Het merk Renault
Het begin. De gebroeders Louis, Marcel en Fernand richtten in 1899 Renault (meer precies Société Renault Frères) op. De eerste van de broers was verantwoordelijk voor het ontwerp en de productie van de auto’s, de twee anderen voor de verkoop. De eerste auto, de 1CV, werd verkocht aan een vriend van de vader van de oprichters van de firma.
De ontwikkeling. De gebroeders Renault zetten in op sport. Ze waren ervan overtuigd dat dit een ideale manier was om hun producten te promoten. Een van de broers kwam om bij een autorace, maar dat hinderde de firma niet om zich verder te engageren in de sport. Na de Tweede Wereldoorlog werd Renault genationaliseerd. Dat kwam omdat Louis Renault tanks voor het fascistische Duitsland wilde produceren. In 1946 werd de productie van het merk 4CV opgestart. De wagen was onder meer uitgerust met een viercilindermotor met een inhoud van twee liter. De auto concurreerde met succes met de Volkswagen Beetle en tot 1961 werd er een half miljoen exemplaren geproduceerd. In 1972 werd het model 5 gelanceerd. Deze kleine auto werd heel populair bij chauffeurs. Daarna verschenen de Renault 9 (1981) en de limousine 25 (1984). De volgende modellen die ook erg werden gewaardeerd, waren de 19, de Clio (1990), de Laguna (1994), de Megane (1995) en de Scenic (1996).
Vandaag. Renault is vandaag de dag een van de best verkopende merken in Europa. Het merk Dacia, waarvan Renault 99,3 procent van de aandelen heeft, is ook erg populair. De Fransen hebben ook Nissan (44,3 procent van de aandelen) en Renault Samsung Motors (70 procent van de aandelen) in hun portefeuille. Momenteel is de groep Renault-Nissan (samen met de merken Dacia en Samsung) het vierde grootste automobielconglomeraat ter wereld wat jaarlijkse productie en verkoop betreft.
Bijdrage aan de automobielindustrie. De firma had al vanaf het begin een innovatief imago. In 1899 stelde Renault zijn eerste sedan voor. In 1965 werd aan het publiek de Renault 16 voorgesteld, die de voorloper van de gezinswagen was. Automobielliefhebbers benadrukken dat dit de eerste auto ter wereld was van het type hatchback. De auto behaalde voor de firma de eerste titel van Car of the Year. Renault bracht ook de eerste monovolume in Europa op de markt, namelijk het model Espace (1984).
Interessante weetjes. In het begin van de productie (op de overgang van de 19e naar de 20e eeuw) waren de prijzen van de Renaultwagens erg hoog. Om een auto te kunnen kopen moest een werknemer met een gemiddeld loon tien jaar werken. Na de Eerste Wereldoorlog werd de firma Renault onderscheiden met een medaille voor haar "bijdrage aan de overwinning".
Populaire Renaultmodellen: Renault Clio, Renault Espace, Renault Kangoo, Renault Laguna, Renault Mégane, Renault Safrane, Renault Scénic, Renault Twingo, Renault Twingo II, Renault Vel Satis, Renault Thalia.
Banden. Renault heeft heel veel modellen in zijn aanbod. De bandenmaten die in de auto’s worden toegepast, bestrijken het hele gamma van de meest populaire bandenmaten. Ziehier enkele voorbeelden: 145/70 R13, 155/80 R13, 175/70 R13, 175/65 R14, 185/65 R14, 195/65 R15, 205/60 R15, 205/55 R16, 215/55 R16, 215/70 R15. Voor de levering van banden voor de originele uitrusting van zijn auto’s werkt Renault als Franse autofabrikant het nauwst samen met het Franse concern Michelin.