Wanneer het gaat om autobanden, dan is er één element dat eigenlijk standaard geen aandacht krijgt. Het gaat om het ventiel van de autoband. Eigenlijk best ironisch, want wanneer je de banden regelmatig op spanning wilt brengen, ben je afhankelijk van het autobandventiel. De bandenventielen spelen een belangrijke rol, ook voor het handhaven van de juiste bandenspanning. Waar moet je nou eigenlijk op letten en wanneer moet het autobandenventiel vervangen worden?
De Amerikaanse klep ofwel het Schrader-ventiel
Het Schrader-ventiel is een soort ventiel dat op bijna alle autovelgen wordt gebruikt en meestal de Amerikaanse klep wordt genoemd. Het bestaat uit drie delen:
rubberen of metalen behuizing
een metalen buis met schroefdraad aan de binnenkant
een moer om het binnendringen van verontreinigingen te voorkomen
De belangrijkste taak is om een constante bandenspanning te behouden. Het maakt ook het opblazen en leeglopen mogelijk, zonder de structuur te verstoren.
Een beschadigd autobandenventiel kan grote problemen veroorzaken
Tijdens het rijden werken verschillende krachten op onze banden in. Dynamisch versnellen, remmen en manoeuvreren leiden tot vervormingen van het rubber, dat na enige tijd in zijn oorspronkelijke staat terugkeert.
Vergelijkbare krachten werken ook op het ventiel, dat tot 30° kan buigen. De reproduceerbaarheid van dit fenomeen kan de structuur beschadigen en dit kan ervoor zorgen dat de bandenspanning afneemt. Zelfs een minimaal vervormd ventiel kan tussen 0,2-0,7 bar per week verliezen!
Rijden met een te lage bandenspanning is gevaarlijk en leidt tot een hoger brandstofverbruik. Daarnaast zorgt dit voor meer problemen op de korte termijn; bij doorrijden met een te lage bandenspanning slijt de band namelijk harder, wat ervoor zorgt dat de band nog minder betrouwbaar is tijdens het rijden. Reden genoeg om dus dat autoband ventiel wat meer aandacht te geven.
Wanneer moet het autoband ventiel vervangen worden?
De werking van het autoband ventiel is dus belangrijk, maar dat betekent niet dat je elke maand het ventiel moet vervangen. Integendeel; doorgaans worden de ventielen van autobanden alleen vervangen bij de seizoenswissel. Heb je vaste banden op een tweede set velgen, dan kun je verzoeken om vervanging van de ventielen; meestal wordt dit kosteloos gedaan.
Doorgaans wordt aangeraden om de rubberen autobandventielen eens per zes maanden te vervangen (dit is ongeveer gelijk aan de wissel tussen winter- en zomerbanden). Het is lang niet altijd nodig om dit te doen, maar aangezien het problemen kan voorkomen met leeglopende banden, is dit een prima stelregel om te gebruiken.
Verborgen autobandventielen
Er zijn speciale autobandventielen die je niet ziet. Zij zijn namelijk veel korter, waardoor ze niet zo ver uit de velg steken als de standaardventielen. De verborgen ventielen worden voornamelijk gebruikt bij lichtmetalen velgen en zijn niet alleen een esthetische keuze; omdat ze minder ver uitsteken, is het risico op breuken of andere beschadigingen ook kleiner.
Hoe zit het eigenlijk met de moeren op de ventielen (de ventieldopjes)?
De ventielen worden afgesloten met moeren die doorgaans ventieldopjes genoemd worden. Tijdens het rijden met hoge snelheden, komt er veel vuil tegen de moeren op de ventielen. Dit kan op het ventiel zelf komen door de hoge druk tijdens het rijden. Bij het oppompen van de band kan dit vervolgens in het ventiel gedrukt worden en zelfs in de band komen. Wanneer er vuil in het ventiel zelf komt, kan dit ervoor zorgen dat het drukverlies in de band nog groter wordt.
Zonder een moer op het ventiel komt er altijd vuil, stof en vocht in het ventiel, dat binnen korte tijd steeds meer van de werking verliest. Uiteindelijk zal dit ervoor zorgen dat de band constant leeg blijft lopen. Merk je dat er een moer verdwenen is, zorg er dan voor dat je deze zo snel mogelijk vervangt. Het is niet onverstandig om de auto in de tussentijd bij huis te laten staan wanneer je hier mogelijkheid toe hebt.
Wat te doen wanneer je zonder moer gereden hebt?
Heb je een tijdje zonder een moer gereden omdat deze verdwenen is en je dit niet op tijd gemerkt hebt? Dan kun je het auto ventiel vervangen, maar er is ook een andere oplossing (die niet altijd werkt, dus er is geen garantie). Druk met een pennetje of ander stevig voorwerp voorzichtig op de binnenkant van het ventiel totdat je lucht hoort ontsnappen. Herhaal dit een aantal keer voordat je de compressor op het ventiel zet om de band weer op spanning te brengen.
Dit werkt vooral wanneer je een korte tijd zonder ventieldopje gereden hebt. Heb je langere tijd zonder ventielmoer gereden, dan is het vervangen van het autobandventiel de beste optie.
Regelmatig de autobandventielen vervangen; slim of onzinnig?
De bandenspanning is van groot belang wanneer het gaat om veilig rijden met een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Ook zorgt een correcte bandenspanning voor minder slijtage aan andere onderdelen, zoals de remmen. Een te lage bandenspanning kost je niet alleen altijd geld, het is ook nog eens onveilig.
Regelmatig de bandenspanning controleren helpt, maar het tijdig vervangen van de ventielen op de auto is een handige preventieve maatregel. We raden aan om de ventielen te (laten) vervangen bij elke bandenwissel op de auto. Rijd je heel het jaar met dezelfde banden, dan is het verstandig om een planning te maken en zelf in je agenda bij te houden wanneer de ventielen van de autobanden vervangen moeten worden.
Kies je voor een gerenommeerde garage, dan weet je zeker dat er kwalitatieve ventielen gebruikt worden die op de juiste manier gemonteerd worden.