Wil je weten welke winterbanden dat je moet kiezen voor een kleine of middenklasse-auto zodat je veilig kunt reizen onafhankelijk van de weersomstandigheden? Bekijk dan de resultaten van de test die uitgevoerd is door Duitse autoclub ADAC en je zult zeker de optimale banden kiezen voor je auto.
Toepassen van de banden aan de behoeftes en rijstijl van een chauffeur om de prestaties van de auto te optimaliseren garandeert veiligheid op verschillende wegdekken. In dit artikel adviseren wij waar je op moet letten bij het kopen van banden. Je komt ook te weten onder welke auto's banden in de maat 165/70 R14 T het best functioneren. Het vergelijken van de resultaten van ADAC-test met de meningen van automobilisten helpt je bij het nemen van de beste beslissing en keuze voor betrouwbare banden voor de komende winter!
Waar moet je op letten bij het kopen van winterbanden?
Voordat je besluit een concreet model te kopen, is het goed om eerst de belangrijkste eigenschappen van de band onder de loep te nemen:
1. Bandenmaat. Deze bevindt zich op de zijkant van elke band. Als je niet zeker weet of je huidige banden de optimale maat hebben voor jouw auto, bekijk dan het klepje van de benzinetank, de gebruiksaanwijzing van de auto of het etiket die zich op de deurstijl aan de bestuurderszijde bevindt – daar vind je de bandenmaat die door de producent van je auto aanbevolen wordt.
2. Hoeveel nieuwe banden? 2 of 4? De veiligste optie is het verwisselen van de complete set banden. Dit levert de beste stabiliteit en optimale prestaties op elke type wegdek. Als je echter besluit om alleen de banden op één as te vervangen, is het goed om te weten dat de prestaties van de auto minder kunnen worden. Wettelijk gezien is het rijden op twee verschillende bandenmodellen toegestaan, maar zorg er voor dat je nieuwe banden altijd op de achteras van de auto monteert. Hierdoor verbetert de grip en de auto gedraagt zich beter in noodsituaties.
3. Loopvlakprofiel. Een directioneel loopvlak kenmerkt zich door bijzonder goede eigenschappen op typisch winterse wegdekken. Het is daarom het meest populaire loopvlak onder producenten van de banden voor dit seizoen. Inkepingen in de vorm van de letter "V" voeren sneeuw en moddersneeuw effectief weg van de kop van de band, waardoor de grip altijd op een hoog niveau blijft, onafhankelijk van het weer. Op winterbanden wordt ook vaak een asymmetrisch loopvlak toegepast. Door de twee onafhankelijke zones functioneert de band goed op zowel droge als natte wegoppervlakten. Andere voordelen van dit profieltype zijn het lage geluidsniveau en de langzame en gelijkmatige slijtage van dit loopvlak.
4. Bandenklasse. Er bestaan drie bandenklassen: premium, middenklasse en economische klasse. Ze zijn allemaal ontworpen met het oog op verschillende rijstijlen en auto's. Banden uit de hoogste klasse – premium – garanderen perfect rijcomfort en maximale prestaties. Ze zijn bestemd voor auto's die zijn uitgerust met motors met hoge vermogen en laten al hun mogelijkheden zien bij een dynamische rijstijl. De middenklasse is een compromis dat de voordelen van de premiumklasse combineert met die van de economische klasse. De laagste klasse – de economische klasse – is een oplossing voor automobilisten die niet zo vaak rijden en korte ritjes maken in de stad.
5. Testen en meningen van de bestuurders. De analyse van de resultaten van bandentesen die ieder seizoen worden uitgevoerd door specialisten van autotijdschriften en -organisaties is een van de belangrijkste informatiebronnen over de prestaties van de banden. Voordat je een band koopt, is het goed om hier kennis mee te maken net als met de meningen van bestuurders die dit model daagelijks gebruiken. Hierdoor weet je hoe de betreffende band presteert, niet alleen onder testomstandigheden, maar ook bij dagelijks gebruik.
De keuze van een winterband is o.a. afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur (Foto renault.com).
Maat 165/70 R14 T – onder welke auto's?
