Banden zijn een uiterst belangrijk onderdeel van je auto en het is een goed idee om ze regelmatig te controleren om te zien hoe ze presteren. Ongeacht het seizoen kunnen de effecten van de winter zoals sneeuw, zout, kou of schommelende temperaturen bandenslijtage veroorzaken. De banden van je auto hebben een heel verhaal te vertellen, en als je wilt weten hoe goed ze nog presteren, moet je kunnen begrijpen wat de soorten bandenslijtage zijn. De profieldiepte van het loopvlak van de band is van groot belang voor de veiligheid omdat het zorgt voor grip op de weg en de profieldiepte is tekenend voor de staat van de band. Rijden met een versleten band verhoogt de kans op aquaplaning, een lekke band en vermindert prestaties in winterse omstandigheden. Door de banden nauwkeurig te onderzoeken, kunt je wellicht bepalen of de band correct verslijt of dat vervanging moet worden overwogen. We bespreken hier de oorzaken van slijtage aan autobanden en de slijtagepatronen waaraan je deze oorzaken kunt herkennen.
Bandenspanning
Als banden te hard opgepompte zijn krimpt het loopvlak en draagt het midden van de band de volledige lading. Bandenslijtage in het midden van het loopvlakpatroon toont dan aan dat de banden te hard opgepompt zijn. Bandenslijtage aan de buitenkant of de randen van een autoband duidt er doorgaans op dat de bandenspanning te laag is. Wanneer een band te zacht is opgepompt, wordt het contactvlak groter en wordt de belasting gedragen door de buitenranden van het contactvlak van de autoband. Het kan zijn dat de wang van je band een slijtage van verbrand rubber vertoont. Dit gebeurt als er lang met onderspanning of overbelasting doorgereden wordt waardoor de wang oververhit raakt en vervormd. De hechting tussen het rubber en de koordlagen laat los en je zult de band moeten vervangen. Bekijk onze bandenspanningstabel voor meer informatie.
Uitlijning
Als de wielen niet correct zijn uitgelijnd, is de kans groot dat dit invloed heeft op de slijtage van de banden. Een incorrecte uitlijning betekent dat de hoek waarin een band gepositioneerd is ten opzichte van het contact met de weg niet correct is. Je kunt merken dat de wielen niet correct zijn uitgelijnd doordat het stuur trilt en dat de auto naar één kant trekt als je het stuur recht houdt. Als je de banden inspecteert kun je wellicht ook zichtbare slijtage zien van slecht uitgelijnde wielen, vooral de bandenslijtage aan de binnenkant valt op. Het balanceren van de banden detecteert ongelijkheden in de band/wielcombinatie en wordt vaak uitgevoerd in combinatie met wieluitlijning en voorkomt voortijdige slijtage van het loopvlak. Als je de banden om de 5.000km laat uitlijnen en uitbalanceren verbeter je de prestaties en de levensduur van je autobanden.
Slijtage aan de vering van de auto zorgt er ook voor dat wielen niet correct zijn uitgelijnd. Hierbij zijn vooral de ophangingsbussen van belang die zorgen voor het absorberen van beweging en trillingen tijdens het rijden. En omdat het de ophanging van je auto is die de wielen op hun plaats houdt, kunnen versleten of zachte bussen een nadelig effect hebben op de wieluitlijning en uiteindelijk leiden tot vroegtijdige bandenslijtage.
Lekke band
Op het zwakste punt van een band is het risico op een lekke band het grootste. Een schroef zit namelijk zo in de autoband. Maar wat kun je doen als je een lekke band hebt op je auto? Wat kost het om een lekke band te repareren?
Gelukkig is een lekke band te repareren als het lek vrij klein is (minder dan 6 mm) en beperkt blijft tot het centrale loopvlak van de band. Als het lek zich echter dichtbij of op de wang van de band bevindt kan deze niet gerepareerd worden. De meeste nieuwe auto’s worden met een bandenplakset geleverd, en niet meer met een reservewiel. Een anti-lek spuitbus uit de kit kan worden gebruikt als een tijdelijk reparatiemiddel om thuis te komen. Je spuit dan een schuim in de band dat het gat van binnenuit tijdelijk afdicht. Ook een “prop schieten” is een noodreparatie die best een tijdje kan duren.
Maar een band echt goed repareren kan met een combinatie van Plug en Pleister (PRP), ook wel “paddenstoel” of “paraplu” genoemd, wat door een specialist met speciaal gereedschap uitgevoerd dient te worden. Volgens de ANWB is “één van de voorwaarden dat de band van de velg wordt gehaald en dat de binnenzijde van de band gecontroleerd is op beschadigingen.” Als de reparatie goed is gedaan dan mag je bijvoorbeeld in Duitsland zelfs tot snelheid indicatie H ofwel 210 km/h rijden, en zo’n reparatie kost ongeveer € 25. Als je op een band rijdt die voortdurend lucht verliest of een lekke band heeft, is het erg belangrijk om deze onmiddellijk door een expert te laten inspecteren - niet alleen voor de veiligheid, maar ook omdat rijden op een lekke band, zelfs voor een korte afstand, de band definitief kan vernielen.
Tot slot
Ook kan de zijwand slijtageplekken of beschadigingen vertonen doordat er tegen of langs een stoeprand of andere obstakels is gereden of geschuurd. Hierdoor kunnen karkasdraden breken en dan verschijnt er een bult op de zijwand die niet gerepareerd kan worden. De band moet dan urgent vervangen worden. En laten we de belangrijkste oorzaak van slijtage aan de autobanden niet vergeten: overenthousiast bochtenwerk. Je kunt de slijtage aan het profiel controleren met de bandenslijtage-indicator: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Als het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten is dan moet de band worden vervangen. Bestuurders die rijden met banden die minder profieldiepte hebben dan de wettelijke limiet van 1,6 mm spelen met hun veiligheid, die van hun passagiers en andere weggebruikers. Een auto met band(en) met minder dan 1,6 mm profieldiepte zal bij de APK dan ook afgekeurd worden, maar met ons verfrissende klimaat geldt: hoe meer profiel, des te veiliger!