Vierseizoenenbanden hebben een zware opgave: ze moeten ongeacht het jaargetijde voldoende veiligheid en comfort bieden. Om erachter te komen welke modellen aan deze voorwaarden voldoen, is het een goed idee om te kijken naar de resultaten van tests uitgevoerd door onafhankelijke motorrijtuigenorganisaties. Een test waar dit jaar reikhalzend naar werd uitgekeken, was de vierseizoenentest in maat 205/60 R16 van de Duitse automobielclub ADAC.

ADAC-tests behoren tot de meest gerespecteerde in de auto-industrie

Hoe komt de ranking van all seasons banden van de ADAC tot stand?

De Duitse ADAC is een van de meest gewaardeerde instituten in de motorrijtuigenindustrie. Haar analyses onderscheiden zich door betrouwbaarheid, precisie en bovenal onafhankelijkheid. Daardoor vormen de vierseizoenentests van ADAC een van de betrouwbaarste informatiebronnen over de eigenschappen van de geteste banden. Belangrijk is dat de organisatie niet alleen premiumbanden test maar ook producten uit het midden- en budgetsegment.

Deze tests vinden plaats op speciaal geprepareerde circuits, zoals de baan van Testworld in Finland, het Italiaanse parcours van Bridgestone en het ijscircuit van Continental. Een team van professionele chauffeurs heeft zestien vierseizoenenbanden van verschillende fabrikanten getest. De aldus verkregen resultaten hebben uitgewezen welke banden de beste prestaties onderweg leveren ongeacht het jaargetijde en welke alleen vierseizoenenbanden zijn bij naam.

Dit jaar heeft de Duitse organisatie gekozen voor een van de populairste bandenmaten voor personenauto’s: 205/55 R16. Deze banden vind je op auto’s als de Mercedes A-klasse, Fiat 500L, Skoda Octavia en VW Passat en Golf.

Criteria van de vierseizoenenbandentest door de ADAC

De tests van de ADAC, zowel voor all seasons als voor zomer- en winterbanden, staan bekend om hun strenge aanpak. Hierdoor ontstaat er een transparant en betrouwbaar overzicht dat voor vele automobilisten een waardevolle richtlijn vormt bij de keuze van nieuwe banden.

Dit jaar heeft de Duitse organisatie 16 van de populairste op de markt verkrijgbare vierseizoenenbanden onder de loep genomen. Na het testen hebben de specialisten bijbehorende cijfers toegekend, die samen het eindresultaat bepalen. De punten per categorie zijn als volgt:

CijferBeoordeling
0,6 - 1,5Zeer goed
1,6 - 2,5Goed
2,6 - 3,5Bevredigend
3,6 - 4,5Voldoende
hoger dan 4,6Onvoldoende

Auteur: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/

Het totaalcijfer van de band wordt bepaald door de resultaten uit afzonderlijke tests. Daarbij wordt gekeken naar de volgende categorieën: 

  • rijveiligheid (70%),
  • milieuvriendelijkheid (30%).

De rijveiligheid is opgebouwd uit de volgende subcategorieën: 

  • gedrag op droog wegdek (35% van het resultaat), bestaande uit: rijcomfort (40%), slippen (40%) en remweg (20%),
  • gedrag op nat wegdek (45% van het resultaat), waaronder de remweg (30% van de deelscore), aquaplaning in de lengte (20%), aquaplaning in de breedte (10%), besturing rechtdoor (30%), besturing in de bochten (10%),
  • gedrag bij winterse omstandigheden (20% van het resultaat): remmen in de sneeuw (25%), grip in de sneeuw (15%), rijcomfort (40%) en remmen op ijs (20%).

Bij het beoordelen van de milieuvriendelijkheid wordt gekeken naar: 

  • levensduur (40% van de score),
  • bandenslijtage (20% van de score), 
  • efficiëntie (20% van het resultaat), bestaande uit het gewicht van de band en het brandstofverbruik (elk 50%),
  • lawaainiveau (10% van de score), waarbij wordt gekeken naar het lawaai binnen en buiten de cabine (elk 50%),
  • duurzaamheid (10% van de score).

Meer-seizoenenbanden worden steeds populairder onder autobezitters

ADAC ranking van vierseizoenenbanden van 2024 in de maat 205/60 R16

Op basis van de bovengenoemde categorieën heeft elke band een cijfer gekregen. Na het samenvoegen van alle resultaten heeft het immer strenge ADAC een ranking van alle vierseizoenenbanden opgesteld. 

De Duitsers bevelen alleen banden aan die ten minste het predicaat ‘bevredigend’ hebben ontvangen. De editie van dit jaar is baanbrekend omdat voor het eerst in de historie de beoordeling ‘goed’ is toegewezen. Wanneer de resultaten worden vergeleken met vorige edities, is er een duidelijk verbetering in de rijeigenschappen van vierseizoenenbanden te zien. Het feit dat slechts 7 banden een aanbeveling van de ADAC hebben gekregen, toont wel aan dat fabrikanten nog steeds een hoop werk te verzetten hebben om vierseizoenenbanden universeler te krijgen.