Banden van deze maat worden het vaakst gemonteerd onder kleine en middenklasse personenauto's. Je vindt ze meestal onder de volgende automodellen:
Citroen C3 | Fiat Panda | Fiat Punto | Nissan Micra |
Opel Agila | Renoult Clio | Seat Ibiza | Seat Mii |
Skoda Citigo | Skoda Fabia | Suzuki Igniz | Suzuki Splash |
Suzuki Swift | Toyota Yaris | VW Polo | VW up! |
ATTENTIE! Denk eraan dat de band in de maat 165/70 R14 T niet de enige maat is die je onder bovengenoemde auto's kunt monteren. De bandenmaat is afhankelijk van factoren zoals: productiejaar en generatie van de auto, motorinhoud en –vermogen maar ook van de uitrustingsopties. Om de beste bandenmaat te vinden voor jouw auto, kun je gebruik maken van ons hulpprogramma:
BANDENCALCULATOR De beste band in de test – Goodyear Ultra Grip 9
Auto's die zijn uitgerust met banden 165/70 R14 T
Alle door ons genoemde automerken worden gerekend tot de klasse mini (segment A) of klein (segment B).
Segment A – hiertoe behoren de kleinste personenauto's die zijn gemaakt met het oog op typische stadsritjes. Deze auto’s kenmerken zich door beperkte ruimte voor passagiers op de achterbank en een kleine bagageruimte. Tot deze klasse worden o.a. gerekend: Skoda Citigo, Opel Agila en Fiat Panda.
Segment B – omvat auto's die groter zijn dan auto's uit de klasse mini. Dit zijn personenauto's met een kleine motorinhoud. De populairste modellen uit deze categorie zijn o.a. Fiat Punto, Nissan Micra en Skoda Fabia.
Banden in de maat 165/70 R14 T passen bij kleine en middelgrote stadsauto's (Foto citroen.com).
Welke band moet ik kiezen?
Let op bij de keuze van de band op veelzijdige prestaties, hoge kilometrages en rolweerstand van het betreffende model maar ook op weerstand tegen mechanische beschadigingen. Banden in de maat 165/70 R14 T functioneren goed onder verschillende autotypen maar worden het meest gebruikt onder auto's die bestemd zijn voor het rijden in de stad.
Bij het zoeken naar passende banden voor jouw auto en rijstijl kan de winterbandentest 2015/2016 voor banden in de maat 165/70 R14 T nuttig zijn. Deze test is uitgevoerd door de Duitse autoclub ADAC.
Er zijn 16 bandenmodellen getest (we hebben de volgorde van de eindresultaten aangehouden):
ADAC beveelt de volgende bandenmodellen in de maat 165/70 R14 T aan: Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2.
Koop de winnaar van de ADAC-test Goodyear Ultra Grip 9
Beste bandenmodellen per onderzocht thema
Droog wegdek | Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2, Fulda KRISTALL MONTERO 3, Bridgestone Blizzak LM001, Continental ContiWinterContact TS850, Falken HS449, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3, Firestone Winterhawk 3. |
Nat wegdek | Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2, Continental ContiWinterContact TS850, Uniroyal MS Plus 77, Pirelli Snowcontrol Serie III. |
Rijden op sneeuw | Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2, Fulda KRISTALL MONTERO 3, Bridgestone Blizzak LM001, Continental ContiWinterContact TS850, Uniroyal MS Plus 77, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3, Firestone Winterhawk 3, Matador MP54 Sibir Snow, Aeolus Snowace AW02. |
Rijden op ijs | Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2, Fulda KRISTALL MONTERO 3, Falken HS449, Pirelli Snowcontrol Serie III, Ling Long Green-Max Winter HP. |
Geluid | Goodyear Ultra Grip 9, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Response 2, Fulda KRISTALL MONTERO 3, Bridgestone Blizzak LM001, Continental ContiWinterContact TS850, Falken HS449, Uniroyal MS plus 77, Pirelli Snowcontrol Serie III, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3, Firestone Winterhawk 3, Matador MP54 Sibir Snow, Ling Long Green-Max Winter HP (de hoogste waardering in deze categorie was "bevredigend"). |
Brandstofverbruik | Alle modellen presteerden goed. |
Weerstand tegen slijtage | Michelin Alpin A4, Bridgestone Blizzak LM001, Continental ContiWinterContact TS850, Firestone Winterhawk 3, Mentor M200. |
ADAC-tests en beoordelingen van gebruikers
Samenvatting: Als we de beoordeling van autoclub ADAC vergelijken met de meningen van automobilisten zien we dat de conclusies over de prestaties van de topmodellen uit de ranking vergelijkbaar zijn. Dit geldt ook voor de laagste plaatsen in het overzicht – zowel de chauffeurs als de testers hebben veel aan te merken op het gedrag van de banden onder winterse omstandigheden. Het oordeel van de bestuurders over resterende banden uit de test komen niet altijd overeen met de mening van de ADAC-specialisten. Dit toont maar weer aan dat je bij je bandenkeuze informatie uit verschillende bronnen moet inwinnen. Hieronder presenteren wij de vergelijking van de resultaten van ADAC-testen met de meningen van chauffeurs.
