Banden voor Mazda

Merk wijzigen

Voertuigmodel zoeken

Geen auto gevonden

Geef aan

Mazda

Het merk Mazda

Het begin. De geschiedenis van Mazda begint in 1920, maar de firma begint pas in 1959 auto’s te produceren. In dat jaar wordt de eerste kleine personenwagen, het model R360 Coupé gelanceerd.

De ontwikkeling. De wagens van Mazda werden vanaf 1967 op de Europese markt gebracht. Daarna was het tijd om de Verenigde Staten te veroveren, waar ook productieactiviteiten werden opgestart. Na de crisis van 1970 werd een kwart van de aandelen in het bedrijf door het Amerikaanse Ford overgenomen. Dankzij deze samenwerking ontstonden de uitstekende modellen 323 en 626. In de jaren ’90 had de firma ernstige problemen. De auto’s raakten niet zo goed verkocht. Toen werd besloten om in Europa, Japan en de Verenigde Staten nieuwe merken in te voeren. Mazda had onder meer als gevolg van de veelvuldige wijzigingen van het logo problemen met herkenbaarheid.

Vandaag. Aan het begin van deze eeuw maakte Mazda een ernstige crisis door. Pas in 2004 kon men spreken van een doorbraak, toen de nieuwe modellen Mazda 6, Mazda 3 en RX8 werden gelanceerd. Deze modellen worden door de bestuurders gewaardeerd om hun betrouwbaarheid, hoge productiekwaliteit en originaliteit. Later verschenen nog de nieuwe versie MX-5, de crossover CX-7 en de Mazda 2. Na enkele jaren onderbreking opende Mazda halfweg 2008 haar officiële filiaal in Polen.

Bijdrage aan de automobielindustrie. De ingenieurs van Mazda pasten de Wankelmotor toe. De eerste pogingen werden in 1960 ondernomen. Zeven jaar later werd de productie van het model Cosmo Sport met de Wankelmotor opgestart. Het basiskenmerk dat dit aandrijfsysteem onderscheidt van de concurrentie, is de rotor. In een klassieke motor voert de cilinder een heen-en-weerbeweging uit, maar in de Wankelmotor heeft de cilinder een andere vorm en draait rond zijn eigen as. De belangrijkste voordelen van de Wankelmotor zijn de relatief kleine afmetingen en de massa, de eenvoudige constructie, de beperkte trillingen en lawaai-uitstoot, het hoge toerental en de hoge mechanische efficiëntie. De belangrijkste gebreken van de motor zijn de moeilijk af te dichten werkzones. De Wankelmotor verbruikt redelijk wat brandstof en heeft een grote uitstoot van verbrandingsgassen. Vandaag is Mazda de enige fabrikant die een Wankelmotor gebruikt, en de Roadster MX-5 is de enige wagen waarvan meer dan 500 000 van het model werden verkocht.

Interessante weetjes. Het grootste sportsucces van Mazda is de overwinning met het sportprototype 787B in de 24 uur van Le Mans. Dit was tot nu toe de enige overwinning van een Japans voertuig in zulke races. De 787B was ook de eerste winnaar met een Wankelmotor. Onder de huidige modellen kunnen we volgende populaire wagens vinden: Mazda 2, Mazda 3, Mazda 3MPS, Mazda 5, Mazda 6, Mazda 6MPS, Mazda MX-5, Mazda MX-3, Mazda RX-8.

Banden. Mazda is een autofabrikant met wereldfaam en werkt voor de originele uitrusting vaak samen met verschillende bandenproducenten. Onder de bandenleveranciers die de originele uitrusting van Mazda leveren, vinden we onder meer de firma Toyo met Toyo Proxes R31B, R27B (Mazda 2), Proxes R32 (Mazda 3), J48C (Mazda 5), Tranpath J38 (Mazda Premacy) en Tranpath R23 (Mazda Premacy). De Mazda 3 gebruikt ook Yokohama Avid S34D, terwijl het model Miata MX-5 gebruik maakt van Yokohama ADVAN A11A. Mazda knoopte ook succesvolle samenwerking aan met Bridgestone. Voor de uitrusting van de Mazda 6 werden Bridgestone B380 XZ, ER30 AZ, ER300, RE050 AJZ, RE050 EZ of RE050 GZ gebruikt. Het model Mazda 626 gebruikte B391BZ banden, net als de Mazda MPV.