht. Verwacht vooral veel van de banden die speciaal voor elektrische auto’s worden ontworpen. Pirelli is al op deze markt met de P-elect, Michelin heeft de Energy-E-V en de andere producenten zullen niet lang op zich laten wachten.
Tot slot
Wat we dit jaar in ieder geval niet hoeven te verwachten is de zonne-mobiel van Nederlandse bodem, de Lightyear One. Recentelijk maakte die bekend dat de productie alweer een jaar wordt opgeschoven, hopelijk in 2021. Jammer, maar ook zonder dit kroonjuweel van groene technologie zal er dit jaar meer dan genoeg te zien zijn!