De winnaar van de test – de band Goodyear Ultra Grip 9 kreeg van ADAC de hoogste waardering voor o.a. prestaties op droog en nat wegdek, sneeuw en ijs. De gebruikers van ons portaal hadden ook een hoge waardering voor de parameters en waren daarnaast zeer positief over het uiterlijk van de band. Het gedrag op droog wegdek van het model dat zich op de tweede plaats in de ranking bevindt (Michelin Alpin A4) was volgens de automobilisten boven alle concurrentie verheven. Zo was het ook in de ADAC-test – de band functioneerde goed op droog wegdek en de uitzonderlijk lage rolweerstand maakte de testers enthousiast.
De Dunlop SP Winter Response 2 is derde band die een goede beoordeling kreeg in de test. Tijdens de test gedroeg die zich het best op o.a. droog wegdek, sneeuw en nat wegdek. Deze band onderscheidde zich eveneens op het gebied van economisch rijden. Automobilisten gaven in hun commentaren (net als de ADAC) aan dat de belangrijkste voordelen van deze band zijn gedrag op nat wegdek en de lage rolweerstand. Ook de volgende banden uit het overzicht (Fulda KRISTALL MONTERO 3, Bridgestone Blizzak LM001, Continental ContiWinterContact TS850 en Falken HS449) kregen consistente beoordelingen – net als de testers van autoclub ADAC gaven automobilisten de banden de hoogste beoordeling voor het rijgedrag op droog wegdek.
Bij de volgende modellen uit de tabel is al een duidelijke daling in prestaties zichtbaar. De Uniroyal MS Plus 77 en de Pirelli Snowcontrol Serie III zijn in vergelijking met de eerste banden uit het overzicht duidelijk slechter. Dit ziet er iets anders uit in de beoordeling van de chauffeurs – het gemiddelde is nog steeds heel hoog (5,2 in het geval van MS Plus 77 en 5,3 in het geval van Snowcontrol Serie III) en de chauffeurs waarderen vooral de rijeigenschappen van deze banden.
De laatste drie modellen met een bevredigend oordeel zijn Semperit Master-Grip 2, Barium Polaris 3 en Firestone Winterhawk 3. Volgens ADAC zijn deze banden vooral geschikt voor droge wegoppervlakken en sneeuw. De gebruikers hadden een vergelijkbare beoordeling – naast de door ADAC onderscheiden prestaties, noemden bestuurders vooral de diepte van het loopvlak als voordeel van deze modellen.
Matador MP54 Sibir Snow is het enige geteste model dat in de ADAC-test de kwalificatie voldoende heeft gekregen. De chauffeurs op ons portaal echter gaven de band aanzienlijk betere cijfers. De modellen die duidelijk niet door de test overheen gekomen zijn, zijn de drie laatste banden uit het overzicht – Aeolus AW02, Ling Long Green-Max Winter HP en Mentor M200. Al deze banden kregen de beoordeling onbevredigend vooral op wat betreft hun gedrag op natte oppervlakten. Gebruikers die op Oponeo.pl hun mening hebben gegeven, zijn het hiermee eens – deze banden kregen een bijzonder laag eindbeoordeling.
Methodiek ADAC-test
De eindbeoordeling die aan de betreffende band wordt gegeven door autoclub ADAC wordt bepaald op basis van de berekening van het eindcijfer. Dit bestaat uit de resultaten in de verschillende categorieën, die elk een verschillend gewicht hebben in het eindresultaat van de test. Het hoogste gewicht hebben de grip op nat wegdek (30%), prestaties op sneeuw (20%) en gedrag op droog wegdek (15%). Slijtage van het loopvlak, brandstofverbruik en gedrag op ijs hebben elk een gewicht van 10%. Het minste gewicht (5%) wordt toegekend aan het geluidsniveau van de band tijdens het rijden.
Dankzij dit geweegsysteem wordt de eindbeoordeling getoont met het beste en alomvattende prestaties van het model. Hiermee vermindert ADAC het gewicht van parameters die bijzonder hoge beoordelingen hebben in de verschillende categorieën maar een onvoldoende resultaat hebben behaald in de categorieën op het gebied van de veiligheid.