Het merk Škoda
Het begin. De geschiedenis van de firma begon in 1895 in Tsjechië, toen een mechanicus en een boekenverkoper besloten om samen fietsen te gaan produceren. Vier jaar later begon de fabriek Laurin&Klement motorfietsen te produceren, die deelnamen aan wedstrijden. In 1905 bracht Škoda zijn eerste wagen, de Voiturette, op de markt, die onmiddellijk een succes werd.
De ontwikkeling. Na de Tweede Wereldoorlog werd Škoda monopolist op de binnenlandse markt. Aangezien Tsjecho-Slowakije geen contacten met Westerse landen onderhield, werden de technologische verschillen tussen Škoda en andere auto’s steeds groter. Na de omwenteling in 1989 werd besloten om een sterke buitenlandse partner aan te trekken. Een jaar later werd voor Volkswagen gekozen, hoewel er 22 firma’s kandidaat waren om met Škoda in zee te gaan (onder meer Renault, BMW, Fiat, General Motors). Dankzij deze stap werd de Tsjechische producent het vierde merk in de portfolio van de Duitse reus (naast VW, Audi en Seat).
Vandaag. Nadat Volkswagen de firma had overgenomen, veranderde het imago van het merk in West-Europa sterk. In de jaren ’80 van de twintigste eeuw was het Tsjechische automobielbedrijf een mikpunt van spot. Zelfs in Tsjecho-Slowakije werd er met het merk gelachen. Dit bewijst de volgende mop: „Hoe kun je de waarde van een Škoda verdubbelen? Door hem vol te tanken!” In Groot-Brittannië werd nog in 2003 een imagocampagne gevoerd om dit te veranderen. De campagne was succesvol, want nu moet je je inschrijven op een wachtlijst om in Engeland een Škoda te kopen. Volgens onderzoek neemt de Tsjechische producent een hoge plaats in in rankings voor merktevredenheid, die onder de Britten werden uitgevoerd.
Bijdrage aan de automobielindustrie. Aan het begin van haar geschiedenis haalde de firma een heel hoog technologisch niveau. In 1912 kreeg ze een licentie om een schuivenmotor volgens het Knightsysteem te produceren. Algauw produceerde ze zulke motoren volgens haar eigen ontwerpen. De schuivenmotor van het type Knight was erg moeilijk en ingewikkeld om te produceren, maar het effect was een perfecte gelijkmatige werking van de motor, die momenteel enkel nog in 12-cilinderauto's wordt gebruikt. Tot de jaren ’90, toen er elektronisch gestuurde motoren met een variabele nokkenas ontstonden, was er niets dat deze motor op dat gebied kon evenaren. Laurin&Klement produceerde 20 jaar lang maar liefst zes types van deze motor, terwijl Mercedes er bijvoorbeeld maar twee produceerde, en dat voor korte tijd.
Interessante weetjes. Het huidige merk Škoda is leider op de Poolse automobielmarkt. In 2009 werden er in Polen 37 944 nieuwe personenwagens verkocht.
Onder de populairste modellen die momenteel worden geproduceerd, vinden we:
Škoda Fabia, Škoda Octavia, Škoda Roomster, Škoda Superb, Škoda Yeti.
Banden. Škoda produceert heel wat populaire automodellen. De bandenmaten die het vaakst in deze auto’s worden gebruikt zijn 155/70 R13, 185/60 R14, 185/65 R14, 195/65 R15, 205/55 R16. In de originele uitrusting van de Škoda vinden we vaak banden van de merken Michelin, Goodyear of Continental.