De benzine en diesel waarop onze auto’s rijden, wordt gemaakt van niet-duurzame aardolie. Aardolie is een fossiele brandstof, waarvan de voorraden op de lange termijn uitgeput zullen raken. Zonder alternatieven zou dat op de lange termijn leiden tot prijsstijgingen en een groot tekort aan benzine, diesel en andere brandstoffen en producten die van aardolie gemaakt worden, zoals autobanden.
Daarom is er steeds meer belangstelling voor biobrandstoffen. Dit zijn brandstoffen die gemaakt worden uit dierlijke en plantaardige (rest)materialen, en dit wordt ook wel biomassa genoemd. Denk bijvoorbeeld aan algen, afgewerkt frituurvet of houtsnippers. Zelfs uit oude auto- en vrachtwagenbanden kan bio-olie gemaakt worden voor dieselmotoren.
Misschien vind je het een raar idee dat er frituurvet in je auto gaat, maar een groot voordeel van biobrandstof is dat er bij verbranding veel minder CO2 in de lucht komt, waardoor het beter voor het milieu is. Voorwaarde is wel dat de biobrandstof wordt gewonnen uit restafval. Biobrandstof gemaakt van voedselgewassen is namelijk minder milieuvriendelijk. Een nadeel is, dat biobrandstof een relatief dure brandstof is, die nog niet overal in Nederland verkrijgbaar is.
Brandstof uit maïs, houtsnippers of frituurvet
Er zijn inmiddels diverse biobrandstoffen op de markt verschenen. De biobrandstoffen die benzine kunnen vervangen zijn:
Bio-ethanol
Synthetische bio-benzine
Biomethanol
Bio-butanol
Bio-ETBE/MTBE
De belangrijkste vervangers van diesel zijn:
De meest gebruikte brandstoffen in Nederland zijn bio-ethanol, biodiesel en PPO. In de praktijk wordt benzine of diesel vaak gemengd met een biobrandstof. Zo ontstaat bijvoorbeeld de brandstof E10, een mengsel van 10% bio-ethanol uit bijvoorbeeld maïs of suikerbieten, en 90% benzine. In Duitsland, België of Frankrijk kun je dit al tanken en dan hoef je echt niet bang te zijn dat het uitlaatgas van je auto naar popcorn gaat ruiken.
Wat misschien niet iedereen weet, is dat in Nederland Euro95 al sinds 2005 bijgemengd wordt met bio-ethanol. De meeste auto’s kunnen hier dus al prima op rijden. Hetzelfde geldt voor E10. Twijfel je of je met jouw auto E10 kunt tanken, dan kun je dat hier controleren. Als de benzine echter meer dan 15% bio-ethanol bevat (E85), dan heb je een auto met een aangepaste benzinemotor nodig, een zogenaamde Flex Fuel Vehicle (FFV). Autofabrikanten als Volvo, Ford en Saab maken FFV-auto’s.
In Nederland kun je dus al E5/Euro95 tanken en op sommige plaatsen is het ook al mogelijk om E10 te tanken. Het aantal tankstations waar je E10 kunt tanken gaat snel toenemen, want vanaf oktober 2019 zul je bij alle grotere tankstations in Nederland E10 kunnen tanken.
Biobrandstoffen in Nederland
In Nederland wordt Euro95 dus bijgemengd met bio-ethanol en E10 kan straks bij elke pomp getankt worden. Daarnaast is het op sommige plaatsen ook al mogelijk om biodiesel (of “blauwe diesel”) te tanken. De Nederlandse overheid wil dat in 2020 minimaal 10% van de brandstoffen die getankt worden, uit biobrandstoffen bestaat. Je kunt in de toekomst dus naast benzine, diesel en lpg ook andere namen van brandstoffen bij de pomp tegenkomen.
De prijs per liter vormt echter nog wel een obstakel. Naar verwachting kost biodiesel 18 cent per liter meer dan gewone diesel. Kijken we naar de actuele brandstofprijzen aan de pomp, dan ligt de literprijs voor een liter E10 op dit moment zo’n 6-8 cent lager dan voor een liter Euro95, dus dat valt nog mee, maar de prijzen lopen wel erg uiteen. Het is dus even de vraag wat de literprijs na oktober 2019 gaat doen.
Autobanden van koolzaadolie of houtsnippers
Dat biobrandstof een alternatief kan zijn voor niet-duurzame brandstof voor auto’s, mag duidelijk zijn. Wij vroegen ons echter af in hoeverre biobrandstoffen ook gebruikt kunnen worden voor de productie van autobanden. Het rubber van banden wordt immers, net als de huidige benzine of diesel, gemaakt van aardolie, maar dat raakt op. Bandenfabrikanten zien deze ontwikkeling ook en doen volop onderzoek naar het gebruik van biobrandstoffen als grondstof voor banden. Zo onderzoekt Continental de mogelijkheden van koolzaadolie als grondstof voor rubber en bekijkt het onderzoeksteam of rubber uit paardenbloemen voor banden gebruikt kan worden.
Bandengigant Michelin verdiept zich ook in duurzame materialen en dat leidde tot de ontwikkeling van het Vision autobandenconcept. De Vision is gemaakt van natuurlijke grondstoffen, waaronder:
In de band is ook natuurrubber verwerkt, afkomstig van plantages met een duurzaamheidskeurmerk. Hierdoor belast de band het milieu minimaal en is biologisch afbreekbaar. De band is daarnaast ook duurzaam, omdat het loopvlak steeds vernieuwd kan worden. Daardoor is het niet meer nodig om te wisselen tussen zomerbanden en winterbanden. Hierdoor bespaar je in een paar jaar tijd toch best wat bandensets.
Als deze conceptbanden in de toekomst echte, bruikbare autobanden worden, dan tank je straks niet alleen veel groener met biobrandstof, maar zijn je autobanden ook ineens een stuk milieuvriendelijker.
Duurzaam tanken en rijden op groene autobanden
Biobrandstoffen hebben ontzettend veel voordelen. Ze worden gemaakt van afval, wat zo op een hele nuttige manier hergebruikt kan worden. Dat maakt deze brandstoffen duurzaam en soms zelfs klimaatneutraal. De biobrandstoffen die van voedselgewassen gemaakt worden, liggen onder vuur en zijn niet klimaatneutraal, vandaar dat er steeds meer gekozen wordt voor brandstoffen die gemaakt zijn van restafval.
Vanaf oktober 2019 kun je op veel meer plekken in Nederland E10 benzine en biodiesel gaan tanken. De biobrandstof E85 bevat een zeer hoog percentage bio-ethanol en is niet voor alle auto’s geschikt. Het prijsverschil met de reguliere benzine en diesel zal mede bepalend zijn voor het succes van biobrandstoffen zoals E10.
Biobrandstoffen kunnen ook goed gebruikt worden in autobanden. Fabrikanten als Continental en Michelin ontwikkelen spannende bandenconcepten waarbij volop gebruik gemaakt wordt van duurzame materialen en biobrandstoffen zoals koolzaadolie. Dit geeft aan dat biobrandstof niet alleen een duurzaam alternatief is voor wat er in je tank gaat, maar ook een groene basis kan vormen voor de banden die je onder je auto laat zetten.