Ga na, hoe in vier simpele stappen de oorzaken van het scheeftrekken van de auto gevonden kunnen worden. Lees en vindt de oorzaak van het scheeftrekken van het voertuig.

Indien tijdens het rechtuitrijden de auto naar één van kanten afwijk, is dit een teken dat er iets mis is met de werking van een van de componenten. Er kunnen veel oorzaken zijn. Triviale - groot verschil in bandenspanning, maar ook ernstige - scheve carrosserie na onprofessionele schadeherstel activiteiten.

Een groot aantal mankementen betekent afwijkende hoekwaarden van afzonderlijke elementen van de stuurinrichting:

  • uitlijning van de voorwielen,
  • camber (de hoek die een wiel in verticale stand met de weg maakt),
  • caster (de hoek die de veerpoot maakt in de lengterichting van de auto met als draaipunt de as).

Vooral de laatste twee worden vaak bij controle achterwege gelaten en zijn verantwoordelijk voor onaangename wijken van de auto. Ook is het de moeite waard om het remsysteem en de rolweerstand van afzonderlijke wielen te controleren.

Indien echter na allerlei bezoeken aan autogarages, herplaatsing van vele elementen van de ophanging, onze auto nog steeds problemen met rechtuit rijden heeft - stellen we een eenvoudige methode voor om na te gaan of de oorzaak van scheeftrekken niet in de banden ligt.

Deze diagnose kun je zelf uitvoeren met behulp van een krik, wielsleutel, een beetje tijd en een stuk rechte weg. Maar voordat je begint, zorg voor, door de autofabrikant, aanbevolen bandenspanning.

De-4-stappen-gids
Hoe kun je de oorzaken van scheeftrekken vinden? Dat is simpel. Gebruik de 4 stappen gids.