De autoband van tegenwoordig is rond, gemaakt van rubber en gevuld met lucht. Wanneer de ontwikkelingen binnen de bandenindustrie voortzetten, blijft slechts één van deze eigenschappen behouden. Simpelweg omdat vierkante banden geen optie zijn. De autobanden van de toekomst zijn naar alle waarschijnlijkheid niet gevuld met lucht en worden niet meer gemaakt van het rubber dat op dit moment gebruikt wordt.
Kijken we naar de ontwikkelingen, dan zien we dat IoT, communicatie met de auto en het informatiesysteem en milieu bevorderende eigenschappen de boventoon voeren. Wat gaat er veranderen en hoe ziet de autoband van de toekomst er nou precies uit?
We moeten van het rubber af
Op dit moment wordt natuurlijk rubber gebruikt om autobanden te maken; iets dat al meer dan 100 jaar de standaard is. Maar niet lang meer, want de bandenindustrie vreet 75% van de jaarlijkse rubberproductie en dat is een probleem, want op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. Slechts een fractie van de gebruikte autobanden wordt gebruikt voor reproductie van banden.
Continental is daarom op zoek gegaan naar alternatieven en heeft die (waarschijnlijk) gevonden. Verrassend genoeg is het de Russische paardenbloem waar we de autobanden van de toekomst aan mogen danken. De voordelen zijn legio. Zo kunnen deze bloemen op arme grond gekweekt worden, produceren zij direct de grondstoffen (de bomen die nu gebruikt worden, produceren pas na 7 jaar) en de duurzame mogelijkheden zijn hier veel breder dan bij de huidige productie.
Heel erg snel gaat dit overigens niet gebeuren. Continental is voorzichtig en wil deze grondstof binnen 10 jaar implementeren in het productieproces van autobanden.
Productie van schone lucht door autobanden
We kunnen gerust stellen dat de autoband van tegenwoordig belastend is voor het milieu, ondanks de inspanningen van veel bandenproducenten om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Kijken we naar de Oxygene van Goodyear, dan zien we een opvallende ontwikkeling. Deze banden dragen namelijk bij aan de schone lucht. Er zit mos in de wangen van de band, waar fotosynthese plaatsvindt en dit zorgt voor de toevoer van schone lucht. Ideaal wanneer deze banden veel in de stad gebruikt kunnen worden, waar de luchtkwaliteit vaak slecht tot matig is.
Sensoren en kunstmatige intelligentie
Er zijn op dit moment al banden die zichzelf kunnen repareren bij kleinere schade, door vloeibaar materiaal in de band te plaatsen dat naar buiten gedrukt wordt zodra ergens een gaatje in de band komt. Maar dat is slechts het begin, want dit gaat nog vele malen groter worden.
De autoband van de toekomst wordt namelijk voorzien van veel meer sensoren dan nu het geval is. Op die manier kan schade op tijd gedetecteerd en gerepareerd worden. Kijken we naar de Eagle 360 Urban van Goodyear, dan zien we dat er nog veel meer mogelijkheden zijn. Deze band is speciaal ontwikkeld voor autonome auto’s en zij kunnen de auto in alle richtingen manoeuvreren.
De sensoren in de banden van de toekomst geven niet alleen informatie door aan de bestuurder tijdens het rijden. Zij kunnen zich ook aanpassen naar de weersomstandigheden of de staat van het wegdek. De informatie die door de sensoren verzameld wordt, wordt geïnterpreteerd door de CPU, die vervolgens de snelheid van de auto aan kan passen én medeweggebruikers kan informeren. Uiteraard kan deze informatie ook gedeeld worden met de grid, zodat alle weggebruikers relevante en real time informatie krijgen.
Volledig naar het IoT dus?
Ja, de autoband van de toekomst is altijd online en deelt informatie die door de sensoren opgepikt wordt. Ideaal voor de veiligheid tijdens het rijden, maar ook minstens zo prettig met het oog op het brandstofverbruik; zeker wanneer we volledig elektrisch gaan rijden en de actieradius van de auto zo groot mogelijk willen hebben. De autobanden van de toekomst spelen hier een belangrijke rol bij.
3D-printen kan natuurlijk niet ontbreken
Laten we eens bij Michelin kijken. De Vision van Michelin is een autoband die vaak genoemd wordt als band van de toekomst. De band kan niet lek raken, want er zit geen lucht in de band (er kan niets ‘lekken’). Daarnaast moet dit de band worden die het eeuwige leven heeft, dankzij de 3D-printer. Het klinkt nu nog als een droom, maar volgens Michelin kan de 3D-printer straks het profiel van de autoband aanpassen, bijwerken en optimaliseren. Straks gaan we dus naar de bandencentrale om de banden bij te laten werken met een printer… Een vreemd idee vooralsnog!
Over profiel gesproken: Hankook Tire
Hankook Tire heeft samen met studenten gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe autobanden. Daar zijn een aantal interessante ideeën uit voortgekomen, zoals de Hexonic, een band die zich aanpast naar de omstandigheden. Sensoren geven informatie door over de actuele omstandigheden, waarna het profiel van de band aangepast wordt:
En dan de kers op de taart: Michelin Active Wheel
Er zijn altijd bandenproducten die verder gaan dan de rest. Michelin heeft alles uit de kast getrokken met de Michelin Tweel (een band en wiel ineen) en de Michelin Active Wheel. De Active Wheel is een flink staaltje technologie, die de auto-industrie compleet kan veranderen wanneer dit werkt en aanslaat. Bij de Active Wheel van Michelin zijn de banden namelijk zelf voorzien van een motor, de complete ophanging en remmen de banden zelf. De auto van de toekomst zou hiermee geen versnellingsbak nodig hebben, geen koppeling (logisch als er geen versnellingsbak is), geen stabilisatiestang en geen drijfas.
Het idee is overigens niet nieuw. Het werd al geïntroduceerd in 2004, maar Michelin heeft sindsdien grote stappen gemaakt (samen met uiteenlopende partners) om de plannen ook daadwerkelijk te verwezenlijken.
In een notendop: hoe ziet de autoband van de toekomst eruit?
De autoband van de toekomst is rond, en dat is de enige eigenschap die naar alle waarschijnlijkheid behouden blijft. De autoband van de toekomst werk vooral met sensoren, kan zelf aanpassingen doen, informatie delen en informatie gebruiken om de veiligheid en mobiliteit te bevorderen. Daarnaast gaat de bandenindustrie duidelijk inspelen op de ontwikkelingen rond het autonoom en elektrisch rijden, waarmee eens te meer duidelijk is dat de autobandenfabrikanten ook met hun tijd meegaan.