Het merk Alfa Romeo
Het begin. In 1906 richtte Alexandre Darracq, een Franse autoproducent, in samenwerking met Ugo Stella, een Milanese edelman en later directeur en bestuursvoorzitter van Alfa, in Portello nabij Milaan een firma op. Het bedrijf kreeg de naam Societa Italiana Automobili Darracq, ofwel Italiaanse Automobielvennootschap Darracq. Hierbij moet worden vermeld dat er bij Napels al twee jaar lang auto’s met een licentie van Darracq werden geproduceerd.
De ontwikkeling. De samenwerking werd in 1909 beëindigd wegens financiële problemen. Stella kocht samen met een groep ondernemers het bedrijf. De naam veranderde in Anonima Lombarda Fabrica Automobili (Lombardische Automobielfabriek NV), afgekort ALFA. Hier vindt de eerste helft van de merknaam dus zijn oorsprong. In 1915 werd de firma overgenomen door de spoorwegmagnaat Nicola Romeo. En zo ontstond de naam Alfa Romeo, die we tot op heden kennen. Het bedrijf werd een aantal keer gered van faillissement door opdrachten van het leger tijdens de beide wereldoorlogen en staatssteun. Al bijna 100 jaar is het logo van Alfa Romeo het karakteristieke, ronde logo, verdeeld in twee delen waarin elementen van de wapens van Milaan en Lombardije te zien zijn. Aan de linkerkant zien we een rood kruis op een wit vlak (het kruis van Sint-Joris), aan de rechterkant op een lichtblauwe achtergrond een groene slang met een kroon die een Saraceen opslokt. In 1910 ontstonden de eerste modellen van Alfa die door Giuseppe Merosi werden ontworpen. Dit waren de modellen 12 HP en 24 HP, die hun naam te danken hadden aan het vermogen van de motor. De 1900 uit 1950 was voor het merk een baanbrekend model dat eigenschappen van een sportwagen met die van een gezinswagen combineerde. In 1954 ontstond het model Giulietta, dat ook als voorbeeld diende voor latere ontwerpen. De motor van deze auto was volledig uit aluminium gegoten en de versie 1,3 haalde een vermogen van 102 pk. De auto ontwikkelde zonder problemen een snelheid van 180 km/u. De auto werd geproduceerd in vele versies. In de jaren ‘60 produceerde Alfa Romeo het model Giulia dat heel wat overwinningen behaalde in autoraces. De Giulia werd ontworpen met behulp van een windtunnel wat voor die tijd nog erg ongewoon was. In het jaar 1966 werd het model Spider gelanceerd, dat met dezelfde carrosserie nog tot 1994/95 werd geproduceerd. Alfa Romeo is al vanaf het begin actief in de motorsport. In het interbellum had het merk een heel luxueus imago, zoals nu bijvoorbeeld Ferrari.
Vandaag. In 1986 won het concern Fiat de aanbesteding voor de verkoop van Alfa Romeo (en versloeg hierbij onder andere Ford). Drie jaar later ontstond de groep Alfa Lancia Spa. De eerste auto die onder toezicht van de nieuwe eigenaar op de markt werd gebracht was het model 164, ontworpen door Pininfarina. De steeds sterkere positie van het merk werd nog verstevigd door de modellen 156 en 147, die voor het eerst in de geschiedenis van het merk de titel Auto van het Jaar in de wacht sleepten (respectievelijk in 1998 en 2001).
Banden. Alfa Romeo werkt al vanaf het begin samen met verschillende bandenproducenten. We geven hier slechts enkele voorbeelden. Voor de originele uitrusting van het model 147 GTA werden onder andere Yokohama V102 banden gekozen. Auto’s van de serie 156 en Brera gebruiken Bridgestone RE050 banden in de maat 205/55 R16. Het model 147/156/GT werd dan weer met Michelin Energy uitgerust. De Alfa Romeo Spider, die werd gepresenteerd op de Geneva Motor Show in 2010, was uitgerust met de conceptbanden Dunlop Pininfarina 2uettottanta. In datzelfde jaar werd de Alfa Romeo 8C Spider standaard uitgerust met Pirelli P Zero maten 245/35ZR20 en 285/35ZR20.