Hier is de lijst:

PlaatsModelAlgemene beoordelingRijveiligheid

Beoordeling 
Gemiddelde

Beoordeling
1.
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
2,4
2,7
1,8
goed
2.
Pirelli Cinturato All Season SF2
2,6
2,3
3,3
Bevredigend
3.
Hankook Kinergy 4S2
2,7
2,9
2,2
Bevredigend
4.
Michelin CrossClimate 2
2,7
2,9
2,2
Bevredigend
5.
Kumho Solus 4S HA32+
2,8
3,0
2,3
Bevredigend
6.
Vredestein Quatrac
2,8
3,1
2,2
Bevredigend
7.
Falken EuroAll Season AS210
3,1
3,2
2,7
Bevredigend
8.
Firestone Multiseason 2
3,6
3,6
3,1
Voldoende
9.
Sava All Weather
3,7
3,7
2,3Voldoende
10.
Nankang Cross Seasons AQ-6
3,7
3,7
2,9
Voldoende
11.
Toyo Celsius AS2
3,8
3,8
2,3
Voldoende
12.
Semperit AllSeason-Grip
3,9
3,9
2,9
Voldoende
13.
UNIROYAL AllSeasonExpert 2
4,0
4,0
2,2
Voldoende
14.
Yokohama BluEarth-4S
4,0
4,0
3,3
Voldoende
15.
Kenda Kenetica 4S
5,1
5,1
2,8
Onvoldoende
16
Infinity Ecofour
5,4
5,4
2,4
Onvoldoende

Auteur: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/ganzjahresreifen/205-55-r16/

De winnaars van de ADAC vierseizoenentest van 2024

Eerste plaats 

De beste algehele resultaten van dit jaar werden behaald door de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de ADAC dat een all seasonband de beoordeling goed krijgt. De band scoort ook geweldig op het gebied van af te leggen afstand. Het rubber vertoont goed gedrag op natte en winterse wegen, waarbij het iets minder goed presteerde op het droge.



De moderne oplossingen van de Vector 4Seasons Gen-3 garanderen buitengewone rijkwaliteit in alle seizoenen. Het uitstekende gedrag op droog wegdek en de korte remweg in de lente en zomer zijn in combinatie met de betrouwbaarheid in de herfst en winter wat deze band onderscheidt. De toegepaste Dry Handling-technologie zorgt voor minder vervorming van de zijwand tijdens het rijden, vooral bij hobbels in de weg. Dat betekent niet alleen meer grip maar ook een betere energiezuinigheid.

De uitstekende controle bij regenval is te danken aan het Aqua Control-systeem. De brede, diepe groeven zorgen voor doeltreffende en snelle afvoer van water en verbeteren het contactoppervlak van het loopvlak met de weg tijdens het rijden op natte wegen. Dit minimaliseert het risico op aquaplaning.

Het vereiste veiligheidsniveau in de winter is toe te schrijven aan de Snow Grip-technologie. Dit zorgt voor betere grip in de sneeuw en garandeert een stabiele rit en volledige controle over de rijrichting onder zware omstandigheden.


Tweede plek

De op een na beste score in de tests van dit jaar was opnieuw voor een band uit het premiumsegment. De Pirelli Cinturato AllSeason SF2 ontving als enige van de geteste modellen de beoordeling ‘goed’ in de categorie veiligheid. Daar staat tegenover dat de band relatief snel slijt.



Dit indrukwekkende resultaat is het gevolg van het innovatieve adaptieve loopvlak. De band maakt indruk door zijn gedrag en kan zijn eigenschappen aanpassen aan de heersende temperatuur en weersomstandigheden. In de winter openen zich de 3D-lamellen waardoor de grip toeneemt en de tractie in de sneeuw verbetert. In de zomer gaan de groeven weer dicht zodat het rubber weer beter presteert op droog asfalt en een kortere remweg heeft.



Zo ontstaat er een band die ongeacht het seizoen of het wegdek afdoende veiligheid biedt. Het zigzagpatroon van het loopvlak verbetert bovendien het gedrag bij regen en zorgt voor volledige controle over de rijrichting en minimalisering van het risico op aquaplaning.


Derde plaats


Het podium wordt gecompleteerd door een band uit de middenklasse, de Hankook Kinergy 4S2. In de tests bleek deze geweldige eigenschappen op droog wegdek te hebben. zowel wat betreft de stuurprecisie als de veiligheid. Iets minder was het rijden bij regen en in de winter, maar all together deed deze band het zeer bevredigend. De Hankook Kinergy 4S2 heeft vooral indruk gemaakt op milieugebied. Het lage gewicht, de goede energie-efficiëntie en het grote aantal af te leggen kilometers zorgen voor een zeer goede milieuscore.

De band onderscheidt zich door het zigzagmotief dat zich aanpast aan veranderende weersomstandigheden. Op warme dagen worden goede rijeigenschappen gewaarborgd door een groot aantal zomerlamellen, die het contact met de weg optimaliseren. De brede zijgroeven garanderen snelle waterafvoer voor meer grip en reductie van het slipgevaar. 

Het blokkenprofiel is ontworpen met het oog op comfort, ook bij koudere dagen. Dankzij de 3D-winterlamellen gaat remmen in de sneeuw doeltreffender en blijft de auto stabieler op de weg. De scherp afgewerkte randen van de blokken op de schouders zijn vooral van belang in de bochten. De loopvlakconstructie is aangevuld met het Aqua Pine-rubbermengsel, dat een hoog silicagehalte heeft en met name gebaseerd is op natuurlijke bestanddelen. Dat zorgt voor goede grip, ook bij lage temperaturen.